در حالیکه نزدیک به دو ماه از شیوع کرونا می‌گذرد، هنوز حتی یک نفر در «ترکیه» مبتلا به کرونا شناسایی نشده است.

این در حالی است که بر اساس گزارش‌‌های رسمی، در طی سال گذشته ۴۰۳هزار چینی به ترکیه سفر کرده‌اند و فقط در اولین ماه سال جدید یعنی ژانویه، ۳۰هزار چینی به ترکیه سفر کرده است.

تحلیلگران بر اساس این آمار می‌گویند افراد زیادی در ترکیه به کرونا مبتلا شده‌اند اما مقامات این کشور این موضوع را به‌طور کامل مخفی کرده‌اند. عدم اطلاع‌رسانی مقامات و رسانه‌های رسمی کشور با  تخاصم بین این کشور و سوریه همزمان شد.

ابتدا شبکه‌های اجتماعی فیلتر شد و بعد سرعت این شبکه‌ها به‌شدت پایین آمد به‌گونه‌ای که عملا کاربران به سختی امکان استفاده از این شبکه‌ها را دارند. در نتیجه، در ترکیه اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا با شدیدترین سانسور ممکن مواجه شده‌است.

اما موضوع ویژه‌ای که به‌صورت خاص ترکیه با آن مواجه است، حضور پرتعداد مهاجران در این کشور است که ترکیه تلاش می‌کند با شیوه‌های مختلف آن‌ها را از ترکیه خارج کند تا به‌سمت کشورهای اروپا بروند.

سانسور خبری در خصوص میزان ابتلای این افراد به کرونا  در ترکیه بسیار سفت‌سخت‌تر است.  یکی از این مهاجران به خبرنگار فارس گفته است بعد از آن علائم کرونا مانند تب‌ولرز و سرفه شدید را مشاهده کرد برای تست کرونا به بیمارستان مراجعه کرد. اما در بیمارستان بدون انجام تست، به او گفتند کرونا ندارد، به ‌سرعت به پلیس اطلاع دادند و تهدید کردند اگر در این خصوص صحبتی کرد، به جرم پخش شایعه از ترکیه اخراج خواهد شد. از او خواستند به منزل برود و خارج نشود.

این مهاجر افغان که در شهر دنیزلی ساکن است می‌گوید در سطح خیابان می‌توان افرادی با علائم مشابه کرونا مشاهده کرد اما هیچ‌کس هیچ آماری از کرونا ارائه نمی‌دهد.

اوضاعی که بسیار ترسناک است و به‎‌خاطر کند بودن شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و واتساپ و اینستاگرام، شهروندان امکان بیان نگرانی‌های خود در این زمینه را ندارند. همه این‌ها باعث شده یک ترس عمومی نسبت به موضوع کرونا بین مردم ترکیه شیوع پیدا کند.

 

  • منبع خبر : فارس