کلانشهر تبریز این روزها، زیر آلاینده‌های هوا، به سرفه افتاده و حال و روز خوشی ندارد، به قدری که مدارس تبریز از روز شنبه تعطیل هستند.

آلودگی هوا چند روزی است که مدارس شهر تبریز را تعطیل کرده است، وارونگی هوا و خودروهای تک سرنشین متهم ردیف اول این آلودگی هستند؛ با تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز، مدارس این شهرستان از روز شنبه در تمامی مقاطع تحصیلی، تعطیل است.

اولین سوال این است که چه عواملی باعث تشدید آلودگی هوای شهر می‌شود اداره کل محیط زیست استان برای مقابله با این آلودگی خبر از تعطیلی کوره‌های آجرپزی می‌دهند حال سوال اینجاست آیا بزرگترین منشأ آلودگی هوای تبریز این کوره‌ها هستند، آیا نیروگاه حرارتی تبریز، پالایشگاه، پتروشیمی و دیگر آلاینده‌های شهر نقشی در این آلودگی ندارند.

طبق اعلام هواشناسی، پایداری هوا در تبریز تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، تا روز دوشنبه تمامی مدارس تبریز تعطیل بود اما مسئولان تصمیم گرفتند در روز سه شنبه تنها مدارس ابتدایی و مهدهای کودک و پیش دبستانی را تعطیل کنند؛ تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس شهر تبریز در روز چهارشنبه نیز در جلسه امروز استانداری معین خواهد شد.

همچنین قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر گفت: با هماهنگی که با صنعت و معدن و تجارت صورت گرفت، چون در منطقه غرب تبریز تعدادی کوره‌های آجرپزی داریم که آلودگی هوا را تشدید می‌کنند، مقرر شد دستور توقف عملیات به آنها داده شود.

رئیس کارگروه آلودگی هوا خطاب به مردم تاکید کرد: وقتی اعلام می‌کنیم که هوا نامساعد و مضر است انتظار داریم که مردم حداقل الامکان، حضور در بیرون و سفر غیرضروری خود را حذف کنند.

تعطیلی مدارس یکی از راه حل های کارگروه اضطرار آلودگی هوای تبریز است تا خودروها کمتر در سطح شهر تردد کنند، اما آیا تعطیلی مدارس اثری روی کاهش تردد خودروها داشته است؟

مدیرعامل حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز، در گفتگو با خبرنگار مهر در این باره ابراز داشت: متأسفانه روز شنبه شاهد بودیم که اکثر همشهریان برای خرید به هسته مرکزی شهر مراجعه کرده بودند و رعایت آلودگی هوا را نمی‌کنند اما روز یکشنبه و دوشنبه این تردد کمتر شد و مردم متوجه شده اند که در این تعطیلی‌ها نباید در هسته مرکزی شهر تردد کنند.

آدی بیگ افزود: انتظار داریم مردم جهت کاهش آلودگی هوا همکاری کنند، در روزهایی که مدارس تعطیل اعلام می‌شود، مردم کودکان خود و خودروهای شأن را به سطح شهر نیاورند.

آلودگی هوا چند روزی است که مدارس شهر تبریز را تعطیل کرده است، وارونگی هوا و خودروهای تک سرنشین متهم ردیف اول این آلودگی هستند؛ با تصویب کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر تبریز، مدارس این شهرستان از روز شنبه تعطیل است

نقش ناوگان اتوبوسرانی در آلودگی هوای تبریز

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تبریز و حومه، در گفتگو با خبرنگار مهر، از کاهش نقش ناوگان اتوبوسرانی در آلودگی هوا به ۳ درصد خبر داد و عنوان کرد: در صورت دودزایی اتوبوس‌های فعال در سطح شهر، در اولین فرصت رفع مشکل می‌شود، تلاش می‌کنیم تا میزان دودزایی اتوبوس‌های فعال در سطح شهر به کمترین میزان خود برسد.

فرخ جلالی با اشاره به اینکه حتی یک دستگاه اتوبوس بدون معاینه فنی در ناوگان شهری فعالیت نمی‌کند، ابراز داشت: شرکت واحد اتوبوسرانی طی ۲ سال گذشته اقدام به سرویس، کنترل و اورهال کردن اتوبوس‌های موتور دیزلی و کاهش دودزایی آنها و الزام کلیه اتوبوس‌های بخش خصوصی و ملکی نسبت به اخذ برگ معاینه فنی از مراکز معاینه فنی در راستای کاهش نقش حمل و نقل عمومی در آلایندگی‌های زیست محیطی کرده است.

وی همچنین از نوسازی ناوگان خبر داد و افزود: در ۳ سال گذشته با همکاری شورای شهر و شهرداری تبریز، ۲۸۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد، ۹۲ دستگاه اتوبوس و مینی بوس هم با تأمین اعتبار صد درصدی از سوی شهرداری تبریز خریداری شد.

جلالی با بیان اینکه امروز ۳۹۸ دستگاه اتوبوس بالای ۱۰ سال و فرسوده در ناوگان شهری تبریز وجود دارد، اذعان داشت: با تأمین اعتبارات مورد نیاز و خرید اتوبوس‌های با استاندارد یورو ۵، بخش دیگری از ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی خواهیم کرد.

هشدار به سالمندان و کودکان

همچنین معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر، خطاب به مردم گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت طولانی و سنگین در خارج منزل خودداری کنند.

میرمحسن حسینی تاکید کرد: شهروندان برای جلوگیری از آلوده شدن هوا، استفاده از وسایل نقلیه عمومی را در اولویت قرار داده و از تردد غیرضروری با خودروی شخصی در داخل شهر به ویژه هسته مرکزی شهر به شدت پرهیز کنند.

ماسک فیلتردار راهکار مقابله با اثرات آلودگی هوا

اما کارشناسان و متخصصان بیماری‌های ریوی، استفاده از ویتامین‌ها و مایعات را در دفع سموم و افزایش مکانیزم دفاعی سلول‌های بدن مؤثر می‌دانند، آنها برای مقابله با اثرات آلودگی هوا، استفاده از ماسک‌های فیلتردار را توصیه می‌کنند.

در صورت دسترسی نداشتن به ماسک‌های فیلتردار و یا گران بودن این نوع ماسک برای مصرف روزانه، از دو عدد ماسک معمولی به همراه گاز استریل استفاده شود.

کودکان، ریسک پذیری بالایی در مقابل آلودگی هوا دارند و افراد بزرگسال نیز باید با احتیاط بالا و کمترین زمان ممکن در سطح شهر حضور داشته باشند، چرا که کودکان، افراد مسن، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن قلبی و ریوی از جمله گروه‌های حساس جامعه به شمار می‌روند.

غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود

افخمی کارشناس هواشناسی استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وضعیت آسمان تبریز پایدار است و صاف تا قسمتی ابری گاهی با افزایش ابر در برخی نواحی غبار پیش بینی می‌شود.

افخمی افزود: از نظر غلظت آلاینده‌ها، به دلیل عبور امواج تراز میانی و افزایش شیب فشاری، از غلظت آلاینده‌ها نسبت به دیروز کاسته خواهد شد.

  • نویسنده : بیت اله احمدی
  • منبع خبر : مهر