شرح آنلاین _ وزیر خارجه ایران با بیان اینکه برخی در منطقه دستورکار آمریکا و رژیم صهیونیستی در به حاشیه راندن موضوع فلسطین را به پیش می برند، از غیرمتعهدها خواست که با تقویت جبهه متحد خود اجازه این کار را ندهند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در باکو حضور دارد، روز چهارشنبه در کمیته فلسطین نشست وزیران جنبش عدم تعهد حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی برگزاری نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد را در این برهه سرگشتگی و ناپایداری مبتلابه مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار دانست.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سیاست افراطی و یکجانبه ای که از سوی ایالات متحده آمریکا همراه با تحقیر قوانین بین المللی دنبال می شود، تاثیر مخربی بر مردم فلسطین داشته است.

 ظریف عنوان کرد: دولت ترامپ در رفتار توسعه طلبانه رژیم متخاصم صهیونیستی که خواهان تضعیف مسئله  فلسطینی ها، که موضوعی محوری در خاورمیانه است، شریک جرم محسوب می شود.

 وی مهمترین دلیلی که دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال شعله ور کردن آتش خصومت ها در بین کشورهای منطقه و پیش رو قرار دادن مسائل غیر موضوعی همچون برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است را تحت الشعاع قرار دادن مصائب مردم فلسطین و تحمیل خسارت دوباره به منطقه برشمرد.

ظریف افزود: باعث تأسف است که برخی از کشورهای منطقه‌ ما فریب این حیله را خورده‌ و دستورکار آمریکا و رژیم صهیونیستی را پیش می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: بسیار حائز اهمیت است که کشورهای عضو عدم تعهد بایستی جبهه متحد خود را حفظ و تقویت کرده و به رژیم صهیونیستی اجازه ندهند که در هدفش برای به حاشیه راندن موضوع فلسطین موفق شود.

به گزارش فارس، ظریف اضافه کرد: اقدام شرورانه آمریکا در انتقال قدس شریف و ایجاد کشور مستقل فلسطین با وجود قطعنامه های صریح سازمان ملل متحد، باعث ایجاد اختلال در تلاش ها در مسیر یافتن یک راه حل عادلانه و پایدار برای حل این بحران می شود.

وزیر خارجه بیان کرد: در حالی که هیچ یک از دولت های آمریکا در گذشته قصد کمک به فلسطینی ها برای ایجاد یک کشور پایدار را نداشتند، این دولت، نقاب از چهره خود برداشته و همان سیاست را به روشی تهاجمی و به طور آشکار بیشرمانه که باعث ترغیب و تشجیع بیشتر رژیم توسعه طلب صهیونیستی است، تعقیب می کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اعلام اخیر نتانیاهو در الحاق منطقه اشغالی کرانه باختری رود اردن نیز بایستی در راستای همین سیاست مورد بررسی قرار گیرد. این تهدید تحریک آمیز نیز به دنبال همان اعلان های خودخواهانه در مورد الحاق غیرقانونی شهرک ها اظهار شد.

به باور وی این اقدام متعاقبا ناشی از تلاش رژیم صهیونیستی برای تغییر غیر قانونی و اجباری جمعیت، شخصیت، هویت و وضعیت قانونی سرزمین فلسطین که طی هفت دهه گذشته مورد اشغال قرار گرفته، است.

ظریف اضافه کرد: این روند فاجعه بار استمرار خواهد داشت، مگر اینکه مسیر را تغییر دهیم. همه ما باید خود را مقاوم کرده و ازهمه منابع و پتانسیل های خود استفاده کنیم تا محکم بایستیم نه فقط در بیانیه ها، بلکه در سیاست ها و اقدامات خود علیه تجاوز رژیم صهیونیستی و تسهیل کنندگان آمریکایی.

وی گفت: رد قاطعانه توهم «معامله قرن» از سوی مردم و رهبری فلسطین پیش از این تأثیر خود را نشان داده است، تحمیل شکست بر آنهایی که در تلاشی بیهوده به دنبال بی اعتباری حقوق یک ملت و تنزل آن به یک معامله ملکی بودند.

ظریف اضافه کرد: واشنگتن و تل آویو باید دریابند که صلح و رفاه اقتصادی، بدون پرداختن به موضوع اشغال که در هسته مرکزی موضوع فلسطین قرار دارد، هرگز حاصل نمی شود.

وزیر خارجه بیان کرد: آنها به گونه ای فزاینده حداقل در این توهم خود که حق تعیین سرنوشت و حاکمیت فلسطینی ها می تواند با تعهدات پوچ مالی مبادله شود، در انزوا قرار گرفته اند. بی تردید، هرگونه ابتکار جدا از قوانین بین المللی و بی اعتنا به حقوق سیاسی و انسانی فلسطینی ها نه می تواند پایدار باشد و نه مشروع و قطعا به طور خفت باری محکوم به شکست خواهد شد.

وی ادامه داد: در این برهه دشوار برای فلسطین، ضرورت دارد که ما به عنوان کشورهای عضو عدم تعهد به آنچه از ابتدای تولد جنبش گفته ایم، عمل کنیم.

به گفته وی این توهم که اسرائیل و ایالات متحده می توانند شرکای قابل اعتمادی باشند را باید از خود دور کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان گفت: ما در ایران آماده ایم تا همه اختلافات و نارضایتی ها با همه کشورهای مسلمان و غیرمتعد را کنار گذاشته و دست در دست هم به منظور اتخاذ یک موضع واحد و مستحکم برای شکست گستاخی ها رو به تزاید صهیونیست ها عمل کنیم. این کار انجام شدنی است.

الف_الف_۸۰