شرح آنلاین _ رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نام شهید در هر کوی و برزن، پرچمی از ارزش‌های الهی است، تصریح کرد: در هر کارخانه، اداره، سازمان، دانشگاه و حوزه، نشان شهید یک علامت برای حفظ ارزش‌های انقلاب است.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، با تبریک آغاز سال تحصیلی از تلاش‌های مسئولان این دانشگاه از گذشته تا امروز قدردانی کرد و گفت: دانش‌آموختگان دانشگاه علوم قضائی به حمدالله در جایگاه‌های مختلف قوه قضائیه نیروهای موثری هستند که به آنها افتخار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تحول در دستگاه قضائی بدون تحول در دانشگاه علوم قضائی، بخش‌های تربیت نیروی انسانی و حوزه‌های آموزش و پژوهش امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: بی‌تردید، تربیت نیروی انسانی در این دوره باید با دوره‌های قبل، متفاوت باشد و ضمن استفاده از تجربیات پیشینیان باید با اتقان علمی و نه حرکت سلیقه‌ای، طرحی نو در انداخت.

آیت الله رئیسی با تاکید بر ضرورت هم‌اندیشی اساتید و فرهیختگان در قالب هسته‌های علمی افزود: باید در این زمینه بحث و تبادل نظر کرد که چه کنیم دانشگاه علوم قضایی، نیروی انسانی برتر در سه حوزه علم، اخلاق و کار حرفه‌ای در امر قضا تربیت کند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم دارا بودن مزیت نسبی در دانشگاه علوم قضایی، تشکیل شورای تحول در این دانشگاه را امری بسیار مبارک دانست و با بیان اینکه دانشجویان حال حاضر و دانش‌آموختگان گذشته این دانشگاه و همچنین قضات با تجربه می‌توانند در این عرصه نقش‌آفرینی کنند، اظهار کرد: امروز، آشنایی قضات با موضوعات میان‌رشته‌ای بسیار مهم است. توجه به IT موضوع بسیار مهمی است که هر دانشجو به میزانی که ضرورت دارد باید آشنایی لازم را در این زمینه داشته باشد. همچنین قضات باید اجمالا به مسائل اقتصادی آشنایی داشته باشند و تشکیل شعب و بخش‌های تخصصی در قوه قضاییه می‌طلبد که در دانشگاه علوم قضایی نیز کارهای میان رشته‌ای صورت گیرد.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر لزوم آشنایی قضات با حقوق و اقتصاد، حقوق و جامعه‌شناسی و حقوق و روانشناسی گفت: مرحوم محقق در شرایع در آداب القضا آورده که قاضی باید نسبت به شهری که می‌خواهد در آنجا قضاوت کند معرفت داشته باشد. این همان جامعه‌شناسی است که امروز از آن سخن می‌گوییم. اگر قرار بود فقط قانون باشد، این کار را سیستم و دستگاه ماشینی هم می‌توانست انجام دهد و نیازی به شخص نداشت. قاضی باید شخصیت متهم را احراز کند و بعد حکم صادر کند. باید کاملا مشخص و احراز شود که فرد با چه انگیزه، اندیشه و سابقه‌ای مرتکب خطا شده است و چه شخصیتی دارد.

وی، در کنار دانش، تقوای الهی، نفوذناپذیری و اندیشه انقلابی را لازمه امر قضا دانست و تصریح کرد: سیاسی بودن دانشجو و طلبه بنا به فرموده مقام معظم رهبری، عضویت در یک جریان، حزب و گروه سیاسی نیست بلکه سیاسی بودن به معنای شناخت جامعه و نیازهای آن و ایفای نقش برای رفع نیازهای جامعه است. با این تعریف، شهدای عالیقدر و سرداران رشید اسلام که امروز به آنها افتخار می‌کنیم و نام شهید، فرزند شهید، خانواده شهید، خانه شهید، اثر شهید و کوچه شهید را پرچم‌هایی برافراشته در هر کوی و برزن می دانیم، سیاسی‌ترین افراد بوده‌اند که ارزش‌های انقلاب، پیام امام و انقلابی اندیشیدن و عمل کردن را به همه ما آموختند.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه نام شهید در هر کوی و برزن، پرچمی از ارزش‌های الهی است، تصریح کرد: در هر کارخانه، اداره، سازمان، دانشگاه و حوزه، نشان شهید یک علامت و نشانه برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی است.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فقیه کسی است که فقه در جان او نشسته باشد، گفت: اگر فقه در جان کسی بنشیند، تمام فعل و ترک فعل او جلوه فقه است. بنا به فرموده حضرت امام صادق (ع)، حقیقت علم در عبودیت نهفته است و حقیقت عبودیت آن است که انسان بداند عالم همه مِلک و مُلک خداست و در همه ذرات وجودی عالم، اراده حق جاری است و عالم همه جنودالله است.

آیت الله رئیسی خطاب به اساتید و دانشجویان گفت: خروجی این دانشگاه باید دانشجوی متدین واجد شرایط باشد و فراگیری علم و اخلاق در آن باید به آن بینجامد که یک قاضی عالم اخلاقی انقلابی از این دانشگاه بیرون بیاید.

وی با بیان اینکه جدایی اخلاق از علم در دنیا موجب شده است که علم به ابزاری علیه انسان‌ها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: علم و دانش بدون اخلاق، به جای آنکه گره‌گشا باشد، گره‌های فراوانی را ایجاد می‌کند.

آیت الله رئیسی بر لزوم اطلاع یافتن دانشجویان دانشگاه علوم قضائی از مشکلات و نیازهای قوه قضاییه تاکید کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه علوم قضایی باید در حوزه‌های گوناگون، اطلاعات به‌روز داشته باشند و کمک کنند که تحول در دستگاه قضا با یک جزمیت علمی همراه باشد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه نتیجه همه این تلاش‌ها باید به احساس عدالت در مردم منجر شود، یادآور شد: مردم باید حس کنند که قاضی هم مهربان است، هم مقتدر و هم نفوذ ناپذیر و مسائل را با تدبیر دنبال می‌کند. قضات باید تلاش کنند که قوه قضائیه براساس آنچه در بیان نورانی امام راحل و مقام معظم رهبری آمده است، واقعا ملجاء و پناهگاه باشد و این امر نیز با دستور و بخشنامه امکان‌پذیر نیست بلکه مردم باید با تمام وجود احساس کنند که این دستگاه همچون پدری مهربان است که اگر به آنها ظلم شد می‌توانند نزد او بروند تا از آنها رفع ظلم شود.

 

الف_الف_۸۰