چابهار یکی از مقاصد گردشگری است که به خصوص در سالهای اخیر گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است ، دیدنیهای بکر و آب و هوای همیشه بهاری آن از دلایلی است که یک سفر فراموش نشدنی را میسازند.

فصل مناسب برای سفر به این شهر زیبا

چابهار در اصل چهار بهار بوده , و همین امر نشان دهنده هوای مطبوع این منطقه است ، هر فصلی به آنجا سفر کنید لذت خاص خودش را دارد، اما یکی از بهترین فصل سفر به این شهر فصل بهار است، یعنی همان نوروز.چابهار شهری بندری است که کشتی‌های اقیانوس ‌پیمای زیادی در آن پهلو می گیرند . و در سالهای اخیر از لحاظ اقتصادی رونق چشمگیری داشته است . در ادامه مطلب قصد داریم تا شما را با برخی از جاذبه های گردشگری این منطقه آشنا نماییم :

 کوه‌های مینیاتوری

رشته کوه‌های بسیار زیبای سرباز در این منطقه قرار دارند که جلوه و منظره منظره باشکوهی به این منطقه داده اند و در دامنه گاه فسیل موجودات دریایی یافت می شود زیرا این رشته کوهها از اعماق آبهای دریای عمان سر برآورده اند.

تالاب لیپار

این تالاب شگفت انگیز زیستگاه ایده الی برای پرندگان مهاجر است که هر ساله به این منطقه کوچ می کنند . تفاوت این تالاب با سایر تالاب ها رنگ ارغوانی آن است که گاه به رنگ سرخ در می آید و به جزر و مد سرخ نیز معروف می باشد ، پیشنهاد می کنیم هنگام سفر به این شهر از این تالاب زیبا نیز دیدن نمایید .

غارهای بان مستی

این غارهای شگفت انگیز در دل صخره ها حفر شده و مناظری بسیار زیبا دارد . در برخی از این غارها عبادتگاههایی قرار دارد که شگفتی آن را دو چندان نموده است .

قلعه پیروز گت

این قلعه تاریخی که به دوران ساسانیان نسبت داده می شود در روستای زیبایی به نام روستای تیس و بر بالای تپه ای واقع است .

گل‌افشان

گل افشان نام چشمه است که گل و لای از آن می جوشد و سپس رودی از همین گل و لای جاری می گردد . گفته می شود این چشمه خاصیت درمانی  نیز دارد . این منطقه با طبیعت بسیار زیبا گردشگران بسیاری را به سمت می کشاند.

مسجد جامع تیس

این بنای تاریخی در روستایی به نام تیس قرار دارد که با معماری زیبا به یکی از دیدنی های این شهر تبدیل شده و گردشگران بسیاری را به این سمت می کشاند .

طبیعت گردی در تفتان، تنها آتشفشان روشن در ایران

تفتان کوه آتشفشانی فعال است و اگر به دنبال طبیعت گردی در مکانی خاص و منحصر بفرد هستید دامنه های این کوه زیبا و مناظر تماشایی از آتشفشان آن مکانی ایده ال برای شما است .

درباره کوه تفتان

رشته کوه زیبای تفتان به عنوان یک آتشفشان نیمه فعال شناخته می شود . تفتان در جنوب شرقی ایران و در شهرستان خاش واقع در استان سیستان و بلوچستان است. یک کوه مرتفع در حدود سه هزار و نهصد و چهل متر ارتفاع دارد. قله آتشفشانی این کوه چهل تن نام دارد. گفتنی است کوه تفتان دارای سه دهانه آتشفشانی است که همیشه از آن بخار گوگرد بیرون می آید. همچنین در دهانه های  آتشفشانی آن تخته های گوگردی خالص بسیار تشکیل شده است . این قله دارای دو شاخک است، یکی در شمال که مرتفع تر است و نام آن هم زیارت است و شاخک دیگر آن که در جنوب قرار دارد کوتاه تر است و ماده کوه نامیده شده است.

همچنین تور تایلند سفر باتو با قیمتهای مناسب و ارزاان را از سایت سفر باتو بخرید

آخرین فورانهای آتشفشانی تفتان در حدود شش هزار و نهصد و پنجاه سال پیش رخ داده است و اکنون فعالیتهای ماگمایی در آن دیده نمی شود .

مسیر ورود به تفتان

این شهر در بیست کیلومتری خاش به زاهدان قرار دارد. از سر جاده تا دو راهی که تابلوی اردوگاه را نشان می دهد در حدود بیست کیلومتر فاصله است و از همان دو راهی تا خود اردوگاه هشت کیلومتر دیگر راه است. اولین پایگاه کوهنوردان که عازم فتح تفتان هستند اردوگاه آموزش و پرورش دره گل نام دارد . و اردوگاه دوم آنها که بالاتراز  دره گل است که پناهگاه صبح نامیده می شود. در فصول سرد سال بادهای تند و بسیار شدیدی در این منطقه می وزد که صعود به این قله را سخت و دشوارتر می نماید.

ویژگی های کوه تفتان

دهانه آتشفشان تفتان در دامنه جنوبی قله وجود دارد که قسمتی از آن به وسیله انفجار شدید و فرسایش بعدی خراب شده است. در قاعده آتشفشان تفتان چین هایی با شیب تند وجود دارد که بیشتر از رسوبات و بالا آمدگی های محلی کرتاسه فوقانی تشکیل شده است. این مسایل که با اصطلاحات دانش زمین شناسی گفته شد نشان می دهد که آتشفشان تفتان از نظر زمین شناسی نسبت به کوه دماوند پیچیدگی های تاریخی بیشتری را دارد.

کوه تفتان دارای پوشش گیاهی غنی است و درختانی مانند بنه، بادام کوهی، گز، درمنه، ارژن و گیاهانی از جمله آویشن، پیاز کوهی، خاگلک، گرمونه، کاسنی و ریواس در دامنه های آن قرار دارند .

 

  • نویسنده : سفر با تو
  • منبع خبر : شرح آنلاین