شهردار تبریز گفت: ساماندهی دستفروشان وظیفه شهرداری نیست اما با این حال تلاش می کنیم در وضعیت اقتصادی موجود، مشکلات این عزیزان را در اسرع وقت برطرف کنیم و روند ساماندهی دستفروشان را انجام دهیم.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، ایرج شهین باهر در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تبریز در ارتباط با موضوع ساماندهی دستفروشان با بیان اینکه فضای موجود شهرداری برای طرح استقرار دستفروشان به اندازه و مساحت کافی وجود ندارد، گفت: در این ارتباط ۵۰ مورد فضا طی چند روز گذشته شناسایی شده است  که تعداد زیادی از آنها دارای معارض بوده و یا از بعد ترافیک و برخی معضلات منطقه را دچار مشکل می کند.

وی ادامه داد: بازار میوه و تره بار قبلی در سبزه میدان و بازار خودرو را به مایان برده ایم تا این فضا برای استقرار دستفروشان مهیا شود. همچنین فضای بیمارستان خیریه را نیز به بازارچه میوه و تره بار تبدیل کرده ایم.

شهردار تبریز عنوان کرد: بازارچه انقلاب در شهرک ارم آماده واگذاری است و واگذاری بازارچه شقایق در توانیر نیز انجام شده است. همچنین راه اندازی بازارچه شهرک امام (ره) را پیگیر هستیم اما با این حال مشکل تملک داریم. اگر می خواهیم برای سال ۹۹ این اتفاق بصورت کامل رخ دهد، باید اعتبار مشخصی برای این موضوع داشته باشیم و مشخص شود که چه مقدار فضا نیاز داریم و البته ضروری است تا این فضاها تملک شود.

وی افزود: در ارتباط با این مکان ها موقعیت، دسترسی و ترافیک بسیار مهم است و نباید معضلات اجتماعی و ترافیک در مناطق مورد نظر ایجاد شود.

ایرج شهین باهر در خصوص ساماندهی بازارچه گجیل یادآور شد: منطقه گجیل یک فضای قدیمی است و شهرداری تبریز پس از ۱۰ سال و با هزینه ای بالغ بر ۹ میلیارد تومان، میدان قدیمی را تملک و تبدیل به میدان جدید کرده است و دستفروشان به این محل انتقال یافته اند.

وی با اشاره به موضوع میدان میوه و تره بار منطقه ۵، گفت: مناقصات برای اجرای این پروژه شروع شده و پیمانکار آن مشخص شده بود اما به دلیل افزایش قیمت ها، تا زمان اجرایی شدن به مشکل خورده است و بنابراین مقرر شده تا این پروژه درخواست ماده ۴۸ شود و دوباره به پیمانکار دیگر بدهیم که این خود یک معضل است.

شهردار تبریز با تاکید بر این نکته که یک پیمان برای تبدیل به عملیات اجرایی، حدود دو ماه زمان می برد، اظهار کرد: با این شرایط و از دست رفتن زمان، یک فصل کاری را از دست ما می گیرد اما با این حال تلاش داریم تا پروژه میدان میوه و تره بار منطقه ۵ را تا پایان سال جاری احداث و تحویل دهیم.

وی بار دیگر به موضوع ساماندهی دستفروشان اشاره کرد و گفت: در این ارتباط جلسات مختلفی را طی روزهای گذشته برگزار کرده ایم و مباحث مختلفی مطرح شده است. طبق قانون، شهرداری موظف به جمع آوری دستفروشان است و در این راستا با هماهنگی هایی که با دستگاه های دیگر انجام می دهیم، سعی می کنیم که دستفروشان را از محل های موردنظر جمع کنیم. ساماندهی دستفروشان جزو وظایف شهرداری نیست اما با این حال تلاش می کنیم این حجم از دستفروشان را ساماندهی کنیم.

ایرج شهین باهر تصریح کرد: تعداد دستفروشان در مدت زمان اخیر زیاد شده است و اکثر آنها نیز صبح از خارج شهر تبریز می آیند و تا عصر بساط دارند و این موضوعی است که شهرداری اگر بخواهد آن را ساماندهی کند، امکان پذیر نیست اما چیزی که برنامه ریزی کرده ایم شناسایی و مشخص کردن تعداد این عزیزان است.

وی افزود: بر این اساس تعدادی فضا آماده کرده ایم و تاکنون سه میدان برای انتقال دستفروشان آماده است. در مجموع ۱۱ میدان را شناسایی کرده ایم و تاکنون آماده سازی سه میدان اجرایی شده است. ثبت نام از دستفروشان انجام شده است اما هنوز تعداد کمی ثبت نام کرده اند چون تعدادی از آنها جایی که خودشان علاقه مندند بساط کنند را می خواهند.

شهردار تبریز یادآور شد: در راستای برنامه ریزی های انجام شده، فضاهای لازم ایجاد شده است و از هفته آینده تلاش می کنیم دستفروشان را به این محل ها انتقال دهیم و در این وضعیت اقتصادی به این عزیزان کمک کنیم. ثبت نام از دستفروشان به نوبت انجام شده است تا در منطقه ای که می خواهند به آنها فضا بدهیم و در ادامه سعی می کنیم تعداد این میادین را به ۱۰ میدان اضافه کنیم تا دستفروشان در آنجا مستقر شوند.

وی ادامه داد: در خصوص میادینی که برای استقرار دستفروشان در نظر گرفته شده است، مباحثی همچون ترافیک، تسهیل دسترسی مشتریان و نزدیک بودن به بافت های مسکونی مدنظر قرار دارد که البته نزدیک بودن به بافت های مسکونی نیز این مشکل را دارد که اهالی محل اجازه برپایی بازارچه دستفروشان را نمی دهند و این موضوع یک تضاد را بین اهالی و دستفروشان ایجاد کرده است که در این خصوص تدبیر می کنیم و در پی حل این مشکل هستیم.