کاخ الیزه پس تماس تلفنی سران جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد امانوئل مکرون بار دیگر بر ضرورت تداوم همکاری‌های پاریس و شرکای اروپایی‌اش با ایران تاکید کرده است.

وزنامه «لوفیگارو» روز سه شنبه نوشت: برلین هفته گذشته اعلام کرد که فرانسه، آلمان و انگلیس در اواخر ماه مارس به عنوان بخشی از نخستین اقدام در چارچوب اینستکس تجهیزات پزشکی به ایران ارسال کردند.

به نقل از این رسانه فرانسوی، کاخ الیزه در بیانیه‌ای با اشاره به گفت و گوی تلفنی عصر روز گذشته حسن روحانی و امانوئل مکرون اعلام کرد: مکرون ضمن ابراز همدردی با مردم ایران که متاثر از ویروس کرونا هستند گفت فرانسه و شرکای اروپایی‌اش آماده تداوم همکاری‌های بشردوستانه با ایران هستند.

حسن روحانی در تماس تلفنی مکرون با وی، تاکید کرد: این مسیر (اینستکس) نباید تنها منحصر به کالاهای پزشکی و غذایی باشد و باید بتوانیم از آن برای تأمین تمامی نیازمندیهای کشورمان استفاده کنیم.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای دولت و ملت فرانسه و همه مردم جهان در مسیر مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: همه کشورها و دولتها باید توجه داشته باشند که بدون کمک و همکاری و بهره‌مندی از تجارب یکدیگر، نمی‌توانند از این شرایط حساس عبور کنند.

مکرون همچنین در این تماس تلفنی، بدون اشاره به بی عملی طرف های اروپایی برجام به تعهدات خود در قبال برجام، خواستار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات هسته ای شد.

  • منبع خبر : لوفیگارو