مجموعه رستوران‌های دریایی بلوگا با هدف عرضه تخصصی غذاهای دریایی از تاریخ ۲۵ام بهمن‌ماه در تبریز افتتاح شدند.

مختار خوش‌پیمان در آیین افتتاح رستوران‌های دریایی بلوگا در تبریز اظهار داشت: در راستای سیاست‌های اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران در خصوص بالا بردن مصرف سرانه ماهی،تعیین زنجیره سلامت غذایی و حذف واسطه‌های فروش ماهی، شهر تبریز به‌عنوان پایلوت کشوری «طرح ملی زنجیره جامع تغذیه سالم در بستر محصولات دریایی» انتخاب شده است.

وی افزود: بر همین اساس، افتتاح سلسله رستوران‌های دریایی «بلوگا» و مراکز عرضه مستقیم محصولات دریایی در دستور کار نمایندگی اتحادیه در استان قرار گرفت.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صیادی ایران در استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه مختصصان کشوری و استانی بر اجرا و تکمیل این طرح نظارت دارند، گفت: علاوه بر فعالیت رستوران‌های دریایی بلوگا در تبریز، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است تا در راستای افزایش سلامتی و بهره‌گیری از نعمت‌های بی‌کران در عرصه شیلات و آبزیان، شهر تبریز را به‌عنوان مرکز بین‌المللی خاویار تراپی مطرح کنیم.

بلوگا

وی افزود: در مدت زمان کوتاهی با تشکیل شرکت‌های مربوطه و بررسی‌ها و مطالعات لازم، قراردادهای اجرایی این طرح در استان آذربایجان‌شرقی منعقد شد.

وی با تشکر از تمام نهادها، سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که نقش موثری در شکل‌گیری این زنجیره در استان داشتند، گفت: از اتاق بازرگانی، سازمان جهاد کشاورزی، شیلات، بهداشت و درمان و هم‌چنین اداره کل دامپزشکی استان که همکاری صمیمانه‌ای در اجرای این طرح داشتند تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از سرمایه‌گذارانی که وارد این طرح شدند و اصحاب رسانه و هنرمندانی که در این مسیر همراه ما بوده و هستند سپاسگزارم و امیدوارم تبریز اولین‌ها بتواند با اجرای این طرح پایلوتی در کشور باشد بطوری‌که در تهران و سایر استان‌ها نیز تقاضا برای اجرای طرح را شاهد باشیم.

در پرورش آبزیان با ظرفیت و سرمایه ثابت می توان افزایش بهره وری داشت

یعقوب دوه‌جی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی ایران نیز در این مراسم با ابلاغ پیام رئیس سازمان شیلات کشور گفت: این اتفاق بزرگ که در استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز برای اولین بار به این گستردگی در حال انجام است جای تقدیر و تشکر دارد و امید است که این روند در سایر استان‌ها نیز گسترش پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از مشکلات عمده جامعه امروزی متاسفانه بحث بیماری‌های قلبی و عروقی است بنابراین تنها ماده غذایی که هیچ ضرری نداشته و علاوه بر آن برطرف‌کننده این مشکلات می‌باشد مصرف ماهی و آبزیان است.

بلوگا

دوه‌جی توضیح داد: حداقل مصرف ماهی دو بار در هفته برای همه افراد در سنین مختلف لازم است به‌همین دلیل ما در اتحادیه سراسری صیادی کشور طرحی را جهت ترویج مصرف ماهی در استان‌های غیرساحلی کشور برنامه‌ریزی و اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه شمالغرب کشور و شهر تبریز سابقه خوبی در مصرف ماهی و آبزیان دارد، گفت: تولید خوبی هم در بخش سردآبی در این منطقه وجود دارد و البته پتانسیل صادرات نیز فراهم است.

عضو هیات مدیره اتحادیه سراسری تعاونی‌های صیادی کشور بیان کرد: در بخش صید و آبزیان برخلاف دام و طیور، با یک ظرفیت و سرمایه ثابت می‌توان پتانسیل بهره‌برداری را چندین‌برابر کرد و خوشبختانه در بحث‌های نوین آبزی‌پروری همچون پرورش در قفس گام‌های خوبی در کشور برداشته شده است.

فرهنگ مصرف ماهی باید از خانواده ها شروع شود

وی با اشاره به عدم تمایل بیشتر کودکان به مصرف ماهی اظهار کرد: در بحث فرهنگ‌سازی مصرف ماهی همه ما باید از خانه و خانواده خود شروع کرده و کمک کنیم؛ همانند این کار خوبی که امروز در رستوران‌های دریایی صورت می‌گیرد.

و در توضیح واژه بلوگا تصریح کرد: این اسم کاملا شیلاتی و دریایی است. بلوگا به معنای بزرگ است و البته به‌معنای نهنگ بزرگ و نهنگ سفید نیز به‌کار می‌رود اما این واژه بیشتر در بحث خاویار کاربرد دارد به‌گونه‌ای‌که بزرگترین و باکیفیت‌ترین نوع خاویار را شامل می‌شود و امیدواریم اسم رستوران‌های بلوگا که از شهر خوب و مهمان‌پذیر تبریز شروع شده است در کل کشور و حتی خارج از مرزها توسعه پیدا کند.

مصرف ماهی در زنان باردار بیمارهای کودکان را کاهش می دهد

علیرضا استاد رحیمی، رئیس دانشکده علوم بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این مراسم اظهار داشت: بسیاری از بیماری‌ها ریشه در دوران جنینی دارند و زنانی که در دوران بارداری از ماهی استفاده می‌کنند فرزندان‌شان به بیماری‌های کمتری دچار می‌شوند.

وی افزود: با ترویج تغذیه سالم و مصرف ماهی در جامعه می‌توان تاحدزیادی مانع بسیاری از امراض از جمله سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی شد.

دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تبریز گفت: نوع خاصی از روغن در ماهی وجود دارد که اگر در طول هفته مقدار ثابتی از آن را به بدن‌مان برسانیم می‌تواند اثرات سوء روغن‌های مصرفی دیگر را کاهش دهد.

بلوگا

استاد رحیمی تصریح کرد: اگر در طول هفته بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ گرم گوشت ماهی مصرف شود اثرات مورد انتظار این نعمت الهی را می‌توان در بدن شاهد بود و همین مقدار در طول هفته کافی است بطوریکه سرانه مصرف آن باید سالانه ۱۷ کیلوگرم باشد.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف ماهی در استان آذربایجان‌شرقی خیلی کم است، افزود: امیدواریم با افتتاح چنین رستوران‌هایی که با همکاری نمایندگی اتحادیه سراسری صیادی ایران در آذربایجان‌شرقی انجام‌گرفته مصرف ماهی در استان‌مان را بالا ببریم.

گفتنی‌ست مجموعه رستوران‌های دریایی بلوگا با هدف عرضه تخصصی غذاهای دریایی از تاریخ ۲۵ام بهمن‌ماه در محل سابق رستوران ناژو واقع در خیابان قانون و هم‌چنین در محل رستوران مرکز سلامت تبریز واقع در خیابان شفیع‌زاده افتتاح شدند.

بلوگا

بلوگا

بلوگا

بلوگا

بلوگا

بلوگا

بلوگا

بلوگا

عکس ها از: فاطمه دخت فرج

  • منبع خبر : عصر تبریز - شرح آنلاین