رضا رحمانی در حکمی از سوی رئیس جمهوری از وزارت صمت برکنار و حسین مدرس خیابانی قائم مقام وی به عنوان سرپرست این وزارت خانه منصوب شد.

برکناری رضا رحمانی در حالی صورت گرفته که گویا نامه نگاری های وی با رئیس جمهور در خصوص رئیس دفتر وی به مزاقش خوش نیامده و در پاسخی قاطع اقدام به برکناری او از وزارت صمت کرده است.

روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری به نامه‌ رضا رحمانی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و طرح برخی ادعاهای خلاف واقع در مورد رییس‌ دفتر رییس‌جمهوری که از نظر آنها به منظور گمراه‌سازی و تشویش اذهان عمومی بیان شده است، واکنش نشان داد و توضیحاتی در این خصوص منتشر کرد.

روابط عمومی دفتر رییس‌جمهوری دوشنبه شب با صدور جوابیه ای در واکنش به نامه وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت خطاب به ملت شریف ایران نوشت: اولا به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کنند، بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان- که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد – در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت بعمل آورند؛ همچنین از طرف رییس‌جمهوری به ایشان گوشزد شد که تداوم این روند تخلف است و قطعا با این تخلف برخورد خواهد شد.

این جوابیه می افزاید: ثانیا امروز نیز بر خلاف آنچه ادعا شده، از ایشان خواسته نشده استعفا دهند، بلکه تصمیم رییس‌جمهوری برای جایگزینی به ایشان اطلاع‌رسانی و از وی درباره نحوه اعلام این خبر استمزاج شد که درخواست ملاقات حضوری داشتند و نهایتا نامه مذکور را منتشر کردند.

در این جوابیه آمده است: در پایان لازم به ذکر است که دلایل تصمیم رییس‌جمهوری به تغییر در وزارت صنعت، معدن و تجارت نه فقط منحصر به تلاش وزیر سابق برای رد لایحه دولت در مجلس، که مربوط به موارد متعدد دیگری نیز بود که افکار عمومی، فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و تجارت به خوبی از آن آگاهند. ضمنا این تصمیم اگرچه به دلیل برآورده نشدن انتظارات رییس‌جمهوری اتخاذ شده اما نافی تلاشهای مجموعه همکاران وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت طی ماه‌های گذشته در مقابله با تحریم‌ها و همیاری در مبارزه با کرونا نیست و دولت قدردان این تلاش‌هاست.

همچنین در متن حکم حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی خطاب به مهندس حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت صمت آمده است: براساس اصل ۱۳۵ قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب‌عالی را به سرپرستی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می‌نمایم.

روحانی در این حکم تاکید کرد: انتظار دارد نظر به ضرورت توجه ویژه به جهش تولید که در شرایط تحریم‌های ظالمانه موجب ارتقاء اقتدار و عزت ملی خواهد بود، ضمن افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل مؤثر با دستگاه‌های ذیربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی و صرف تمام توان و وقت خود را نیز با بهره‌گیری از ظرفیت مجموعه همکاران و آرای صاحب‌نظران نسبت به مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار اقدام نمایید.

در ادامه این حکم آمده است: توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی، با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسألت دارم.

حسین مدرس خیابانی تاکنون به عنوان قائم مقام وزیر در امور بازرگانی فعالیت می‌کرد.

وی که دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است، حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا ، مدیر کل دفتر تنظیم بازار ، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین نزدیک به ۱۰ سال بعنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان ، سیمان فیروزکوه ، مجتمع فولاد خراسان ، موتور سازان (تراکتورسازی ایران) ، سیمان مازندران ، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات حضور داشته است.

  • منبع خبر : ایرنا_شرح آنلاین