سفر دکتر "حسن روحانی " رییس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن و دیدار با "شینزو آبه " نخست وزیر این کشور، بازتاب گسترده در رسانه های جمهوری آذربایجان داشت .

پایگاه خبری روسی زبان ” حقین. آذ” روز شنبه در گزارشی با عنوان “روحانی خروج آمریکا از برجام را محکوم کرد ” نوشت: رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر به ژاپن اقدام آمریکا برای خروج یکجانبه از توافق برجام حاصله در سال ۲۰۱۵ میلادی را محکوم و از حمایت های ژاپن و کشورهای دیگر در رابطه با این توافق تقدیر کرد .

بنابر این گزارش ، آبه نیز در این دیدار ابراز تاکید کرد که برجام برای برقراری صلح و ثبات در منطقه ضروری است. وی خواهان احترام به این توافق شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان ” آذرتاج ” نیز در گزارشی به  دیدار رییس جمهوری ایران و نخست وزیر ژاپن پرداخت و نوشت : طرفین درباره خاورمیانه و امنیت کشتیرانی در این منطقه و تنگه هرمز گفت و گو کردند و در زمینه اعزام نیروهای نظامی ژاپن به آبهای مجاور تنگه هرمز بحث شد .

پایگاه خبری ” رپورت ” نیز نوشت : سفر رییس جمهوری ایران به ژاپن در پی دیدار نخست وزیر این کشور از تهران که مدتی پیش انجام گرفته بود ، تحقق یافت .

به نوشته این پایگاه خبری سفر روحانی نخستین سفر رییس جمهوری ایران از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون به ژاپن می باشد.

پایگاه خبری ”  سلام نیوز ” نیز در گزارشی با اشاره به این که رییس جمهوری ایران پس از سفر مالزی از ژاپن دیدار کرد ، نوشت : آخرین وضعیت مربوط به برجام ، تحریم  های اعمالی علیه ایران و به رغم این تحریم ها از سرگرفتن  صادردات نفت ایران به ژاپن موضوعات عمده در دیدار روحانی و شینزو آبه بوده است .

این منبع خبری، دیدار نخست وزیر ژاپن از ایران را نیز یاد آور شد و افزود: شینزو آبه اولین نخست وزیر ژاپن بود که پس از ۴۰ سال فاصله به تهران سفر کرد .

شبکه های تلویزیونی ” آ .تی .وی ” ، “آ.ار.بی ” ، ” اسپیس” ، ” اجتماعی ” نیز در گزارش های خبری خود سفر رییس جمهوری ایران به ژاپن و دیدار با نخست وزیر این کشور را منعکس کردند .

  • منبع خبر : ایرنا