رئیس مجلس بابیان اینکه امروز یارانه‌ها باهدف داده نمی‌شود، گفت: امروز عدم تعادل زیادی در یارانه‌ها به چشم می‌خورد به‌گونه‌ای که طبقات بالاتر بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند.

علی لاریجانی پیش از ظهر دوشنبه در بدو ورود به دامغان در آغاز سفر یک‌روزه خود به استان سمنان و در جمع خبرنگاران بابیان اینکه ایران دوره حساسی را طی کرده و امروز در شرایطی است که به خاطر سود کشورهای قلدر و به هم زدن توافق هسته‌ای، شاهد فشارهایی است که به‌خصوص درزمینهٔ نفت و صادرات و واردات، مشکلاتی را پدید آورده است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی دستور دادند که برای مقابله با این امر ستادی به وجود آید که بتواند در برابر تحریم‌ها تصمیمات فوری را اتخاذ کند و از ظرفیت‌های مختلف قانونی برای این امر استفاده شود.

وی افزود: کار این ستاد که شروع شد در ابتدای امر تکانه‌هایی درزمینهٔ ارز داشتیم و علی‌رغم مشکلاتی را که برای کشور به وجود می‌آوردند، ستاد، تصمیمات ده‌گانه‌ای را به قوه قضائیه و بانک‌ها مخصوصاً بانک مرکزی ابلاغ کرد و آرامشی به وضعیت ارز بخشید که این امر بسیار مهم محسوب می‌شود چراکه هرکس می‌خواست سرمایه‌گذاری کند می‌بایست پیش‌بینی درزمینهٔ ارز برای خود می‌داشت.

تصمیمات ایران متناسب با تحریم‌ها

رئیس مجلس بابیان اینکه غرب و دشمنان شیطنت‌هایشان را ادامه دادند، گفت: آن‌ها با تحریم‌ها خواستند مشکلاتی را ایجاد کنند اما ایران نیز متناسب با آن تصمیماتی را گرفت و گام‌هایی را درزمینهٔ هسته‌ای برداشت و هم تمهیداتی را برای مسائل داخلی اندیشید.

لاریجانی بابیان اینکه در دو هفته قبل در مجلس جلسه‌ای را در زمینهٔ یارانه داشتیم چراکه معتقد هستیم در یارانه‌ها عدم تعادلی وجود دارد، ابراز کرد: امروز حجم یارانه‌ها بسیار متنوع است و طبقات بالا بیشتر از آن استفاده می‌کنند تا طبقات پائین و این عدم تعادل زیاد است.

وی افزود: درهمان جلسه در مجلس سؤالی مطرح شد که آیا می‌توان مکانیزم بهتری را ایجاد کرد که طبقات پائین جامعه وضعشان بهتر شود به‌خصوص در فشارهای اقتصادی جدید که خوشبختانه راهکارهایی در همان نشست مطرح شد که قرار است کمیسیون بودجه و دولت بر روی آن کار کنند اما هدف درنهایت این است که از مجموع یارانه‌هایی که به‌صورت بی‌هدف داده می‌شود و طبقات بالا بیشتر از آن بهره می‌برند، طوری هدایت شود که طبقات پائین بهره بیشتری ببرند و در این فشار اقتصادی سامان بهتری یابند.

بخش اعظمی از فشار وارده به مردم به‌واسطه مسکن است

رئیس خانه ملت همچنین بابیان اینکه بخشی از تصمیمات مجلس برای بهینه‌سازی یارانه‌ها در همین دو تا سه ماه آینده انجام می‌شود و بخشی دیگر از آن در بودجه‌ای که ظرف یک ماه آتی به مجلس داده می‌شود، اعمال خواهد شد، تأکید کرد: یکی از نقاط کانونی این تصمیم‌گیری طبقات پائین جامعه هستند.

لاریجانی بابیان اینکه موضوع دیگری که باید درباره آن تصمیم‌گیری شود مسکن است تا بتوانیم مقدار زیادی از فشاری که روی مردم قرار دارد، کاسته شود، تأکید داشت: بخش اعظمی از فشار وارده به مردم به‌واسطه مسکن است به همین دلیل جلسات مختلفی برگزارشده و تمهیداتی نیز برای روستاها و شهرها اندیشیده شود.

وی افزود: امروز باید محدوده روستایی به‌گونه‌ای تعیین شود که جوانان آن بتوانند صاحب مسکن شوند و درنتیجه بنیاد مسکن این مأموریت را پیدا کرد تا به این حوزه ورود کند، همچنین برای شهرهای کوچک و متوسط نیز که حریم شهر دارای محدودیت است، مأموریتی به وزارت مسکن و وزارت کشور داده تا بتوانند محدوده را طوری تنظیم کنند که به افرادی که ازدواج می‌کنند و نیاز به مسکن دارند زمینی در حدی که بتوانند مسکن را بسازند داده شود از سوی دیگر وام مسکن نیز افزایش داده‌شده است در شهرهای بزرگ اما قصد افزایش و گسترش محدوده نیست که بجای آن، برای این شهرها نیز تمهیداتی برای انبوه‌سازی اتخاذشده است.

ایجاد ظرفیت برای بخش دارو و درمان

رئیس قوه مقننه بابیان اینکه ایجاد ظرفیت برای بخش دارو و درمان از دیگر نیازهای اساسی کشور است، تأکید داشت:  یکی از مشکلات این است که سهم بیمه‌ها شامل تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و … که می‌بایست به وزارت بهداشت داده شود، به‌موقع پرداخت نمی‌شد درنتیجه داروخانه‌داران، پزشکان و بیمارستان‌ها دارای مشکل می‌شدند که الحمدالله این امر یک سامانی پیداکرده به‌طوری‌که امسال شاهد عقب‌افتادگی در پرداخت‌ها نیستیم البته عقب‌افتادگی‌هایی در پرداخت‌های سال‌های قبل وجود دارد که باید برای آن نیز تلاش کرد.

لاریجانی درباره مشکلات بخش کشاورزی نیز توضیح داد: خوشبختانه امسال با توجه به بارندگی‌هایی که صورت گرفته تقریباً در آذوقه مردم مشکل نخواهیم داشت اما هنوز در برخی موارد مانند دانه‌های روغنی شاهد واردات هستیم که این‌ها نیز باید کمتر شود.

وی افزود: از سوی دیگر صنعت ما در برخی جاها رشد داشته چراکه توجه به تولید داخل بهتر شده است اما باید اذعان کرد که در برخی بخش‌ها نیز مشکلات همچنان وجود دارد به‌خصوص در شهرک‌های صنعتی برخی کارخانه‌ها مشکل‌دارند که برای این امر ستادی ایجادشده که زیر نظر استانداران است و اگر کارخانه‌ها نیازمند سرمایه در گردش باشند استانداران در محل می‌توانند درباره آن تصمیم بگیرند.

تقدیر از برگزار کنندگان اجلاسیه مجاهدان‌ در غربت

رئیس مجلس گفت: برای صادرات نیز خوشبختانه امروز شاهد توجه کافی هستیم ضمن اینکه شرایطمان دشوار است اما همه تلاش می‌کنند تا با کاهش فروش نفت بتوانیم رونق داخلی به وجود آوریم و از ظرفیت داخل بیشتر استفاده شود.

لاریجانی در خاتمه بابیان اینکه اجلاسیه مجاهدان‌ در غربت که هرساله برگزار می‌شود امری ویژه است که جای تقدیر دارد، گفت: این اجلاسیه هرسال برگزار می‌شود و لذا باید از متصدیان آن‌که تقدیر از مجاهدات در غربت و شیعیان در خط مقاومت را در دستور کاردارند تقدیر کرد.

 

الف_الف_۸۰