رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تاکنون هیچ فوتی مربوط به کرونا در استان نبوده است.

محمدحسین صومی با بیان اینکه تاکنون هیچ فوتی مربوط به کرونا در استان نبوده است، اظهار داشت: در آزمایش‌های موارد مشکوک به کرونا در استان تاکنون هیچ مورد مثبتی اعلام نشده است و امروز هم نتایج تعدادی از افراد مشکوک به کرونا از تهران به استان اعلام شد که نتایج همه آنها هم منفی بوده است.

وی افزود:در روزهای گذشته، فوتی‌هایی در استان مانند سنوات گذشته در اثر بیماری‌های حاد مانند سرطان بوده است اما هیچ فوتی در اثر کرونا در استان روی نداده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: با تجهیز امکانات و دستگاه‌ها، آزمایشگاه تشخیص کرونا در تبریز راه‌اندازی شد.

صومی با بیان اینکه نیازی به مصرف مکمل برایی مقابله با ویروس کرونا نیست، اظهار کرد: برخی برای به فروش رساندن مکمل‌ها و ویتامین‌ها تلاش می‌کنند، نقش آنتی اکسیدان‌ها و میوه‌ها را در بیماری‌های ویروسی انکار نمی‌کنیم، اما حتی به بستری‌ها هم ویتامین و مولتی ویتامین نمی‌دهیم و در تهران هم در دستور کار نیست، به حرف کسانی که برای خودشان بازار ایجاد کرده‌اند، گوش نکنید.

وی در ادامه با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای کنترل مسافران خارجی، گفت: کنترل‌ها از دو ماه قبل در مرز نوردوز، نخجوان و فرودگاه شروع شده و هر فرد وارد شده، بررسی می‌شود، در کشور ما هم که حدود هشت تا ۱۱ استان درگیر هستند و بیشتر نگران داخل کشور هستیم، اگر چه امکان ابتلای کسانی که طی روزهای آتی از کشورهای همجوار می‌آیند، هم وجود داشته و هر فرد تازه وارد تا ۱۴ روز اول با ما در ارتباط بوده و کنترل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طبق آخرین اخبار، مشکلی در مواد ضد عفونی کننده ۱۰ تا ۲۰ لیتری نداریم، گفت: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشکده شیمی دانشگاه تبریز برای تهیه ضدعفونی کننده‌ها به شرط دریافت الکل اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: معتقد هستیم که در ۸۰ درصد موارد، مبتلایان نیاز به بیمارستان ندارند و برای ۲۰ درصد هم تمهیدات جدی اندیشیده شده و اورژانس‌ها کاملا آماده شناسایی و ارایه خدمت به مراجعان هستند. سیستم سلامت کاملا سرپا بوده و ۲۴ ساعته کنترل می‌شود.

صومی خاطرنشان کرد: آقای استاندار هم از مراکز آموزشی درمانی سینا، الزهرا (س) و امام بازدید و مشاهده کردند که امکانات کافی برای ارایه خدمات فراهم است.

وی با اشاره به اینکه کرونا درمان دارویی ندارد، اما استفاده از چند دارو موثر است، اظهار کرد: کمیته دارویی و کشوری اجازه استفاده از ترکیب توام چند دارو را داده و توصیه می‌کنیم هموطنان اجتماعات را کم کرده و فاصله یک متری را با افراد بیمار رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه از ضدعفونی مصلای امام (ره) تبریز خبر داد و گفت: به منظور ادای فریضه نماز، مصلی فردا، پنجشنبه ضد عفونی کامل می‌شود و بهتر است نمازگزاران سجاده کوچکی را که از آلوده نبودن آن مطمئن هستند، به همراه داشته باشند.

وی بیان کرد: در مورد تعطیلی مدارس و دانشگاه هم پس فردا بحث می‌شود و حضور افراد در این محیط زمانی به صلاح است که از آلوده نبودن آن مطمئن باشیم.

وی گفت: موارد ابتلا در کودکان بسیار کم بوده و از افراد زیر ۵۰ سال و بچه‌ها چندان نمی‌ترسیم، سعی کمیته استانی بر این است که همه جا امکاناتی را برای به حداقل رسیدن خطر ابتلا فراهم کنیم.

صومی تاکید کرد: ملاقات بیمارستانی را ممنوع نکردیم، اما تقاضا داریم که مراجعه نکنند، مراجعه یک نفر از هر خانواده کافی بوده و جهت پیشگیری، تمهیداتی برایشان در نظر گرفته‌ایم.

  • منبع خبر : شرح آنلاین