« ملّت عزیز ایران باید همّتشان این باشد که قوی بشوند.» این گزاره‌ مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸ نوعی جمع‌بندی کلانِ ناظر به وظایف عموم مردم و مسئولین از سوی ایشان بود.

از نگاه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راه پیشرفت، دستیابی به عزّت و ایستادگی موثر مقابل دشمنی‌ها و توطئه‌ها، ارتقایِ «اقتدار و قدرت ملّی» است و به اعتقاد تحلیگران سیاسی، یکی از مولفه های قدرت ملی حضور پر شور در انتخابا ت هست. و در واقع ، هر دوره از انتخابات خواه ناخواه برای هر نظام سیاسی یک رفراندوم ملی و جدی‌ترین عرصه نمایش مشارکت عمومی محسوب می شود.

بالا بردن مشارکت در انتخابات، یکی از الزامات و اقتضائات شکل گیری نظام مبتنی بر دموکراسی، تحقق جامعه مدنی، توسعه سیاسی، مقبولیت سنجی تصمیم های استراتژیک نظام و از شاخص های مشروعیت سنجی ساختارهای حکومتی است که در اسناد بالادستی و از جمله قانون اساسی، به عمل گرایی و بسترسازی برای تحقق آن تأکید شده است.

مشارکت سیاسی روندی متعامل و دوسویه هست، از یک سو دولت مردان، از فرصت های بالقوه حمایت های مردمی برای پیشبرد تصمیم های راهبردی نظام بهره می برند، و از سوی دیگر، جامعه نیز به صورت غیرمستقیم، در فرایند قانونگذاری و سیاستگذاری مشارکت می کند.

حضور مثال زدنی و کم نظیر مردم در صحنه انتخابات مجلس، ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی در چهل سال گذشته، با وجود برخی انتقادها و تنوع دیدگاه ها و تشکیک ها در باره چگونگی نظارت و گزینش توسط بعضی گروهها و جریانات سیاسی، مؤید این مساله است که زمینه‌های خوبی برای رقابت جدی، سالم، همه جانبه و برابر در عرصه انتخابات، در جمهوری اسلامی وجود دارد.

کمتر از یک هفته تا وقوع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است . می توان گفت که این دوره از انتخابات، اولین انتخابات گام دوم و در حقیقت آغازدهه پنجم انقلاب هست و در حالی به استقبال آن می رویم که اتفاقات بسیار مهمی در سالها و ماههای اخیر در جغرافیای سیاسی منطقه و داخل کشور روی داده و بر حساسیت این دوره افزوده است.

از سوی دیگر با توجه به افزایش مزاحمت ها و دشمنی های نابخردانه رژیم تروریستی آمریکای جنایتکار که به صورت جدی و مستقیم اقتصاد و معیشت مردم ایران را نشانه گرفته و ناجوانمردانه ترین و سخت ترین تحریم های طول تاریخ بشری را بر ضد جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است، در کنار سایر مشکلات و معضلاتی که کشورمان با آن مواجه و دست به گریبان هست ، مسئولیت انتخاب کنندگان و گزینش گران(مردم) را بسیار سخت کرده است .

گزینش اصلح بدور از هیجانات و عصبیات قومی و قبیله ای و گرایشات صرفا سیاسی و جناحی، توجه به برنامه ها و تفکرات، داشتن تخصص در حوزه تقنین ونظارت، پای بندی و متعهد ماندن به عهد و پیمان با مردم ، پاکدستی و دوری از رانت و ایجاد حاشیه امن برای خود و خانواده و شاخصه هایی که از سوی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تبیین واعلام شده ، برای کسانی که خودشان را در معرض اعتماد مردم قرار داده اند، امری لازم و ضروری است.

در موقعیت فعلی با توجه به افزایش عملیات روانی رسانه ای دشمن با هدف شکاف سازی میان جامعه و حاکمیت، و ضرورت پیش گیری از وقوع بحران مشروعیت، نقش بالای شاخص های مشارکت سیاسی در اقتدار افزایی و پشتوانه آن برای پیشبرد کم هزینه تصمیم های راهبردی نظام، تضمین تحقق “مشارکت حداکثری کنشگرانه و مسئولیت پذیر” در انتخابات دوم اسفند، از مهم ترین مؤلفه ها و بزرگ ترین برگ‌های برنده از آن نظام سیاسی‌ است که تاکنون سخت ترین و دشوارترین گردنه‌ها را با تمسک به همراهی و دلبستگی ملت خود به سلامت گذرانده است.

  • نویسنده : رسول ابراهیمی مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی و سیاسی
  • منبع خبر : شرح آنلاین