با نگاهی گذرا به شبکه‎های اجتماعی به ویژه "توییتر" می‎توان به وضوح دید که ده‎ها و شاید صدها نفر در کشورهای مختلف، از جمله در کشورهای همسایه و هم مرز با ایران، مبتلا به ویروس کرونا شده اند.

در ترکیه، که بیش از ۲۵۰ هزار شهروند چینی مقیم هستند، تاکنون آمار مبتلایان به ویروس کرونا اعلام نشده است، در حالی‎که در شبکه‎های اجتماعی ویدیویی از یکی بیمارستان‎ها منتشر شده که وجود چند مورد مبتلا یا مشکوک به کرونا را نشان می‎دهد. اظهارنظرهای درباره اسم این بیمارستان و پنهانکاری درباره اخبار مبتلایان مطرح شده و فعالان مجازی این سوال را پرسیدهاند: “Korona Virüsü Türkiye’ye sıçradı mı?” آیا ویروس کرونا به ترکیه رسیده است؟

از سوی دیگر، در حالی‎که امارات فقط به ذکر آمار مبتلایان به این ویروس بسنده و اعلام کرده است که از میان ۱۳ مورد مبتلا، ۳ نفر بهبود یافته‎اند، اخباری وجود دارد که نشان می‎دهد در این کشور دست‎کم ۵۰ نفر مبتلای قطعی به این ویروس شناسایی شده‎اند و شمار فوتی‎ها ۱۸ نفر است.

همچنین اخبار رسیده از پاکستان حاکی از آن است که ده‎ها نفر به این ویروس مبتلا شده‎اند ولی بیمارستان‎ها اخبار آن را افشا نمی‎کنند. حتی طبق این گزارش‎ها، شماری از مبتلایان به این ویروس فوت کرده‎اند. همزمان، وزیر بهداشت این کشور از فوت دانشجویان پاکستانی که از چین بازگشته‎اند، خبر داده است.

وضعیت در ترکمنستان و افغانستان نیز اینگونه است و خبرها و تصاویری در شبکه‎های از مبتلایان به این ویروس در کشورهایی منتشر شده است که در این‎باره سکوت کرده‎اند.

این در حالی است که ایران با شفافیت کامل آمار مبتلایان به این ویروس و فوتی‎ها بر اثر آن را اعلام کرده و در حتی تدابیر پیشگیرانه‎ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس اتخاذ کرده است.

در این میان، رسانههایی که بهویژه تحت حمایت مالی عربستان سعودی هستند سعی دارند با روشهای مختلفی این موضوع را القا کنند که چین ، ایران و کره منشأ ویروس کرونا هستند در حالی که عربستان سعودی جز اولین کشورهایی بوده که این ویروس در آن شماری قربانی برجای گذاشته است. در واقع بر اساس رتبه‎بندی کشورهای دچار به ویروس کرونا، ایران در رده آخر قرار دارد. این رتبه‎بندی به این شرح است: چین، عربستان سعودی، کره، آمریکا، فلسطین اشغالی، ایتالیا، امارات، ایران و لبنان( یک مورد مبتلای قطعی‎نشده به کرونا).

  • منبع خبر : العالم