سرعین شهری است در استان اردبیل که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. سرعین به خاطر چشمه‌های آب گرمش معروف است. جمعیت این شهر در حدود ۸۰۰۰ نفر است

راهنمای سفر به سرعین

سرعین شهری است در استان اردبیل که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. سرعین به خاطر چشمه‌های آب گرمش معروف است. جمعیت این شهر در حدود ۸۰۰۰ نفر است و در تابستان به بیش از ۲۰۰۰۰ نفر می‌رسد زیرا بسیاری از گردشگران به دلیل آب و هوای جذاب به آنجا می‌روند. مساحت آن از اردبیل ۲۸ کیلومتر و مساحت آن ۱٫۲۸ کیلومتر مربع است. در سرشماری سال ۲۰۰۶، جمعیت آن در ۴۷۳۵ خانواده، ۴۷۴۷ نفر بود.

مختصری درباره سرعین

سرعین در دوره‌های شلوغ تابستانی به خاطر “آش دوغ” مشهور است. چشمه‌های آبگرم همیشه در سرعین بوده است. این آب عمدتا توسط کوه سبلان که دومین کوه مرتفع ایران پس از دماوند است گرم می‌شود. بسیاری از گردشگران از سبلان بازدید می‌کنند. سرعین به دلیل داشتن عسل بسیار مشهور است، بسیاری از مغازه‌های سرعین عسل می‌فروشند که به صورت محلی توسط زنبورداران منطقه تولید می‌شود. زبان اصلی سرعین ترکی است. در سرعین ۹ چشمه آب گرم وجود دارد که گرم ترین آن‌ها “گاومیش گلی” است و آب آن به ۶۷ درجه می‌رسد. با خرید بلیط قطار اتوبوسی علی بابا سفر به سرعین را تجربه کنید.

هتل لاله سرعین

هتلی زیبا با چشم اندازهای دیدنی از کوه دماوند و البرز، ۳۸۰ اتاق و سوئیت و بهترین تجهیزات که در مرکز شهر واقع شده و بسیار نزدیک به مناطق تجاری است.

چشمه سرعین در نزدیکی یک آتشفشان غیرفعال در کوه سبلان است و آب آن حاوی ذرات گوگرد است و اعتقاد بر این است که برای دردهای استخوانی و مفصل مفید است. واژه سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنی “دروازه بهار” است. آب و هوا و چشمه‌های آب گرم اولین جاذبه گردشگرانی است که از مناطق مختلف ایران و جهان به این منطقه سفر می‌کنند. برای سفر به سرعین به خرید بلیط قطار از https://www.alibaba.ir/train-ticket بپردازید و شروع به سفر کنید.

در طی دوره‌های شلوغ تابستانی، غیر معمول نیست که بسیاری از مغازه‌های محلی در حال فروش و تهیه این آش دوغ باشند. چشمه‌های آبگرم همیشه در سرعین بوده است اما زمین لرزه دهه ۱۹۹۰ باعث شد برخی از آنها سردتر یا داغ‌تر شوند. این آب عمدتاً توسط کوه سبلان که دومین کوه مرتفع ایران پس از دماوند است گرم می شود. بسیاری از گردشگران از سبلان بازدید می‌کنند. جالبترین شاهکار آن، گودالی بالای دهانه کوه است که حاوی دریاچه ای از آب اسیدی است. خرید بلیط اتوبوس از علی بابا برای سفر به سرعین بسیار ساده است و می‌توانید آن را تجربه کنید.

همچنین چندین چشمه آب سرد در همین نزدیکی وجود دارد که معروف ترین آنها در یک روستای کوچک در نزدیکی “ویلا دره” واقع شده است. آب اینجا سبک است و برای کلیه‌ها بسیار مناسب است. آب و هوا به مراتب یک سرمایه بزرگ است و بسیاری از ایرانیان از تهران و سایر شهرهای بزرگ به سمت آرامش و هوای مطلوبی که سرعین دارد می‌روند. علاوه بر آبگرم گاومیش گلی آبگرم‌های بش باجیلار (۵ خواهر) و آبگرم ایرانیان از شهرت زیادی برخوردار هستند.

بله خرید بلیط قطار از علی بابا، واقعاً ساده است! به سرعین سفر کنید و  از سفرت لذت ببربید.

سرعین دارای مناطق دیدنی زیادی است که به تعداد از آنها در ادامه اشاره شده است:

۱. تپه باستانی آناهیتا

در غرب شهرستان سرعین، اثری تاریخی و کهن وجود دارد که به «تپه‌ی باستانی آناهیتا» شناخته می‌شود. براساس تحقیقات و کاوش‌های صورت گرفته در این منطقه‌ی ارزشمند باستانی، اشیا و لوازم تاریخی نیز یافت شده است که می‌توان به سفالینه‌هایی که دارای قدمتی متعلق به اواخر هزاره‌ی اول و دوم پیش از میلاد مسیح است، اشاره کرد.

۲. دهکده صخره‌ای ویند کلخوران

در مجاورت و نزدیکی جاده‌ اردبیل به نیر، دهکده‌ای باستانی و صخره‌ای مشاهده می‌شود که در ۵ کیلومتری جنوب و جنوب غربی شهرستان سرعین قرار دارد. با خرید بلیط اتوبوس از علی بابا به مقصد سرعین از این مکان دیدنی بازدید کنید.

۳٫ آبگرم سبلان

آبگرم سبلان، یکی از عظیم‌ترین و مهم‌ترین آب گرم با خاصیت درمانی در کل خاورمیانه است که به همت مسئولان استان اردبیل و شهرستان سرعین، به صورت مجتمع آب‌درمانی مشغول خدمت‌رسانی به مردم است.

۴٫ پیست اسکی آلوراس

در ۲۴ کیلومتری سرعین، در نزدیکی روستای آلوارس و در دامنه مرتفع کوه سبلان، پیست اسکی به نام «آلوارس» وجود دارد که به یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان اردبیل تبدیل شده است.

۵٫ روستای آتشگاه

در فاصله‌ی چند کیلومتری از شمال شهرستان سرعین، روستایی کهن و تاریخی به نام «آتشگاه» که به نام «آغ مام» نیز شهرت یافته است، وجود دارد که به دلیل حضور تپه‌ باستانی و معابد و آتشکده‌های کهن در کنار طبیعت سرسبز و زیبا و حضور بارگاه «امامزاده عبدالله»، بسیار دیدنی و جذاب است. برای سفر به سرعین خرید بلیط اتوبوس از علی بابا مسیر و سفر شما را راحت‌تر خواهد کرد.

۶٫ روستای شایق

از دیگر روستاهای زیبا با طبیعتی چشم‌نواز و آب‌وهوایی مطبوع، روستای شایق است که در ۷ کیلومتری غربی شهرستان سرعین اردبیل، قرار دارد. این روستا، عنوان بزرگ‌ترین روستاهای شهرستان سرعین را به خود اختصاص داده است که می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری در این منطقه از کشور تبدیل شود.

  • منبع خبر : علی بابا