رئیس مجلس با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر چیز نیازمند ارتباط چهره به چهره و مستقیم با مردم هستیم، گفت: ملاقات‌های مردمی بیش از آنکه برای مردم موثر باشد، برای ما اثرگذار است.

به گزارش شرح آنلان به نقل از حوزه پارلمانی خبرگزاری فارس، نشست مجمع نمایندگان استان تهران امروز (دوشنبه ۹ تیرماه) با حضور محمدباقر قالیباف  رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست ضمن تبریک ایام میلاد هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت گفت: جلسات مجمع نمایندگان استان تهران باید زمانبندی مشخص و ثابتی داشته باشد تا از وظیفه اصلی خودمان که نمایندگی مردم شهر است، باز نمانیم؛ بنده هم خودم را موظف می دانم به صورت مداوم در این جلسات شرکت کنم.

وی با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر چیز نیازمند ارتباط چهره به چهره و مستقیم با مردم هستیم، گفت: ملاقات های مردمی بیش از آنکه برای مردم موثر باشد، برای ما اثرگذار است و باعث می شود از فضای مردمی دور نشده و مشکلات آنان را فراموش نکنیم.

قالیباف با بیان اینکه نمایندگان استان تهران باید براساس مناطق تهران تقسیم و به مشکلات مردم رسیدگی کنند، گفت: بهتر است مسجدی را برای حضور نمایندگان در ساعت معین از هفته مشخص کرده و به مردم نیز اطلاع رسانی شود تا برای بیان مشکلات و مطالباتشان به نمایندگان حاضر مراجعه کنند.

*سه اولویت رفع آسیب های اجتماعی در تهران

رئیس قوه مقننه کشورمان درخصوص مشکلات کلان استان تهران به معضلات آب، هوا، خاک و آلودگی صوتی اشاره و تصریح کرد: تمامی مشکلات شهر تهران به این موضوعات اساسی مرتبط می شود. به عنوان مثال آلودگی هوا تا حد زیادی به وسایل حمل و نقلی و خودروها مربوط بوده و کنترل آلودگی ها در گرو  توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده حدود ۸۱ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه و خودروهاست ، تاکید کرد: اینکه برخی منشأ آلودگی ها را پالایشگاه ها و کارخانه سیمان عنوان می کنند صحبتی غیرکارشناسی است. بنده معتقدم با برنامه ریزی مشخص و مدون می توانیم طی ۶ سال آلودگی هوای شهر را به حداقل ممکن برسانیم. برقراری ارتباط ریلی بین شهر تهران با مناطق اطراف ضمن کاهش آلودگی هوا، توجیه اقتصادی بسیار خوبی دارد و در حال حاضر سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده اند و میتوانیم در اوین گام از این ظرفیت استفقاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی آلودگی صوتی شهر تهران را از جمله معضلات مهم پایتخت دانست و افزود: آلودگی های صوتی شهر همانند فَنی هستند که شبانه روز و بی وقفه در گوش شهروندان روشن است و باید برای کاهش آن برنامه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی شهر تهران افزود: مواد مخدر، طلاق و زنان سرپرست خانوار سه اولویتی است که باید برای کاهش آسیب های اجتماعی به آنها پرداخته شود.

قالیباف به وجود ۳ هزار هکتار بافت فرسوده در شهر تهران اشاره کرد و افزود: بافت های فرسوده تنها به مناطق جنوبی تهران مربوط نمی شود. بلکه بسیاری از مناطق شمالی شهر همچون فرحزاد با این مشکل روبرو هستند. طی مصوبه مجلس مقرر شد هر سال ۱۰ درصد از بافت های فرسوده کشور اصلاح شوند تا در نهایت طی ۱۰ سال تمامی بافتهای فرسوده کشور احیا شود، اما در طول ۷ سال تنها ۱۳ درصد از این بافت ها در کل کشور احیا شد در حالی که  ۴۱ درصد بافت های فرسوده تهران بدون هیچ کمکی از اعتبارات ملی در این بازه زمانی اصلاح و احیا شد.

رئیس قوه مقننه کشورمان، سنددار نبودن زمین های شهر تهران را از مشکلات دیگر پایتخت دانست و تصریح کرد: افراد بسیار زیادی در  مناطق ۴ و ۱۹ تهران زمین ها را به صورت قولنامه ای خریداری کرده و بیش از ۲۰ سال است که در آنجا سکونت دارند. با توجه به اینکه به دلیل قولنامه ای بودن و نداشتن سند رسمی ، پروانه ساخت هم به آنها داده نمی شود، به ناچار به صورت شبانه، مخفیانه و خلاف قانون اقدام با ساخت و ساز می کنند.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات سنددار نبودن زمین ها لایحه ای را به شورای شهر تهران ارائه کردیم و مصوب شد افرادی که بیش از ۳۰ سال زمین را تحت تصرف بدون معارض داشته باشند، به صورت رسمی متعهد شوند در صورت وجود مالک، رضایت آن را جلب کند و سپس پروانه ساخت دریافت کنند. معتقدم این موضوع باید به صورت طرح در مجلس هم بررسی و در صحن مجلس به قانون تبدیل شود تا تمامی مشکلات زمین های بی سند در کشور حل شود.

 قالیباف افزود: اگر در ۴ موضوع مدرسه، محله، مسجد و منزل متمرکز شویم، بسیاری از مشکلات مربوط به شهر تهران حل خواهد شد، از این رو پیشنهاد می کنم برای بررسی مشکلات استان تهران، مجمع نمایندگان هر ۱۵ روز یکبار پس از نماز مغرب و عشا جلسه ای داشته باشد.

*طراحی سامانه ای برای ارتباط با مردم

علی خضریان سخنگوی مجمع نمایندگان در تشریح این نشست گفت: در ابتدا نمایندگان گزارشی را درخصوص بازدید روز گذشته از مناطق شهر ری ، فشافویه و حسن آباد ارائه کردند و مقرر شد در رابطه با رفع مشکلات رویت شده، بحث و بررسی هایی صورت گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیمات مجمع نمایندگان درخصوص برنامه های کاری و ماموریت های نمایندگان گفت: برای شناخت بیشتر نمایندگان با موضوعات کلان، پنهان و آشکار شهر تهران، مقرر شد جلسه ای با حضور قالیباف جهت بررسی آسیب های اجتماعی، محیط زیستی و عمرانی برگزار شود.

وی ادامه داد: طراحی سامانه ای برای ارتباط مردمی مجمع نمایندگان از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مصوب شد و پس از حل مسائل زیربنایی به سرعت آغاز به کار خواهد کرد تا کاری ماندگار برای مجمع نمایندگان استان در دوره های دیگر مجلس هم باشد، ضمن اینکه می تواند الگویی برای تمامی استان های کشور باشد تا مردم به راحتی مسائل و مشکلاتشان را با نمایندگان در میان بگذارند.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران بیان کرد: نمایندگان در این نشست تاکید کردند که وجود سامانه ارتباط مردمی نباید مانع حضور نمایندگان در محلات و مناطق مختلف شهر باشد، از این رو مقرر شد نمایندگان با یک برنامه مشخص در مساجد هر منطقه با رویکرد مسجد محوری در جهت ارتباط با مردم و شنیدن مشکلات آنها حضور یابند.

وی در پایان گفت: در این نشست مقرر شد، نمایندگان مجمع استان تهران جز بازدید و برنامه های خارج از مجلس، جلسات رسمی به صورت ماهانه (هر ۱۵ روز یکبار) بعد از نماز مغرب و عشا در روزهای دوشنبه برگزار کنند.

  • منبع خبر : فارس