تجاوز دولت ترکیه به خاک کشور سوریه در روزهای اخیر بازتاب های زیادی در رسانه های منطقه ای و جهانی داشت، حمله ای که به زعم مقامات رژیم ترکیه باید خیلی وقت ها پیش انجام می گرفت. اما دلیل ایت تجاوزات چیست؟

ماجرا از آنجا آغاز شده بود که با ورود داعش به خاک سوریه ، مسوولان اطلاعاتی و نظامی ترکیه کمک های لازم برای بقا و فعالیت داعشی ها در داخل خاک سوریه را فراهم می کردند.

شواهد بسیاری از تردد داعشی ها به خاک سوریه از طریق ترکیه موجود است و اینکه در انبارهای کشف شده مهمات داعشی ها مهمات و جنگ افزارهای ساخت ترکیه نیز دیده می شد.

بهانه ترکیه در روزهای آغازین متهم کردن دولت بشار اسد به دیکتاتوری در سوریه بود اما بعدها معلوم شد با مسلح شدن کردهای سوریه علیه داعش رژیم ترکیه از این امر احساس خطر کرده و سعی در سرکوب کردهای سوریه در دفاع از کشورشان دارد.

کردهای سوریه که در کنار ارتش سوریه برای بازپس گیری سرزمین مادریشان مجاهدت های زیادی انجام داده بودند اما درگیر ماجرای تازه ای شدند.

عده ای از کردها در گفتگوهای خود با آمریکایی ها قول خودمختاری گرفته بودند که رهبری این جریان بر عهده حزب PHK بود و همین امر مقامات آنکارا را برای دخالت در امور داخلی سوریه تهییج و تشویق کرد.

ترکیه در آخرین موضع گیری ها اعلام کرده که هیچ یک از ۱۲ پست دیده‌بانی خود را در ادلب سوریه خالی نخواهد کرد و سربازان ترکیه دستور دارند هر گونه حملات نظامیان دولت سوریه به این پست‌های نظامی را با قدرت تلافی کنند.

آنکارا همچنین هدف از این اقدامات را تقویت یک توافق آتش بس برای منطقه که در سال ۲۰۱۸ درباره آن مذاکره شد و همچنین جلوگیری از ورود موجی از آوارگان عنوان می کند. این تحولات در حالی رخ می دهد که ارتش سوریه نیز در روزهای اخیر توانسته مناطقی را از تروریست ها پس بگیرد و به پیشروی خود همچنان ادامه دهد.

پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه ۱۷ مهر سال جاری از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد و با وجود مخالفت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، تصمیم خود را عملی کرد.

کردستیزی ترکیه

در حالی که حملات نظامی ترکیه به مناطق کردنشین شمال سوریه از پنج روز پیش تاکنون ادامه دارد، رسانه‌های سوری یکشنبه شب گزارش دادند که نیروهای ارتش حرکت به طرف جبهه‌های جنگ در شمال شرق این کشور را برای مقابله با تجاوز ترکیه آغاز کرده‌اند. مردم مناطق کردنشین سوریه نیز از ورود ارتش این کشور به مناطق شمالی برای مقابله با حملات اخیر ترکیه به کشورشان استقبال کردند.

فریدون مجلسی دیپلمات سابق کشورمان درباره اهداف اقدامات نظامی ترکیه گفته است: اردوغان از این مساله می‌ترسد که کُردهای سوریه که موفق شدند داعش را شکست بدهند در شمال سوریه اقلیم خودمختاری تشکیل بدهند که سبب ترغیب کُردهای ترکیه شود که این وضعیت را برای خود در ترکیه تکرار کنند و اقلیم خودمختار کُردها در ترکیه تشکیل بدهند. نگرانی از این موضوع و همچنین عشق به توسعه‌طلبی و جهان‌گشایی سبب شده اردوغان در حالی که سوریه مدت‌هاست درگیر جنگ شده و ضعیف شده به این فکر بیندازد که می‌تواند بخش‌هایی از خاک سوریه را به خاک ترکیه ضمیمه کند. در چنین شرایطی عرب‌های داخلی سوری که در جنگ داخلی به ترکیه پناه برده‌اند به این منطقه منتقل کند و چینش نژادی سوریه را به شکلی به‌هم بزند که کُردها دیگر در کنار هم قرار نداشته باشند.

آزادسازی عناصر داعش

نسل کشی کردها در چند روز اخیر که با چراغ سبز کدخدای خودخوانده آغاز شده است را باید قدمی به منظور جلوگیری از سرعت افول آمریکایی‌ها دانست.

همچنین آمریکایی که تنش و تشنج در بین مردان سیاست این کشور در بالاترین سطح ۵۰ سال گذشته خود قرار دارد و هر لحظه به پایان قدرت پوشالی خود، بیش از پیش نزدیک می‌شود. حمله ارتش ترکیه به کردها که در ظاهر با نام دفاع از امنیت ملی ترکیه و به بهانه حمله به مواضع پ. ک. ک صورت می‌پذیرد را در واقع باید به منظور آزاد کردن ۲۰‌هزار نفر از عناصر اغلب اروپایی و عرب داعش و بخشی از ارتش آزاد و جبهه النصره در زندان مخیم الهول وجود دارند دانست.

موضوع ادلب متفاوت است و دولت سوریه در پی گسترش حاکمیت خود است تا بتواند مناطق تصرف شده را از گروه های تروریستی پس بگیرد. در خصوص ادلب شاید بتوان گفت که ترکیه به دنبال ایجاد شبه منطقه ای دیگر است.

البته مناطقی نیز برای دیده بانی ایجاد شده است و اصرار ترکیه بر چنین مواضعی می تواند پدیدآورنده چالش های جدیدی در سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه به وجود آورد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه استقرار و تثبیت حاکمیت سوریه را تهدیدی جدی و چالشی بزرگ برای ترکیه می داند.

مساله آوارگان سوری

مسأله آوارگان سوری و بازگشت ۱٫۵ میلیون دیگر از آنان به ترکیه از دیگر مسائلی است که اردوغان همواره بر آن تاکید داشته است که از طرفی موجب نگرانی اروپایی ها نیز شده است.

البته تاکنون ایران در برابر اقدمات نظامی ترکیه در سوریه که موجب شهادت چند تن از مستشاران نظامی سپاه قدس در این کشور شده سعه صدر به خرج داده و تلاش دارد با ایجاد محور گفتگو بین ترکیه سوریه و روسیه آتش جنگ جدید را در این کشور عربی بخواباند اما اردوغان هنوز در فکر قدرت نمایی برای روسیه و سوریه و خالی کردن عقده های خود از ایران بر سر حمایت های جمهوری اسلامی از دولت بشار اسد در جریان فتنه داعش است و به نظر می رسد فعلا به این زودی ها قصد خاتمه دادن به این بحران را ندارد، بحرانی که وجهه داخلی اردوغان را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

 

در تهیه این مطلب از محصولات خبری ایرنا، خبرآنلاین، روزنامه آرمان و اعتماد استفاده شده است

  • منبع خبر : شرح آنلاین