تغذیه یکی از نیازهای فیزیولوژیکی و دائمی انسان و مهم ترین عامل بقا و طول عمر وی محسوب می شود.

طی سال های اخیر، آگاهی افراد در زمینه کیفیّت تغذیه و تأثیر آن بر سلامت جسمی و ذهنی به طور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است و مصرف کنندگان بیش از پیش براین باورند که تغذیه، تأثیر مستقیمی بر سلامت روحی و جسمی آنان برجای می گذارد (۱).

افزایش آگاهی مصرف کنندگان در زمینه ارتباط میان تغذیه وسلامت، موجب تقاضای روزافزون آنان جهت دریافت موادخوراکی مغذی، سالم و باکیفیت شده است (۲).

آبزیان خوراکی به ویژه “ماهیان”، به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجّهی از اسیدهای چرب غیر اشباع و کلسترول کم، برخی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی و نیز پروتئین هایی با ارزش غذایی بالا، ازجایگاه خاصی در رژیم غذایی انسان برخور دارند(۳).

از همین رو، مصرف آبزیان در دهه های اخیر به دلیل رویکرد عمومی به مصرف غذاهای حاصل از منابع آبزی، در پی آشکار شدن اهمیت طبّی و نقش آنها در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج و نیز به دلیل افزایش جمعیت، در بسیاری از کشورها در حال افزایش است.

با وجود اثبات اثرات سودمند متعدّد مصرف غذاهای دریایی برسلامت انسان، متأسفانه میزان مصرف سرانه آبزیان در ایران در حدود نصف میانگین مصرفِ جهانی آن است. از این رو ضرورت تولید و عرضه فرآورده های غذایی جدید، متنوّع و باکیفیت از آبزیان بویژه “ماهیان” و ایجاد دسترسی به فرآورده های مذکور برای ساکنین اقصی نقاط کشور کاملاً آشکار است.

در راستای حفظ سلامتی آحاد جامعه و شهروندان عزیز، اتحادیه سراسری صیادی ایران – نمایندگی آذربایجان شرقی تلاش نموده تا با ارائه بهترین و باکیفیت ترین سرویس های غذایی سالم از جمله انواع “ماهی های مفید و سودمند” ذائقه نوینی برای شهروندان فهیم از طریق راه اندازی رستوران های زنجیره ای با نام « بلوگا » به ارمغان آورده که نمونه بارز آن در طی چند روز آتی به نشانی تبریز، خیابان قانون، رستوران مجهز « ناژو – بلوگا » است که به فضل الهی و با بهره گیری از برجسته ترین سرآشپزهای بین المللی جهت ارائه بالاترین کیفیت انواع متنوع ماهی ها و غذاهای دریایی برای تمامی ذائقه ها آماده افتتاح می باشد.

منابع:

۱٫ Siró I, Kápolna E, Kápolna B, Lugasi A. Functional food. Product development, marketing and consumer acceptance–a review. Appetite. 2008; 51(3): 456-67.

۲٫ Ngo DH, Wijesekara I, Vo TS, Van Ta Q, Kim SK. Marine food-derived functional ingredients as potential antioxidants in the food industry: An overview. Food Res Int. 2011; 44(2): 523-9.

۳٫ Haliloǧlu Hİ, Bayır A, Sirkecioǧlu AN, Aras NM, Atamanalp M. Comparison of fatty acid composition in some tissues of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) living in seawater and freshwater. Food Chem. 2004; 86(1): 55-9.