شرح آنلاین _ سخنگوی دولت گفت: «روحانی» منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست.

علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری ضمن تسلیت ۲۸ صفر و شهادت امام رضا(ع)، گفت: هفته گذشته هفته پرباری بود. در هفته گذشته شاهد پیاده روی عظیم اربعین بودیم. از مردم عاشقی که در این حرکت تاریخ ساز، پا گذاشتند تقدیر و تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه در این اجتماع به حق، اقدامات بزرگی انجام شد، افزود: آماده کردن زیرساخت های لازم، آماده کردن راه ها و تامین ایاب و ذهاب آن هم در هر دو کشور، نیازمند همکاری های گسترده و صمیمی دو کشور بود.

سخنگوی دولت ضمن تشکر خالصانه از دولت دوست و ملت برادر عراق و مهمان نوازی آنها، اظهار داشت : در تحریم های حیرت انگیز، ملت و دولت ایران با شور و نشاط چنین حرکت عظیمی را ساماندهی کردند؛ بیش از سه و نیم میلیون نفر از ایران زائر بودند.

ربیعی با تاکید بر اینکه مرزبندی های جغرافیایی و سیاسی استعمارگران در طول یک قرن اخیر بر اساس ایجاد اختلافات قومی و قبیله ای طراحی شده بود، خاطرنشان کرد: مردم ما با محوریت شعار «حسین یجمعنا» این اقدام را نادیده گرفتند و زیر پا گذاشتند.

وی با بیان اینکه با توجه به اقدام دولت جهت برداشتن ویزا، شاهد افزایش جمعیت به عتبات بودیم، افزود: ارائه خدمات زیربنایی به این جمعیت کار شگرفی بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بیش از ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس شهری و غیرشهری در داخل کشور به زائران اربعین خدمت رسانی کردند، تصریح کرد: بیش از ۶هزار کامیون برای ارسال محموله های موکب داران به کار گرفته شده بود. ۱۱۳ میلیون وعده و میان وعده غذایی و ۱۵۰ میلیون بطری آب آشامیدنی میان زائران توزیع شد. ۱۱۰۰ دستگاه آمبولانس و ۴۴ دستگاه آمبولانس مجهز در مرزهای چهارگانه اعزام و مجهز شدند.

ربیعی افزود: ۱۶۰ تیم مجاز بهداشتی به پایانه های مرزی اعزام شدند و این آمارها تا این لحظه بوده است. میزان خدمت رسانی قطعا خیلی بیشتر بوده، برای مثال موارد مربوط به تامین امنیت قابل بیان نیست.

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار نیروی عملیاتی اورژانس در حال آماده باش بودند، گفت: ۱۵ فروند بالگرد و ۴فروند هواپیما در مرزها مشغول به خدمت رسانی بودند. در مجموع همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و از همه مهمتر خود مردم زحمت کشیدند و حماسه آفریدند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت نیز ان شاءالله بتواند میزان خدمات رسانی به زائران را در سال‌های آینده افزایش دهد.

ربیعی با بیان اینکه در هفته گذشته نشست خبری رئیس جمهور از مهمترین اقداماتی بود که رخ داد و سخنرانی وی در دانشگاه تهران هم به نوبه خود متضمن جمع بندی کامل از حضور ایران در سازمان ملل و برخی مسائل داخلی از جمله وضعیت اقتصادی، انتخابات پیش رو و مباحث مرتبط با قانون اساسی بود، گفت: این سخنان بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و به رغم استقبال گسترده ای که از این مواضع میان مردم و نخبگان صورت گرفت و افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاص از این اظهارات کردند و بر اساس همان حملات خود را در پیش گرفتند.

سخنگوی دولت گفت:  آنچه رئیس جمهور در سخنان خود به آن اشاره کرده و می کنند بی سابقه نیست و  پیش از این به صورت علنی و غیرعلنی مطرح شده است.

ربیعی افزود: همه نخبگانِ نظام قبول دارند قانون اساسی ما ظرفیت های بسیار عظیمی در درون خود دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند. وظیفه رئیس جمهور است که  این ظرفیت ها را فعال کند.

وی با بیان اینکه خود قانون اساسی این مسئولیت را بر عهده رئیس جمهور گذاشته است، اظهار داشت: فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب اسلامی ایران برای خدمت به مردم در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود یک حرکت انقلابی و لازم است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: به نظر من رئیس جمهور در هفته گذشته چند نکته راهبردی را بیان کردند. نخست آنکه رئیس جمهور به ضرورت رشد و توسعه کشور اشاره کردند. در خصوص اقتصاد معیشتی بارها اعلام کردند که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد.

ربیعی با بیان اینکه منظور از تعامل سازش و تسلیم نیست، افزود:روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفته است.

سخنگوی دولت اضافه کرد:همین تعامل سازنده در نیویورک باعث شد رئیس جمهور به جای فرار از مذاکره باب مذاکره سازنده را بگشاید و آمریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد اما مساله اصلی اصلا مذاکره نیست.

ربیعی گفت: مساله این است که دشمن می خواهد ایران را به کشوری ضعیف از حیث تجاری، مالی و صنعتی اقتصادی تبدیل کند. ما نه تنها در بعد امنیتی و دفاعی که به حمد الله سرآمد هستیم در بعد معیشتی هم باید قدرت اول منطقه باشیم؛  رشد و توسعه و پیشرفت حق مردم ایران زمین است.

وی همچنین تصریح کرد: دولت آمریکا بداند ملت ایران ملتی نیست که با فشار حداکثری اقتصادی از پای درآید.

سخنگوی دولت گفت: نکته دیگر رئیس جمهور این بود که او خواهان برگزاری یک انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثری مردم است. شکوه انتخابات در مشارکت ملت است و مشارکت ملت در گرو رقابت است.

ربیعی با بیان اینکه تا زمانی که مردم احساس کنند رای آنها معنا دارد انگیزه رای دادنشان افزایش پیدا می کند، افزود: در واقع باید رای مردم را برای آینده بهتر، معنادار کرد. آنچه تحلیلگران آن را فشار حداکثری می دانند باید با مقاومت حداکثری ملی و مشارکت حداکثری ملت در انتخابات پاسخ نهایی خود را پیدا کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور گفتند انتخابات را در چنان ترازی برگزار خواهند کرد که این پیام بزرگ و تحریم شکن از دل این حضور عظیم و «همه با هم» بیرون بیاید، گفت: ما به عنوان دولت و کل حاکمیت و به خصوص شورای نگهبان باید طرف و بستر این معنا را بسازیم و فراهم کنیم.

سخنگوی دولت با تاکید براینکه روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نبوده و نیست، اظهار داشت: اگر هم به مجلس اول اشاره می کنند اولا به تکثر این مجلس اشاره دارد و ثانیا به حساسیت خودجوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخاباتِ بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند اشاره کرد.

ربیعی اضافه کرد: در حال حاضر هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متعددی رای بدهند و انتخاب کنند.

وی در رابطه با سیاست خارجی و جمع بندی رئیس جمهور در این زمینه، تصریح کرد: جمع بندی او این است، آمریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عُمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او به ملت ایران شکست خورده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: از سوی دیگر آمریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی نداشته باشد.

ربیعی گفت: ملاحظه می کنید هیچ یک از موضوعات مطرح شده توسط رئیس جمهور خارق العاده نیست و اصولا جایگاه ریاست جمهوری یکی از عمودهای این خیمه ای است که به نام جمهوری اسلامی ایران برپا شده است.

وی تاکید کرد: اگر او(روحانی)  بر اجزای همین اصول قانون اساسی پیشنهادهایی مطرح می کند درباره همین مفاد حقوقی و قانونیِ نهفته در ظرفیت های قانون اساسی است. رئیس دولت در صیانت از این ملت سخن می گوید که اگر چنین نکند خلاف مسئولیت تاریخی خود عمل کرده است.

سخنگوی دولت گفت: آنچه رئیس جمهور می گوید یک تذکر و یادآوری به نهادهای قانونی است و ملت هم شاهد خواهند بود که آنجه رئیس دولت شرط صلاح و اصلاح می دید بیان کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه در هفته گذشته لایحه مهم تعارض منافع به صحن هیئت وزیران رسید، گفت: این لایحه در کنار لایحه شفافیت که گام اول آن شفافیت اقتصادی بوده و به مجلس ارسال شده است در گام های بعدی شفافیت های تصمیم گیری، سیاسی و قضایی به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت تکمیل و به مجلس ارائه خواهد شد. پیش از این نیز لایحه ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد به مجلس رفته بود.

وی با بیان اینکه ما معتقد هستیم مبارزه با فساد، مسیری دراز مدت، همیشگی و مداوم، ساختارمند و جامعه محور است، اظهار داشت: یکی از شاخص های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه و مطالعات تاریخی این موضوع را نشان می‌دهد. خود من هم به عنوان یک محقق در این زمینه به این دستاورد علمی رسیده‌ام که هرگاه مبارزه با فساد کوتاه‌مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گیرد، فساد عمیق تر می شود و به لایه‌های پایین رسوخ پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه لوایح سه گانه مبارزه با فساد لوایح بنیادین هستند، گفت: در این لوایح محوریت جامعه و نهادهای مدنی در نظر گرفنه شده است. به عقیده من با وجود این سه لایحه در کنار فعالیت سایر قوا و فعالیت های قوه قضائیه، هم با مفسد و هم با فساد مبارزه اساسی صورت خواهد گرفت.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه در چند روز گذشته هم بحث سند خودرو در ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفت، افزود: تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ و مقرر شد تا هفته آینده شیوه های تقویت خودروسازی و برنامه های زمان بندی شده از جمله ارتقای کیفیت و عمل به تعهدات خریداران در بخش هایی از این سند دیده شود.

وی گفت: همچنین در بخشی از این سند شیوه واگذاری خودروسازی نیز مشخص شد. در گام اول فروش مازاد غیرتولیدی و در گام دوم واگذاری شرکت های وابسته و در گام سوم واگذاری سهام دولت مدنظر است زیرا خودروسازی ما با مشاغل جانبی، حدود یک میلیون شغل نهفته دارد؛  نیازمند بودیم برای واگذاری و خصوصی سازی یک سند خودرو با چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت تدوین شود و قطعا در قالب این سند، خصوصی سازی پیش بینی شود.

سخنگوی دولت با اشاره به تصمیمات دیگر دولت برای هزار و ۱۱۷ نفر که جهت خرید کامیون ثبت نام کرده بودند، بیان کرد: براساس تصمیم جلسه این افراد هم به فهرست ثبت نام کنندگان خودروهای فرسوده که از امکانات بانکی ارزان قیمت استفاده خواهند کرد اضافه شدند.

 

الف_الف_۸۰