سخنگوی وزارت خارجه ایران خطاب به رئیس جمهور فرانسه گفت: خلیجی که در جنوب ایران واقع است، تنها یک نام دارد و آن خلیج فارس است.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به استفاده امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه از نام جعلی برای خلیج فارس در توئیت‌هایی به فرانسوی، انگلیسی و فارسی نوشت: «به جناب ماکرون یادآور می‌شوم خلیجی که در جنوب ایران واقع است، تنها یک نام دارد و آن خلیج فارس است.»

وی افزود: «حضور نظامی شما در خلیج فارس به اندازه اشتباه شما در نامیدن آن اشتباه است. هر دو اشتباه بزرگ، اما قابل جبران است.»

موسوی

توئیت موسوی

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اخیرا در اظهاراتی از عبارت مجعول به جای خلیج فارس استفاده کرده است.

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه روز (پنجشنبه) ۲۶ دی ماه از قصد این کشور برای اعزام یک ناو هواپیمابر به منطقه غرب آسیا خبر داد. خبرگزاری «رویترز» به نقل از ماکرون نوشته فرانسه قصد دارد ناو «شارل دو گل» و گروه ضربت همراه آن را از ژانویه تا آوریل در خاورمیانه مستقر کند.

ماکرون در یک سخنرانی به مناسبت سال نو میلادی برای ارتش فرانسه گفت: «این ناو هواپیمابر از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ از عملیات‌های نظامی Chammal (عملیات فرانسه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش) حمایت خواهد کرد و پس از آن روانه اقیانوس اطلس و دریای شمال خواهد شد.»

«امانوئل ماکرون» از چندی پیش هم ایده تشکیل ارتش واحد اروپایی را مطرح کرده و در نخستین گام پیشنهاد کرده بود که ائتلافی دریایی متشکل از کشورهای اروپایی و شرکای این کشورها تشکیل شده و در خلیج فارس گشت‌زنی کند.