آیین رونمایی از ۱۵ سامانه جدید الکترونیکی قوه‌قضاییه با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از قوه قضاییه،  این سامانه‌ها در چهارمین روز از هفته قوه‌قضاییه و با هدف ایجاد دستگاه قضایی هوشمند مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.

با راه اندازی این سامانه ها تعداد سامانه‌های الکترونیکی قوه قضاییه به ۳۰ سامانه ارتقا می‌یابد.

آغاز به کار این سامانه‌ها گام مهمی در جهت تسهیل و تسریع در خدمت‌رسانی به شهروندان و کاهش مراجعات مردمی به مراجع قضایی خواهد بود.

سامانه نوبت‌دهی الکترونیک، سامانه کشف شهود حرفه‌ای، سامانه صدور الکترونیکی گواهی عدم سوء پیشینه، سامانه ثبت قرارداد وکلا، سامانه بازرسی و نظارت و رسیدگی به شکایات و اعلامات و الکترونیکی کردن فرآیندهای دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و تصدیق اصالت سند مالکیت از جمله این سامانه‌ها هستند.

بر اساس گزارش قوه قضاییه، این سامانه‌ها در ایجاد شفافیت و ارتقا سلامت اداری سیستم قضایی و تسریع در فرآیند دادرسی تاثیر بسزایی خواهند داشت.

سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در این مراسم ابراز امیدواری کرد که سامانه‌هایی که متخصصان متبحر و متدین با یک حرکت جهادی و کار و تلاش قابل تقدیر راه اندازی کرده اند، به تسهیل امور مردم، آسان شدن دسترسی به عدالت، کرامت مردم و توجه به حقوق مردم و افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی بینجامد.

وی ضمن تقدیر از دکتر زارع پور، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و همکاران وی و کسانی که در گذشته در این مرکز در این زمینه تلاش کردند، راه اندازی این سامانه‌ها را در راستای تحول در دستگاه قضایی عنوان کرد.

رییس قوه قضاییه افزود: تحول در دستگاه قضایی بدون راه اندازی این سامانه‌ها امکانپذیر نیست و این تحول تسریع در رسیدگی‌ها، رفع اطاله دادرسی، کرامت نسبت به مردم و اجرا و تسهیل دسترسی به عدالت را می‌طلبد که همه این سامانه‌ها می‌تواند در جهت تحقق این اهداف نقش مهمی را ایفا کنند.

رییس قوه قضاییه از سامانه نوبت دهی به عنوان طرحی یاد کرد که در افزایش میزان رضایت مردم نقش دارد و به سامانه نظرسنجی که ارباب رجوع نظر خود را اعلام می‌کند و قاضی و کارمند در جریان این نظرسنجی قرار می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: این موضوع می‌تواند به ارتقاء رضایتمندی مردم و توجه به کرامت انسان کمک کند.

رییسی ادامه داد: اگرچه بخشنامه‌ کرامت سال گذشته ابلاغ شده است، ولی باید سازوکار این بخشنامه ایجاد می‌شد که مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه سامانه آن را ایجاد کرد. این سامانه می‌تواند فرایند سنجش را در مورد بخشنامه کرامت عملیاتی و اجرایی کند.

ویژگی برخی از سامانه های جدید قوه قضاییه

در سامانه خودکاربری وکلا،  وکلا بدون آنکه نیازی به مراجعه قوه قضاییه داشته باشند می‌توانند از منزل و محل کارشان تمام کارهای خود را از ارسال شکواییه، تنظیم دادخواست، ارسال لایحه، ثبت قراردادهایشان تا حتی تمدید پروانه‌شان را با کارتابل ویژه‌ای که برایشان پیش‌بینی شده انجام دهند.

در رابطه با ثبت و پیگیری اعاده دادرسی از دیوان عالی کشور، مردم باید مسافت‌های طولانی برای انجام این کار طی می‌کردند و نوبت می‌گرفتند و صف می‌کشیدند که در حال حاضر این خدمت از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اجرا خواهد شد.

با راه اندازی سامانه نوبت‌دهی، افراد می توانند از طریق آنلاین اقدام به نوبت‌گیری کنند و به موقع در مکان حاضر می‌شود.

در سامانه سامانه نظرسنجی، نظرسنجی، بی واسطه و بدون دخالت انسان شکل می‌گیرد و هرکسی که به قوه قضاییه مراجعه کند بلافاصله بعد از آنکه کارش انجام شد یک پیامک برای او با یک لینک ارسال می‌شود و می‌تواند هم در مورد واحد قضایی و هم در مورد تک تک افرادی که در مسیر ایشان قرار داشتند نظر و نمره دهد.

سامانه صدور گواهی عدم سوءپیشنیه یکی دیگر از سامانه هایی است که تا پیش از این از طریق پلیس و هم از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می‌شد و معمولا چند روز طول می‌کشید، مدت زمان آن به یک روز کاهش یافته است.

در رابطه با استعلام آنی ثبت اسناد،کلیه دستگاه‌ها مکلف شدند به شکل الکترونیکی به استعلامات پاسخ دهند.

براساس سرویس استعلام شماره حساب به شکل آنلاین، کارکنان دستگاه قضایی می توانند  به شکل آنلاین می‌توانند کد ملی را وارد کرده و به لیست حساب‌های فردی که دادخواست احضار داده یا برای اجرای احکام، دسترسی پیدا کنند و صرفا با آن بانک‌های مشخص استعلام شود و اینگونه نباشد تا مردم به ۳۷ نهاد پولی و بانکی مراجعه کنند.

این خبر تکمیل می‌شود…

  • منبع خبر : قضائیه