خانه تاریخی محمدحسین بهجت تبریزی مشهور به «شهریار» در تبریز از سوی شهرداری مرمت می‌شود، اما به دلیل ثبت در فهرست آثار ملی باید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی وارد میدان شوند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، خانه تاریخی استاد شهریار مرمت می‌شود، این خبر چند روز پیش اعلام شد که ذیل آن آمده است: خانه تاریخی استاد شهریار با همکاری سازمان گردشگری و شهرداری منطقه هشت تبریز مرمت می‌شود.

 این خانه سال ۶۷ پس از درگذشت استاد شهریار توسط شهرداری خریداری شد. مساحت این خانه ۲۴۱ متر و دوطبقه است که به سبک معماری پهلوی دوم ساخته شده است.

بر اساس این گزارش، خانه در بخش زیرزمین ۳ اتاق و یک حوض و در طبقه اول ۳ اتاق و یک آشپزخانه دارد که با پلاک ثبتی ۲۲۷۲۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

* شعردوست: خانه استاد شهریار نیازمند استحکام بخشی است نه مرمت

درباره مرمت این خانه با «علی اصغر شعردوست» رئیس هیات امنای خانه موزه استاد شهریار درباره ورود شهرداری به مرمت خانه استاد شهریار گفت‌وگو کردیم که وی گفت: این ملک برای شهرداری است برای همین است که آنها وارد عمل شده‌اند، ولی باید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی وارد میدان شوند.

وی ادامه داد: این خانه هم ‌اکنون نیاز به مرمت ندارد، بلکه نیاز اکنون این خانه ارزشمند «استحکام بخشی» است، روز گذشته در همین راستا نامه‌ای به آقای اکبرنژاد رئیس کمیته فرهنگی اجتماعی شورای شهر تبریز نوشتم پیرامون کارهایی که باید انجام شود.

شعردوست اضافه کرد: طی مصوبه‌ای قرار بود خانه‌های مجاور خریداری شود اما اجرایی نشد.

وی در پایان ادامه داد: در آستانه سالگرد شهریار هستیم و به نظر می‌رسد این امور جنبه تبلیغی دارد (بیست و هفتم شهریور، سالروز درگذشت شهریار، شاعر معاصر ایرانی (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷)، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است.)

اما نامه‌ای که شعردوست از آن سخن می‌گوید به شرح زیر است:

محترم و عالیقدر
جناب آقاى دکتر شکور اکبرنژاد
رئیس کمیته فرهنگى، اجتماعى شوراى اسلامى کلانشهر تبریز
با سلام و آرزوى توفیق و بهروزى
این روزها خبر بازدید جنابعالى و اعضاء خدوم و ارجمند کمیته از «خانه موزه استاد شهریار» و صدور دستوراتى براى شهردارى منطقه منعکس و باعث خوشحالى علاقه‌مندان تبریز و استاد شهریار شد. ضمن عرض سپاس نکاتى قابل تأمل در مورد «خانه موزه استاد شهریار» به استحضار مى‌رسانم: تا به حال نحوه اداره و ساماندهى امور مربوط به خانه موزه استاد شهریار به هیأت امنایى محول شده است که اعضاء آن بدین شرح هستند: رئیس یا نماینده‌اى از سوى شوراى شهر، نماینده‌ای از سوى استاندار، شهردار تبریز، رئیس کمیته فرهنگى اجتماعى شورا و معاون فرهنگى اجتماعى شهردار، مدیرکل ارشاد، رئیس سازمان میراث، فرزند ذکور استاد شهریار جناب آقاى‌هادى بهجت تبریزى و اینجانب. خوشبختانه یا متاسفانه مسئولیت این مجموعه به اینجانب محول شده بود.

در دوره شوراى قبل و با عنایت به استقبال شهردار وقت مصوبات جلسات براى اجرا ابلاغ و بعضاً منشاء آثار مفیدى بود، هرچند بسیارى از مصوبات به دلایل متعدد از جمله تغییر مدیریت‌ها به مرحله اجرا در نیامد. برخى از اهم مصوبات عبارتند از: خرید و تملک خانه‌هاى پیرامون براى توسعه خانه موزه بى أنکه به اصل خانه آسیبى بخورد، چون اصل خانه باید با همان شکل و قالب حفظ شود و فضاهاى پیرامون براساس مصوبه هیأت امناء به مرکز پژوهشى در مورد استاد شهریار، ایجاد کتابخانه تخصصى، برگزارى جلسات علمى در مورد شهریار و تجمیع آثار در مورد استاد شهریار از مردم تبدیل می‌شد. این بخش از مجموعه که خانه مسکونى استاد بود فقط باید استحکام بخشى می‌شد. برخى فعالیتهاى فرهنگى هنرى دیگر از قبیل نشر دیوان فارسى و ترکى شهریار، و اصولاً پیگیرى انجام امورى که از شخصیت جامع مرحوم استاد شهریار  و خانه و مدفن آن عزیز به عنوان یکى از مهمترین جاذبه‌هاى گردشگرى تبریز بهره برد «همانند مولوى براى قونیه در ترکیه و…» اما با تغییر مدیریت در شهردارى، علیرغم جلسات مکرر و تذکرات و ارسال صورتجلسات حاوى مصوبات متاسفانه انگیزه‌ای در مدیریت شهرى ندیدم. حتى در حد نشر جزوه‌ای براى معرفى خانه موزه و مقبرهالشعرا براى اهدا یا فروش به کسانی که علاقه‌مندانه بازدید از این محل‌ها را از اولویت‌هاى اهداف گردشگرى در تبریز عنوان می‌کنند. همه امور موکول به گنجانیدن در لایحه بودجه شهردارى می‌شد که شوربختانه در میان ردیف‌هاى متنوع فرهنگى این موارد جایى ندارد. غرض از تصدیع این است که جنابعالى و شوراى محترم یا نسبت به انحلال هیأت امناء خانه موزه استاد شهریار دستور فرمایند و یا جایگاه شایسته و مسئولیت‌هاى مترتب بر آن را بازگردانیده و به مسئولین اجرایى شهردارى براى اجراى مصوبات دستور مقتضى صادر فرمایند.

همچنین لازم است به اطلاع برسانم که بعداز تشکیل جلسه کمیته فرهنگى اجتماعى با حضور جنابعالى و ریاست محترم شورا در مورد برگزارى برنامه‌هاى بزرگداشت استاد شهریار و علیرغم گذشت بیش از دو ماه و نزدیک شدن ٢٧ شهریور ماه «روز ملى بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسى» و احاله مسئولیت نظارت به اینجانب، تاکنون هیچگونه تماسى با بنده گرفته نشده است.

حضور و نظر این کمترین به عنوان طراح و به تصویب رساننده این مناسبت مهم ملى و در جایگاه کارشناسى نه چندان متبحر مهم نیست، اما امیدوارم نسبت به برنامه‌ریزى شایسته و متناسب با شرایط براى این مناسبت مهم تمهیدات لازم اندیشیده شده باشد. همانگونه که عرض کردم، استاد شهریار نه در دوران حیات طیبه خود و نه بعداز وفات آن هم با گذشت بیش از سه دهه به تجلیل و بزرگداشت نیازى ندارد، بلکه این تبریز و آذربایجان است که می‌تواند  از نام و یاد استاد شهریار در توسعهٰ همه جانبه بهره مند شود.

با احترام و تجدید عهد مودت: على اصغر شعردوست
١٣٩٩/۴/٢٩

* نوبهار: تعمیر خانه استاد شهریار با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی انجام شود

در ادامه پیگیری‌ها با ایرج نوبهار از دوستان خانواده بهجت تبریزی و شهریار گفت‌وگویی صورت گرفت که وی توضیح داد: چنانچه لازم به تعمیر خانه استاد شهریار باشد باید با نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی صورت گیرد چرا که این خانه ثبت ملی است.

  • منبع خبر : فارس