سفارتخانه آمریکا در عراق با 420 هزار متر مربع بزرگترین مکان دیپلماتیک جهان محسوب می‌شود؛ مکانی که مردم عراق در روزهای اخیر آن را «جاسوس‌خانه» نامیدند و خواستار تعطیلی آن شدند.

از صبح روز سه‌شنبه دهم دی ماه که مردم عراق در اعتراض به حمله هوایی آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در مقابل سفارتخانه این کشور در بغداد تجمع کرده و اقدام به آتش زدن چندین ورودی این مکان کردند، بار دیگر توجهات به سمت بزرگ‌ترین مکان دیپلماتیک آمریکا در یک کشور خارجی جلب شده است.

دولت آمریکا برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ سطح روابط خود با عراق را در حد سفیر بالا برد و متعاقبا اقدام به ساخت سفارتخانه در بغداد کرد. این سفارتخانه به جز در دو مقطع ۱۹۶۷ (به دلیل آغاز جنگ شش روزه و قطع روابط کشورهای عربی با آمریکا) و ۱۹۹۱ (به دلیل شعله‌ور شدن جنگ دوم خلیج فارس ) به فعالیت خود ادامه داد.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، از آن‌جایی که ساختمان سفارت خارج از منطقه سبز واقع شده بود و امنیت لازم را از نظر آمریکایی‌ها نداشت، فعالیت‌های سفارت به طور موقت به کاخ «الجمهوری» (کاخ صدام) منتقل شد تا کار ساخت سفارتخانه جدید در منطقه سبز بغداد به اتمام برسد.

مشخصات بنای سفارتخانه آمریکا در بغداد

این مکان ۴۲ هکتاری، بزرگترین سفارتخانه در جهان محسوب می‌شود که مساحت آن از کل شهر واتیکان نیز بیشتر است و از بزرگترین سفارتخانه آمریکا در سابق (واقع در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان) پنج برابر بزرگ‌تر است.


موقعیت سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد

به نوشته وبگاه الخلیج اونلاین، این سفارتخانه در سال ۲۰۰۹ و پس از اتمام ساخت و سازها با هزینه ۷۵۰ میلیون دلار افتتاح شد و اکنون نزدیک به ۱۶ هزار کارمند و پیمانکار در آن مشغول به کار هستند.

در خصوص دیگر اطلاعات مربوط به این سفارتخانه، باید گفت که این مکان به اصطلاح دیپلماتیک در غرب پل «۱۴ تموز» در کنار رود دجله واقع شده و ۲۱ ساختمان دارد. مساحت کل این مکان می‌تواند ۸۰ زمین فوتبال را در خود جای دهد.


ساختمان مرکزی سفارتخانه

همچنین این مکان از پنج بخش اصلی از جمله شش مجتمع مسکونی، مرکز تصفیه آب و آبرسانی، ایستگاه برق، دو ساختمان دیپلماتیک و بخش تفریحی تشکیل شده و دارای مرکز خرید، سالن ورزشی، سالن شنا و زمین فوتبال و بسکتبال است.

بنابراین این سفارتخانه به گونه‌ای ساخته شده است که در صورت قطعی آب و برق در بغداد، بتواند نیازهای خود را تأمین کرده و در صورت بروز نا امنی بتواند از خود مراقبت کند. دیوارهای دور سفارت حداقل ۲.۷ متر است که با بتن مسلح ساخته شده و می‌تواند در برابر قدرت انفجاری خودروهای بمب‌گذاری شده یا خمپاره‌ها مقاومت کند.

از داخل نیز طراحی سفارتخانه به گونه‌ای است که در برابر بمب‌های بیولوژیک مقاومت است و بدین منظور سیستم تصفیه هوا در برابر هرگونه حمله شیمیایی یا بیولوژیک تعبیه شده است.

وظیفه تأمین امنیت نیز به دست تفنگداران نیروی دریایی آمریکاست. این سفارتخانه پنج ورودی دارد که بشدت تدابیر امنیتی در آن رعایت می‌شود. یک ورودی اضطرای نیز در این مکان تعبیه شده است.

با همه این‌ها «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا در عصر روز سه‌شنبه از اعزام فوری ۱۰۰ تفنگدار دریایی از کویت به بغداد برای حفاظت از سفارتخانه خبر داد. در ویدئویی که پنتاگون از اعزام این نیروها منتشر کرده، نظامیان آمریکایی در حال پر کردن خشاب اسلحه‌های خود با گلوله‌های جنگی هستند. این نیروها شامگاه سه شنبه در سفارت آمریکا مستقر شدند.

بنابراین این میزان از تدابیر امنیتی در ساخت و ساز و تعداد بی سابقه کارمندان و پرسنل نظامی باعث شده تا این روزها مردم عراق آن را نه یک مرکز دیپلماتیک بلکه مکانی برای توطئه‌چینی علیه امنیت خویش بدانند.

  • منبع خبر : فارس