شرح آنلاین - استاندار آذربایجان شرقی گفت: بیانیه گام دوم مشترکات زیادی با توسعه پایدار دارد و اگر این تلفیق اتفاق بیفتد، توسعه پایدار به معنای واقعی شکل خواهد گرفت،لذا بیانیه تاکید می کند که اگر توسعه را همه جانبه نبینیم و فقط نگاه جناحی و جزئی داشته باشیم به سر منزل مقصود نمی رسیم.

محمدرضا پورمحمدی امروز در همایش ملی شهر پایدار و گام دوم انقلاب که در محل تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد با اشاره به این موضوع افزود: موضوع بعدی نگاه به آینده است. باید از آینده شروع کنیم و به امروز برسیم. در این نگاه انسان معمار آینده است و محکوم به جبر نیست.

وی ابراز کرد: در این بیانیه تاکید بر مبانی و شعارهای انقلابی نیز وجود دارد که اگر این شعار ها را مرور کنیم، چیزهایی نیستند که با گذشت زمان از بین بروند و باید در مسیر توسعه پایدار به این مبانی پایبند بمانیم.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: نیاز توسعه شهری دو محور ارتقاء کیفیت زندگی با لحاظ محیط زیست و پاسخگویی به نیازهای نسل حاضر بدون ایجاد محدودیت برای آیندگان است و موضوع بعدی نگاه به گذشته است که همان تلفیق ایده های نو و قدیمی با همدیگر است.

در ادامه وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از منویات رهبری در اقتصاد کشور اظهار کرد: موضوع بعدی اقتصاد مقاومتی است که باید بر روی آن بیشتر کار می شد البته به کوری دشمنان دراین شرایط تحریم کارهای خوبی انجام شده است.

پور محمدی اضافه کرد: نکته مهم در اینجا توجه به دفاع مقتدرانه است. رهبری وقتی فرمودند نه جنگ نه مذاکره، در کنار این موضوع نیز بر دفاع مقتدرانه نیز توجه داده اند.

آینده را تفکر امروزی ما خواهد ساخت

شکور اکبرنژاد رئیس شورای شهر تبریز هم در این همایش گفت: ۹۷/۴ آب جهان شور و تنها ۲/۶ آب ها شیرین است‌. تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵ درصد مردم جهان آب کافی نخواهند داشت لذا ما باید در مدیریت مصرف آب برنامه های لازم را داشته و کاملا جدی باشیم چرا که آینده را تفکر امروزی ما خواهد ساخت.

وی در ادامه افزود: زیست پذیری شهر باید چالش جدی باشد و همچنین تمرکز برای فعالیت زیست محیطی اهمیت بسازیی دارد و دستگاه حاکمیت، آمایش سرزمینی را جدی بگیرد.

بیانیه گام دوم را یک دستور العمل میدانیم نه یک توصیه

ایرج شهین باهر شهردار تبریز هم در این همایش با اشاره به دیدار سال گذشته مردم تبریز با رهبر انقلاب و تاکیدات ایشان بر پیشگام بودن تبریزی ها در نیل به آرمان های انقلاب به ویژه بیانیه گام دوم ابراز کرد: ما نیز بعد از آن دیدار، با خودعهد بستیم و تصمیم گرفتیم به فرمان رهبرمان لبیک گفته و دوباره تبریز را به شهر اولین ها تبدیل کنیم که نتیجه آن طراحی این همایش بود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما بیانیه گام دوم را یک دستور العمل میدانیم نه یک توصیه!

شهردار تبریز خاطرنشان کرد :هر هفت بند این بیانیه مرتیط با تکالیف مدیریت شهری است و ما باید این موارد را در لایه های شهری اجرا کنیم و امیدواریم خروجی این همایش در صورت تایید وزارت کشور به عنوان دستورالعمل برای سایر شهر ها مورد استفاده قرار بگیرد و بتوانیم قدم های موثری برای شکوفایی هرچه بیشتر کشور برداریم.

میکائیل جمالپور دبیر علمی نخستین همایش ملی شهر پایدار و گام دوم انقلاب هم گفت: تقریبا ۵ ماه است نماینده های دانشگاه های تبریز در کمیته علمی این همایش به نمایندگی از دانشگاه ها و مردم با تشکیل ۴۰ جلسه کاری نسبت به گنجاندن منویات رهبر انقلاب در تمام مراحل اجرایی این همایش بر اساس بیانیه گام دوم فعالیت کرده اند.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ نفر از دانشگاه های سراسر کشور از این همایش استقبال کردند یعنی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از استادان دانشگاه و حوزه های علمیه با بیانیه گام دوم و مدیرت شهری درگیر هستند.

جمالپور در ادامه اظهار کرد: یکی از وظایف سنگین همایشهای علمی بر عهده کمیته علمی است و بنده به ندرت به یاد دارم که همایشی اینگونه مورد استقبال قرار بگیرد.

دبیر علمی نخستین همایش ملی شهر پایدار و گام دوم انقلاب گفت: مقالات واصل شده به صورت مسئله محور و ناظر بر مشکلات شهری است و باید نتیجه این‌همایش موجب حل شدن مشکلات شهری شود.

جمالپور خاطرنشان کرد: ۱۲ مقاله به صورت سخنرانی، ‌‌۵۲ مقاله مسئله محور برای ارائه انتخاب شده است و بقیه به صورت کتابچه در اختیار مدیران شهری قرار می گیرد و هدف ما در این همایش ارتباط گیری بین خانواده، شهر، کشور و نظام بین المللی در قالب گام دوم است.

 

اخبار مرتبط:

 

هویت شهری به معماری ایرانی اسلامی نیاز دارد/سنگین کردن کفه ترازوی عدالت وظیفه مدیریت شهری

رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب برای تبریز ماموریت های مهمی در نظر گرفته اند