شرح آنلاین _ ئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور فرانسه تلاش کرد کاری در نیویورک صورت دهد و ما نیز با او همکاری کردیم، گفت: آمریکا مقصر شکست طرح فرانسه بود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه فشار دشمنان و روحیه بلند ملت، ما را به پیروزی های بزرگ تاریخی رسانده و درست به عکس نتیجه داده است، اظهار کرد: این فشار یک فرج و گشایشی را برای انقلاب، ملت ایران و امام به وجود آورد. صدای امام رساتر و گوش جهانیان برای دریافت پیام انقلاب شنواتر شد و مردم ایران علیرغم همه فشارهای رژیم نشاط و توانمندی جدیدی را پیدا کردند.

وی افزود: من احساس می‌کنم یک بار دیگر بعد از ۴۱ سال این تاریخ در حال تَکرار است. همه به ما فشار آوردند. آمریکا بدترین فشارهای اقتصادی را بر ما وارد کرد و نگذاشت کشورهای دنیا و شرکت های اقتصادی با ما کار کنند. در فروش نفت ما اخلتتال ایجاد کرد، در روند روابط بانکی و بیمه ای ما مشکلات به وجود آورد.خت

روحانی تصریح کرد: ظاهرش این بود که این فشارها یک نتیجه مناسبی برای آنها خواهد داشت و امروز ما احساس می‌کنیم درست برعکس شده یعنی ملت بزرگ ایران بعد از یک سال و نیم فشار مداوم اقتصادی از هر روز دیگر قدرت، توان و جایگاهش در سطح جهان روشن تر شده است.

اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا هم تاثیر گذار باشد

رئیس جمهور با اشاره به سفر به ارمنستان و شرکت در اجلاس سران اتحادیه اوراسیا گفت: در سفر دیروز من به جمع سران اتحادیه اوراسیا این احساس عزت و جایگاه ایران کاملا مشخص بود. در سفر نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل باز هم برای ما روشن بود. هر کجا ایران بود و نماینده ایران بود سیاست و دیپلماسی همان‌جا می چرخید.

وی ادامه داد: همه می‌خواستند از ایران بشنوند. منطقه از زبان ایران، سیاست‌های جهانی از زبان ایران، حتی می خواهم بگویم، همه احساس می‌کردند اقدام ایران می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا هم تاثیر گذار باشد.

روحانی تاکید کرد: توطئه‌ای را لابی ضد ایران تهیه کرده بود که به مردم جهان بگوید ایران آغازگر یک تنش در منطقه حساس خلیج فارس است و یا حتی شرایط جنگی پیش رو است و آغازگر و مقصرش ایران است. لازم بود این توطئه شکسته شود و همه مردم جهان بشنوند آنهایی که این مشکل را در منطقه ایجاد کردند آنهایی هستند که ۵سال پیش مردم مظلوم یمن را هدف بمباران های وحشیانه خود قرار دادند.

رئیس جمهور تصریح کرد: ایران در طول این مدت مدافع مظلومین مقاوم و مبارز در برابر تروریسم جهانی بوده است و کسی نمی تواند این واقعیت را انکار کند.

هیچکس نمی‌توانست با طرح صلح هرمز مخالفت کند

وی تاکید کرد: آنچه ما در پایان همان مدتی که در نیویورک بودیم و احساس می کردیم، این بود که آن فضایی که دشمن ساخته بود شکسته شد و یک شرایط دیگری پیش آمد مخصوصا که ما منادی صلح بودیم و بحث «صلح هرمز» را مطرح کردیم. ما طرح صلح در منطقه هرمز را ارئه دادیم که یکی از مسائل مورد بحث از دید کشورهای مختلف بود. هیچکس نمی‌توانست با این طرح مخالفت کند ولو اینکه بعضی‌ها دلشان نمی‌خواست به صراحت اعلام کنند که ما پشتیبان این طرح هستیم.

وی افزود: از طرف دیگر می‌خواستند یک کار دیگر را در اذهان عمومی جا بیاندازند. همه چیز برای یک دیپلماسی صلح آمیز و مناسب در منطقه و مردم ایران مهیا است، این ایران است که سخت‌گیری می‌کند و سر باز می‌کند.

رئیس جمهور گفت:  در ۷۲ ساعت در نیویورک حدود ۱۵ ملاقات با سران کشورها داشتم. در این مدت کوتاه با بسیاری سران ۱+۵ ملاقات کردم.

وی ادامه داد: در آنکارا، ارمنستان و نیویورک توطئه آمریکا را شکست دادیم و اعلام کردیم که ایران آماده است و  ایران از مذاکره فرار نمی‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: اتفاق مهم دیگری هم افتاد. ۱+۵ از دید ضد ایرانی‌ها مرده بود. اسرائیل، ارتجاع منطقه و کاخ سفید می‌گفتند که ۱+۵ مرده است اما همه جمع شده بودند که ۱+۵ مجددا احیا شود، همه تماس‌ها و اصرارها بر این مبنا بود که یک بار دیگر ۱+۵ درست شود، ما هم گفتیم حرفی نداریم.

کلیت طرح فرانسه را قبول داریم

وی ادامه داد: آنهایی که ۱+۵ را زده بودند امروز در خواست می‌کنند برای احیای ۱+۵، در یک شرایط مناسب این امر اشکالی ندارد به شرط اینکه به آداب و رسوم ۱+۵ برگردند. ۱+۵ بر مبنای تعهد به یک توافق ایجاد شد، اگر به آن سمت حرکت می‌کردند، اشکال نداشت. اجلاس ۱+۴ در نیویورک تشکیل شد، این امکان نیز وجود داشت که اجلاس ۱+۵ نیز تشکیل شود.

روحانی اظهار داشت: خیلی‌ها تلاش کردند که مذاکراتی در سطح سران ۱+۵ در سازمان ملل تشکیل شود و ظاهرش این بود که بگویند ما مخالفیم و شرکت نمی‌کنیم تا همه تقصیرها به گردن ملت ایران بیفتد. اینگونه وانمود می‌کردند که آمریکا حاضر است، پس بنشینید و مذاکره کنید. یکی از رهبران اروپا می‌گفت همه ما در نیویورک جمع هستیم، این بهترین فرصت تاریخی است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه برخی‌ها امروز در تبلیغات جهانی مطرح می‌کنند با واقعیت فاصله دارد. طرحی را فرانسه آماده کرده بود و کلیات آن طرح به یک معنا می‌توانست مورد قبول باشد. کلیت این طرح می‌گفت که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نباشد، که ما همیشه ان را قبول کردیم. ایران به صلح آبراه‌های منطقه کمک کند که ماهمیشه این کار را کردیم. آمریکا تحریم را کنار بگذارد و فروش نفت بلافاصله آغاز شود. آنچه که در مطبوعات غرب گفته می‌شود و در ایران نیز منتشر شده است، درست است.

روحانی ادامه داد: رئیس جمهور فرانسه برای بار دوم ظرف ۲۴ ساعت با من ملاقات کرد و این طرح را به من ارائه کرد. من گفتم کلیت این طرح از نظر ما مورد قبول است اما عبارت‌های آن را قبول ندارم چون عبارت‌هایش نادرست است.

وی گفت: رئیس‌جمهور فرانسه گفت وزرای خارجه با هم بنشینند و با هم به نتیجه برسند و آن عبارت به عنوان مبنای مذاکره ما باشد.

روحانی اظهار داشت: همه حرف این بود که این طرح مورد قبول است، به فرض اصلاحات ایران را نیز مدنظر قرار دهند اما جمهوری اسلامی به چه اطمینانی وارد این جلسه شود؟ یک وقت یک کسی می‌گوید من ۱+۵ و برجام را قبول دارم و اشتباه کرده‌ام یا می‌گوید که من راه قبلی را ادامه نمی‌دهم و فهمیده‌ام که اشتباه بوده است، در آن صورت قابل بحث است.

روحانی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد دو بار صریحا اعلام کرد که به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند، اظهارداشت: بنده به اروپایی‌ها گفتم که بالاخره حرف شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف رئیس‌جمهور آمریکا را قبول کنیم که طی ۲۴ ساعت، دو بار به صراحت اعلام کرد که می‌خواهد تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اروپایی‌ها هم پاسخ روشنی در این باره نداشتند و می‌گفتند که رئیس‌جمهور آمریکا در دنیای سیاست یک مطلبی را گفته است اما آماده هستند.

وی اظهارداشت: نمایندگان ملت ایران و بنده به عنوان خادم ملت ایران هیچ دریغی برای اینکه حقوق ملت را به کرسی بنشانیم نکردیم و اگر بنده حداقل اعتماد را پیدا می‌کردم، چراکه حداکثر اعتماد با این جماعتی که امروز در کاخ سفید هستند ناممکن است، که این مذاکرات نتیجه‌اش به نفع ملت ایران است و عزت، حکمت و مصلحت مردم ایران حفظ می‌شود، حتما این کار را می‌کردیم.

بنده برای هرگونه فداکاری آماده‌ام

روحانی با تأکید بر اینکه بنده به عنوان نماینده ملت ایران برای هرگونه فداکاری در صورتی که منجر به احقاق حق ملت و رفاه آنان شود، آماده‌ام، گفت: به نظر بنده آنچه در نیویورک انجام گرفت، حتی اگر به ظاهر ممکن است برخی فکر کنند که در نقطه حل مسائل بود اما با حل مسئله فاصله داشت و نمی‌شود که در مورد یک امر بسیار مهم در ظرف چند ساعت و مدت کوتاه و بدون در نظر گرفتن همه جوانب و نتایج آن و سوءاستفاده ای که آنان می‌خواستند در آن مقطع انجام دهند، تصمیم گیری کرد.

رئیس‌جمهور افزود: البته برای آمریکایی‌ها مهم بود که این مسئله تبدیل به یک بمب خبری شود تا بلکه شرایط داخلی آمریکا برای آنان تا حدی تغییر کند اما برای ما هدف آنان مهم نیست و منافع ملی جمهوری اسلامی و ملت ایران مسئله اساسی مدنظر ماست.

راه تمام نشده است

وی با تأکید بر اینکه البته راه تمام نشده و مسیر هم بسته نشده است، تصریح کرد: باز هم اروپایی‌ها و دیگران در حال تلاش هستند و هر زمانی که حقوق و کرامت ملت ایران مورد توجه و احترام قرار گیرد و حاضر شوند به عزت این ملت توجه کنند، راه بسته نیست و باز هم راه باز است.

روحانی بیان کرد: بنده معتقدم فعالیت مردم در طول یک سال و نیم گذشته تأثیر بسزایی در رفتار طرف مقابل داشته است و ما هرچه داریم از مقاومت ملت ایران است.

اگر مردم مقاومت نمی‌کردند، کسی سراغ ما نمی‌آمد

رئیس جمهور ادامه داد: اگر کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری برای ملاقات با نمایندگان ملت ایران آمده‌اند، به دلیل مقاومت ملت ایران است و ما هر چه وقت در آن هفتاد و چند ساعت داشتیم در اختیار گذاشتیم اما باز هم ۶-۵ ملاقات با آنان باقی ماند و ما فرصت این ملاقات‌ها را نداشتیم که این مسئله صرفا به علت مقاومت ملت ایران است و اگر مردم ما مقاومت نمی‌کردند، کسی سراغ ما نمی‌آمد و کسی اصرار نمی‌کرد که یک راه حل پیدا کنیم.

وی تأکید کرد: همچنین اگر نشان دادن اقتدار ملی ما توسط نیروهای مسلح برای دفاع از کشور نبود و همچنین اگر پهپاد به فضای ما تجاوز می‌کرد و ما سکوت می‌کردیم، امروز این جایگاه را نداشتیم.

روحانی ادامه داد: ما چندین بار اخطار دادیم و سپس عمل کردیم و همه جا رویه ما این چنین است و در ابتدا اخطار و فرصت می‌دهیم که البته در پدافند فرصت ثانیه‌ای است اما در دیپلماسی ممکن است فرصت دو ماه باشد و ما دو ماه فرصت می‌دهیم، باز هم اقدام می‌کنیم و باز هم فرصت می‌دهیم.

ارزش پول ملی ۴۰ درصد افزایش یافته است

رئیس جمهور اظهارداشت: همه فهمیدند که این ملت از پا در نمی آید و همه اروپایی‌ها و هر یک به یک بیان به بنده گفتند که امروز قدرت شما از یک سال گذشته بیشتر است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا ما حس نمی‌کنیم قدرتمان از سال گذشته بیشتر است؟ گفت: ارزش پول ملی ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و طبق گفته بانک مرکزی ارزش پول ملی ما نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

تورم کشور در شهریور نیم درصد بود

روحانی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سازمان مرکزی می‌گویند که شرایط تورمی ما، ماه به ماه نسبت به ماه قبل کاهش پیدا می‌کند، گفت: تورم کشور در شهریور نیم درصد بود و تورم نقطه به نقطه ما در دو ماه گذشته مجموعا برای تولیدکننده ۱۲ واحد درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ثبات اقتصادی و روحیه مردم ما از یک سال پیش به مراتب بهتر شده است، تصریح کرد: این مسئله باعث شده دنیا سراغ ما بیاید و در برابر محل اقامت نمایندگان ملت ایران در نیویورک صف بسته شود. با این قدرت بود که همه سراغ ما آمدند تا مسئله حل شود و ما هم قبول داریم که این مسئله باید حل و فصل شود.

روحانی گفت: ما چارچوب‌های مورد اشاره اروپائی‌ها در آنچه رئیس‌جمهور فرانسه مطرح کرد را قبول داریم. آنها می‌گویند ایران دنبال تهیه سلاح هسته‌ای نباشد و به امنیت منطقه احترام بگذارد.

وی افزود: مسائلی که اروپایی‌ها می‌خواهند دقیقا چیزی است که ما بارها گفته‌ایم که نه می‌خواهیم بمب داشته باشیم و خودمان از تامین کنندگان امنیت در منطقه هستیم. در مقابل آنها متعهد می‌شدند که تحریم‌ها را برداشته و در تجارت ما را آزاد بگذارند و این به معنای موفقیت ماست.

آمریکا مقصر شکست طرح فرانسه بود

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: من از رئیس‌جمهور فرانسه به دلیل تلاش‌هایی که در حاشیه مجمع عمومی کرد، تشکر می‌کنم. امانوئل مکرون بسیار تلاش کرد کاری صورت دهد و ما نیز با او همراهی و همکاری کردیم ولی آن کسی که مانع به نتیجه نرسیدن شد کاخ سفید بود.

روحانی با اشاره به تلاش دیگر کشورها برای ارائه طرح کاهش تنش اضافه کرد: فرانسه، ژاپن و برخی کشورها تلاش کردند که کاری صورت دهند ولی آن که مقصر شکست بود آمریکایی‌ها بودند که در جلسات خصوصی به اروپایی‌ها از آمادگی خود می‌گفتند ولی در سخنرانی‌ها اعلام می‌کردند که می‌خواهند تحریم‌ها را بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: آنچه باعث شد ما در مذاکرات شرکت کنیم هوش و ذکاوت ایرانی بود و ما گول ادعای مذاکرات آنها را نخوردیم. همانطور که خود آمریکایی‌ها و ترامپ بارها گفته‌اند که ایرانیان در مذاکرات شکست نمی‌خورند، ما در گفتگوهایی وارد نمی‌شویم که طرف مقابل صادق نیست.

وی بیان داشت: آنچه آمریکایی‌ها می‌خواستند یک بن‌بست بود و ما راهی را می‌خواهیم که موفقیت باشد. ما راه را ادامه می‌دهیم و به نظر من مسیر باز است.

جهان امن با ایران منزوی میسر نمی‌شود

روحانی با اشاره به اعتراف جهانیان به اشتباه خروج آمریکا از برجام گفت: همه دنیا به این نتیجه رسیده است که خروج آمریکا از برجام اشتباه بوده و برجام در زمان خود بهترین توافق بود. آنها اعتراف می‌کنند که باید با ایران صحبت کنند. اگر منطقه را امن می‌خواهند باید قدرت منطقه‌ای ایران را قبول کنند. باید بگویم که جهان امن با ایران منزوی میسر نمی‌شود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه راهی که ما می‌رویم به سوی موفقیت است، خاطر نشان کرد: من می‌خواهم از تمامی قوای سه‌گانه، رسانه ملی، نیروهای مسلح، ملت ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی تشکر کنم که دست به دست هم داده‌اند و به رغم برخی اشتباهات، کار عظیم و بزرگی را به ثمر رسانده‌ایم.

روحانی بیان داشت: ملت ایران ایستاد و مقاومت کرد و به حمدالله به موفقیت دست یافت و به اینجا یعنی موفقیت و عزت ایران رسید. ما قدم‌های بعدی را  نیز محکم برخواهیم داشت.

وی ادامه داد: من در بخش اقتصادی از همه کارآفرینان، شرکت‌ها و افراد، از همه می‌خواهم در زمینه اقتصادی بیش از پیش تلاش کرده و با توجه به توان، قدرت و نیروهای خلاقی که در کشور داریم و با ظرفیت دانشگاه‌های خوب کشور، متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان در کنار هم تلاش مضاعفی را برای ارتقا و عزت کشور انجام دهیم.

رئیس‌جمهور در خاتمه اظهار داشت: ما در کشور چندین حزب و جناح داریم و درست است که دارای عقاید متفاوتی هستیم ولی باید برای موفقیت در کنار هم متحد باشیم. اگر می‌خواهیم پیروز شویم، دنیا باید از داخل کشور صدای واحد بشنود و در این راه با حفظ عقاید و رقابت سالم، همه دست به دست هم دهند تا دنیا از ما ندای ایستادگی و مقابله در مقابل توطئه‌ها را بشنود. این موضوع در نهایت موجب پیروز ما و ثبات در منطقه می‌شود

الف_الف_۸۰