سه نفر بازداشت‌شده از سال 2012 تا 2018 میلادی برای سرویس اطلاعات عربستان سعودی جاسوسی کرده‌اند.

دانمارک پس از بازداشت سه عضو یک گروه مخالف دولت ایران به‌ ظن جاسوسی برای عربستان، سفیر سعودی‌ در کپنهاگ را احضار کرد.

یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک، جاسوسی این افراد برای عربستان را موضوعی جدی و غیرقابل قبول خواند. وی اعلام کرد که به سفیر دانمارک در ریاض دستور داده تا مراتب اعتراض خود را به عربستان اعلام کند.

سه عضو گروهک تروریستی الاحوازیه به‌ ظن جاسوسی برای عربستان سعودی در دانمارک بازداشت شده بودند. ‌این سه نفر پیشتر از سوی پلیس دانمارک به حمایت از حمله‌ای تروریستی در ایران در سال ۲۰۱۸میلادی متهم شده بودند.

رییس سرویس اطلاعات و امنیتی دانمارک (PET) در این خصوص  توضیح داد:« این ۳ فرد یاد شده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ میلادی برای سرویس اطلاعات عربستان سعودی جاسوسی کرده‌اند.»

سرویس اطلاعاتی دانمارک سال گذشته با انتشار گزارشی ادعا کرد که برخی یا گروهی قصد ترور یک فرد مرتبط با گروهک تروریستی الاحوازیه را داشته‌اند، که در دانمارک زندگی می‌کند.

در آن زمان، یک مقام آگاه دیپلماتیک ایران گفته بود با توجه به حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته ‌شده تروریستی، جمهوری اسلامی ایران درحال تجدیدنظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورهاست.

گفتنی است که گروهک تروریستی الاحوازیه مسئولیت حمله به رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز در شهریور ۱۳۹۷ را بر عهده گرفت. در آن حمله ۲۴ نفر از جمله چند غیرنظامی کشته  و ۶۰ تن زخمی شدند.

  • منبع خبر : اسپوتنیک