معاون‌کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از سیاست‌های اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا کاهش و تاخیر در ابتلای به کرونا در بازه زمانی کشف واکسن این بیماری است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر ایرج حریرچی روز جمعه در نشست ستاد مرکزی مبارزه با کرونای خراسان شمالی با بیان اینکه ۲۰ درصد فوتی های روزانه در کشور ناشی از بیماری کرونا است، اظهار داشت: این در حالی است که پیش ‌از این تمام بیماری‌های عفونی در کشور، کمتر از ۲۰ درصد در فوت افراد تاثیر داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به سرمایه گذاری های موسسات پژوهشی و آزمایشگاهی دنیا، کشف واکسن این بیماری حداقل یک سال طول می کشد. افزود: ویروس کرونا یکی از پیچیده ترین ویروس هایی است که بشر در طول تاریخ با آن مواجه بوده، که نه تنها حوزه سلامت بلکه حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع را نیز تغییر داده است.

وی با بیان اینکه مهمترین خطر در ابتلا به کرونا، عادی پنداری این بیماری است، افزود: ترس یکی از مهم ترین انگیزه های رفتار بشری است ولی وقتی در مقابله با بیماری ها ترس در جامعه کاهش پیدا می کند، مردم به رفتارهای قبلی خود باز می گردند و این بازخوردی جز افزایش مبتلایان به کرونا ندارد.
حریرچی با تاکید بر لزوم تغییر رفتارها و مناسبات اجتماعی افراد،  اظهار داشت: تاکنون رویکرد به گونه ای بوده است که در عین برقراری اقتصاد و معیشت مردم،  حفظ سلامت آنها نیز در اولویت باشد.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک، بهترین و کم هزینه ترین راه حل کنترل کرونا است، اظهار داشت: از آنجا  که ۲۱ درصد افراد نزدیک به مبتلایان کرونا نیز به این بیماری دچار می شوند، سیاست پیش رو این است که افراد نزدیک به مبتلایان نیز سریع شناسایی و از همه آنها تست گرفته شود.

خراسان شمالی پیشتاز در مدیریت کرونا

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه خراسان شمالی از استان های پیشتاز در مدیریت این بیماری بوده است، خاطرنشان کرد: ویروس کرونا در این استان با وجود کم برخوردار بودن، به خوبی مدیریت شده است که این امر نتیجه اقدامات مناسب در فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت فردی بوده است.

حریرچی میزان بستری در خراسان شمالی را بالاتر از میانگین کشوری دانست و تصریح کرد: میزان بستری در این استان ۶ در ۱۰۰ هزار است که برای کنترل این وضعیت بویژه  نسبت به چگونگی اجرای برنامه‌ها و مراسمات در اعیاد پیش رو اقدامات لازم انجام شود.

نشست ستاد مرکزی مبارزه با کرونا استان صبح جمعه با حضور دکتر ایرج حریرچی، استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسوولان و مدیران ستادی در سالن شهدای دولت استانداری خراسان شمالی برگزار شد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استان خراسان شمالی از اوایل تیرماه از نظر همه گیری کرونا، در شمار استانهای در وضعیت هشدار قرار گرفته است و نیمی از هشت شهرستان این استان وضعیت قرمز دارند.

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روز پنجشنبه، ۲ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۲۲۱ نفر در بازه زمانی یاد شده، شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۵ هزار و ۷۴ نفر رسیده است.

  • منبع خبر : ایرنا