نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: آمریکا می خواهد با ظاهرنمایی طالبان را به تدریج با یک برنامه زمان بندی شده از سر راه خود بردارد و کم کم از طالبان که زمانی یک گروه مسلح ضدآمریکایی بودند، یک دولت سازشکار آمریکایی بسازد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در خصوص توافق طالبان و آمریکا و آینده افغانستان اظهار داشت: روز شنبه گذشته هتل شرایتون پایتخت قطر شاهد امضای توافقنامه صلح میان طالبان و آمریکا بود که پس از ۱۹ سال با حضور برخی از کشورهای مختلف امضا شد.

وی افزود: این توافقنامه در واقع دو رکن اساسی دارد، تعهد بر خروج آمریکا از افغانستان در یک جدول زمانی ۱۸ ماهه همچنین عدم حمله به آمریکا در افغانستان و خروج از خاک افغانستان است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: صاحب‌نظران حوزه افغانستان در این باره برخی این توافق را یک پیروزی بزرگ برای طالبان می‌دانند و گروهی دیگر به شدت در مورد این توافق  بدبین هستند و آن را دام آمریکا در زیر پای طالبان و افغانستان می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که به توافق اخیر نمی‌توان نگاه صفر و صد داشت این توافق آمیخته با بیم‌ها و امیدهاست.

وی خاطرنشان کرد: در یک جمع‌بندی می‌توان گفت، پیروز اول این معامله طالبان بوده و برد دوم برای ترامپ است که می‌خواهد از این  توافق به عنوان برگ برنده انتخابات استفاده کند.

آل‌هاشم گفت: اما در رابطه با چشم‌انداز آینده افغانستان همه این‌ها نشان می‌دهد که آمریکا می‌خواهد با این ظاهرنمایی طالبان را به‌تدریج با یک برنامه زمانبندی شده از سر راه خود بردارد و کم کم از طالبان که زمانی یک گروه مسلح ضدآمریکایی بودند، یک دولت سازشکار آمریکایی بسازد.

وی تاکید کرد: آمریکا به افغانستان به چشم یک سرزمین راهبردی و ممتاز می‌نگرد که با این توافق به ائتلاف عبدالله عبدالله، اشرف غنی و احزاب دیگر می‌انجامد و این شرایط را برای تحقق آرزوی آمریکا سهل‌تر می‌کند.

  • منبع خبر : فارس