خبرسازی‌هایش در بسیج دانشجویی دانشگاه علامه، جنجال‌های روزنامه اش، بالا آمدنش به همراه محمود احمدی‌نژاد، عضویتش در هیئت رئیسه مجلس نهم و... سرانجام مهرداد بذرپاش را به ریاست دیوان محاسبات کشور رساند. مدیر جوانی که خبرسازی‌هایش، خود به یک دیوان نیاز دارد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا، صبح امروز (چهارشنبه اول مرداد) انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور در دستور کار جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۵۸ رای از مجموع ۲۴۴ نماینده حاضر “مهرداد بذرپاش” را به ریاست دیوان محاسبات انتخاب کردند و وی جانشین عادل آذر رئیس پیشین این نهاد نظارتی مجلس شد. لطف الله فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات نیز ۸۲ رای کسب کرد.

مهرداد بذرپاش متولد ۲۰ مرداد ۱۳۵۹، فرزند شهید منصور بذرپاش است. او در دانشگاه صنعتی شریف و در گرایش تولید صنعتی، مدرک کارشناسی صنایع را گرفته، کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت اجرایی گرایش برنامه ریزی استراتژیک در دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده و در همان دانشگاه دکترای مدیریت تکنولوژی گرفته و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیماست.

بذرپاش ۴۰ ساله به گفته خودش از ۲۰ سالگی در حوزه های مختلف مدیریتی فعالیت کرده و در دوره دانشجویی، مسئول حوزه بسیج دانشجویی بوده که برخی اقدامات او در دانشگاه ها خبرساز شده است.

با پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات ۹ اسفند ۱۳۸۱ شورای شهر تهران و انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران در سال، بذرپاش ۲۲ ساله که در آن زمان ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف را بر عهده داشت از سوی احمدی نژاد به عنوان مشاور شهردار تهران انتخاب شد. بذرپاش در سال ۱۳۸۵ و در سودای رسیدن به شهرداری تهران کاندیدای نمایندگی شورای شهر تهران شد اما در این آرزوی خود ناکام ماند.

وی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد توانست خود را بالا بکشد و ابتدا از سوی احمدی نژاد به عنوان مشاور رئیس جمهور منصوب شد و پس از آن در فروردین ۱۳۸۶ با حکم احمد قلعه‌بانی مدیرعامل وقت سایپا به عنوان مدیرعامل شرکت پارس خودرو منصوب شد و تنها چند ماه بعد و در بهمن ۱۳۸۶ در حالی که تنها ۲۸ سال سن داشت به عنوان مدیرعامل سایپا جای احمد قلعه بانی را گرفت و تا سال ۱۳۸۸ در این سمت حضور داشت. مدیریت بذرپاش در پارس خودرو و سایپا منتقدان و موافقانی داشت.

با روی کار آمدن دولت دوم احمدی نژاد، این مدیر خبر ساز که مانند رئیس جمهور وقت، گاه اظهار نظرهایش مشکلاتی را ایجاد می کرد، به دولت دهم رفت و در دوم مرداد ۱۳۸۸ از سوی احمدی نژاد به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان ملی جوانان انتخاب شد. با زمزمه های تلاش احمدی نژاد برای انحلال سازمان ملی جوانان و همچنین اختلاف نظر بذرپاش با رئیس دولت وقت بر سر اسفندیار رحیم مشایی در جلسه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ دولت، وی از سوی احمدی نژاد از این سمت برکنار شد و جای خود را به فرحناز ترکستانی داد و پس از آن عزمش را برای نمایندگی مجلس جزم کرد.

بذرپاش در انتخابات ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ مجلس نهم از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات کاندیدا شد و با کسب با ۳۵۱ هزار و ۵۲۵ رأی به عنوان نفر بیستم تهران به دور دوم راه یافت و در مرحله دوم توانست به عنوان نماینده پارلمان انتخاب شود. او در مجلس نهم از سوی نمایندگان به عنوان عضو هیئت رئیسه انتخاب شد.

وی همچنین مدیرمسئولی روزنامه اصولگرای وطن امروز را بر عهده دارد که با تیترها و برخی گزارشات جنجالی خود خبرساز می شود. این روزنامه به خصوص با روی کار آمدن دولت روحانی مواضع تندی علیه رئیس جمهور، وزرا و البته اصلاح طلبان اتخاذ کرده است.

عضویت در هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، ریاست هیئت مدیره بنیاد اجتماعی برکت احسان و ریاست فرهنگسرای خاوران از دیگر مسئولیت هایی است که بذرپاش در این مدت بر عهده داشته است.

با زمزمه های احتمال انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور، برخی از افراد انتقاداتی را به این تصمیم وارد کردند. به طور مثال احمد توکلی نماینده ادوار مجلس و رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت در نامه ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم به این موضوع اعتراض کرد.

با تمام انتقادات، به هر حال بذرپاش به عنوان رئیس جدید دیوان محاسبات کشور انتخاب شده است و با توجه به روابط گذشته او با محمود احمدی نژاد، برخی این انتخاب را به دلیل نفوذ جریان احمدی نژاد در مجلس یازدهم می دانند.

دیوان محاسبات کشور که اکنون بذرپاش ریاست آن را بر عهده دارد، مؤسسه ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل است و زیر نظر مجلس شورای اسلامی به عنوان بازوی نظارتی آن عمل می کند. این دیوان به کلیه حسابهای وزارتخانه، مؤسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههائی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌کند رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است:

«دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.»

با توجه به صراحت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونگی ساختاری و مفهوم چنین تعریفی به طور صریح در اصول ۵۴ و ۵۵ قانون اساسی آمده است. دیوان محاسبات کشور علاوه بر ستاد مرکزی مستقر در پایتخت، در کلیه مراکز استانها نیز به موجب قانون تشکیلات استانی دارد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا