اقدامات ضدونقیض کاخ سفید، تحریف‌های متنوع داخلی و خارجی و تب و تاب تحریم و کرونا، آتش‌های توپخانه همان شرایط جنگی است که رییس جمهوری بارها به آن اشاره کرده و از منتقدان خواسته است راه‌حل خود را در اختیار دولت قرار دهند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، تشریح شرایط کشور و اقدامات متناسب دولت با آن، بند مشترک سخنرانی‌های رییس جمهوری طی هفته‌های گذشته بوده است. حجت الاسلام «حسن روحانی» روز چهارشنبه ۲۲ مرداد در جلسه هیات دولت بار دیگر از شدت انتقادات و تحریف‌های صورت گرفته علیه دولت چه در داخل و چه در خارج گلایه کرد. از اینکه عده‌ای در سمفونی دشمنان ساز ناکوک حمله به دولت می‌نوازند، بی‌آنکه این حقیقت را اذعان کنند که جمهوری اسلامی یکی از دشوارترین برهه‌های حیات خود را می‌گذراند و برای عبور از آن نیازمند همراهی همه دلسوزان کشور است و درشت‌گویی کاری از پیش نخواهد برد.

جنگی که در آن خبری از گلوله و توپ نیست

رییس جمهوری در جلسه هیات دولت روز چهارشنبه گفت: «میدان جنگ ویژگی‌های خود را دارد.» بررسی این ویژگی‌ها در وضعیت امروز ایران و جنگی که گلوله و اسلحه‌ای در آن وجود ندارد؛ سه جبهه مشخص را نشان می‌دهد که دولت با تمام توان در آن‌ها مشغول دفاع است. آمریکا و تحریم‌ها و اقداماتش یکی از این سه جبهه است. سردرگمی «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور در برابر جمهوری اسلامی موضوعی واضح است که تغییرات شتاب‌زده مسوولان مرتبط با ایران، پیشنهاد مذاکره پس از انتخابات ریاست جمهوری، ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای طویل علیه ایران و سپس کاهش بندها و صفحات آن نشانه‌های آن است. این میان تدبیر در برابر هریک از این سردرگمی‌های واشنگتن پیش نیازهایی دارد که دولت برای فراهم کردن آن ماه‌ها در پنهان و آشکار تلاش می‌کند.

روحانی در واکنش به این اقدامات ضدونقیض کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «آمریکا شکست خورده اما رویش نمی‌شود که بگوید که من مسیر اشتباه را انتخاب کردم و می‌گوید اگر من انتخاب شدم بلافاصله با ایران به مصالحه می‌رسم. اگر شما راست می‌گویید و به دنبال صلح و راه حل هستید – که همیشه به‌دنبال جنگ و مشکل بودید- چرا و به چه دلیل این اقدامات را در این سه سال و چند ماه علیه ملت آمریکا، ملت ایران و منطقه انجام دادید.» آمریکا اما همانگونه که رییس جمهوری گفته دنبال راه حل و صلح نیست بلکه شدیدترین تحریم‌ها را علیه مردم ایران به کار گرفته و در تلاش است پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به اجماع جهانی برساند. برای مقابله با این میزان و این شیوه از زیاده‌خواهی دولت انرژی مضاعف می‌طلبد اما حتی انرژی خود را هم به اجبار در کشمکش‌های داخلی از دست می‌دهد.

تحریف را تحریف می‌کنند

همزمان با اوج گیری انتشار شایعه‌ها، جعلیات و تحریف‌های گوناگون در رسانه‌های داخلی و خارجی، کانال‌های رسمی و غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی، رهبر معظم انقلاب در سخنانی به تبیین یکی از مهم‌ترین طرح‌های دشمن برای زیر سوال بردن کارنامه نظام پرداختند و از آن با نام جریان تحریف یاد کردند. همزمان با این روشنگری اما بر شدت این تحریف‌ها هم در داخل و هم خارج افزوده شد.

با وجود غیرمنصفانه و البته غیرعقلانی بودن تحریفها از سوی رسانه‌های خارجی، شاید این نوع اقدامات به اندازه افراد و رسانه‌های داخلی برای دولت آزاردهنده نباشد. آن زمان که همزمان با تلاش دولت برای گشایشهای اقتصادی در کشور گروهی از تریبون‌ها و رقبای انتخاباتی تلاش می‌کنند به هر شیوه ای با طرح گزاره های نادرست این تلاش‌ها را زیر سوال ببرند. گزاره هایی مانند “دولت زمین سوخته به دولت بعد تحویل می‌دهد”، “گشایش اقتصادی دولت بورس را تعطیل می‌کند”، “گشایش اقتصادی برای ملت نیست برای دولت است”، “تصمیمات دولت سهل اندیشانه و هزینه زاست”، این گزاره‌ها  تنها تعدادی از انتقاداتی است که تنها برای یکی از تلاش دولت در زمینه گشایش‌های اقتصادی در رسانه‌ها و از سوی چهره های حزبی و سیاسی مخالف رییس جمهوری مطرح شده است. برای جلوگیری از اطلاله کلام می‌توان از تلاش‌ها را استیضاح وزرا، شایعه پراکنی درباره قهر آن‌ها، کشورفروشی، وعده اوفول آفتاب روحانی!، رنگین بودن خون رییس جمهوری از خون دانش آموزان کنکوری! نمونه‌هایی از درشت گویی‌هایی است که روحانی در جلسه روز چهارشنبه به آن اشاره کرد. برخی از این جریان‌ها هم تمام دستاوردهای دولت را در برجام خلاصه می‌کنند که این یکی از بزرگترین تحریف‌ها در کشور به ویژه پس از شیوع کرونا در جهان است.

دولت تسلیم نشده و امیدوار است

رییس جمهوری تقریبا در تمام سخنرانی‌های خود تلاش می کند تا حد امکان اقدامات دولت را برای کاستن از شدت این تحریف‌ها تبیین کند. در جلسه روز چهارشنبه هیات دولت هم این روال ادامه داشت و حجت الاسلام روحانی گفت: «ما حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته را سر موقع پرداخت کردیم، اوراق و یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را به موقع پرداخت کردیم، ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی آماده شده با برنامه‌ریزی مدرن آبیاری افتتاح می‌کنیم، تا پایان دولت دو میلیون واحد مسکونی را تحویل می‌دهیم، از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌ عمرانی تخصیص دادیم.»

واقعیت آن است که اداره کشور با وجود این پاندمی وحشت آفرین و در شرایطی که تحریم‌های کاخ سفید هر آن شدیدتر می شود، در مقطعی که مهمترین منبع مالی اداره کشور یعنی فروش نفت به صفر رسیده است و حتی دوستان ایران هم تمایلی به دادوستد نشان نمی دهند و در حالی که اندک راه های تجارت با عدم تصویب لوایح FATF در عمل مسدود و خودتحریمی عجیبی به دولت روحانی تحمیل شد، در حالی که بلایای طبیعی در دوره چهارساله دوم به شکل بی سابقه ای در کشور به وقوع پیوست و بخش بزرگی از اعتبارات دولت به مقابله و بازسازی صدمات حاصل از آن ها اختصاص یافت؛ در چنین شرایطی اداره کشور مهمترین دستاورد دولت روحانی است. نادیده گرفتن توانایی قوه مجریه در کشورداری تنها انکار روحانی و مردان کابینهاش نیست بلکه انکار تمام مقاومت هایی است که مردم در نظام جمهوری اسلامی دربرابر زیاده خواهی های آمریکا انجام می دهند و دولت تنها مسوول کاستن از تبعات و فشارهای این مقاومت است.

دولت در کنار فشار مضاعفی که از این دست سخنان تحمل می کند به آگاهی مردم امیدوار است. گرچه توجه و هوشیاری دربرابر پدیده تحریف به معنای نادیده گرفتن کاستی ها، اشتباهات و نواقص دولت نیست اما مردم نشان داده اند که برخلاف برخی از جناح های سیاسی توانایی تشخیص و تمیز میان این دو را دارند. مردم اگر دستاوردهای دولت و نظام را زیر انبوهی از تحریفات داخلی و خارجی ببیند و بشنوند می توانند منصفانه درباره آن قضاوت کنند و نتیجه این قضاوت منصفانه شوریدن علیه دولت و نظام نخواهد بود بلکه افزایش امیدواری به داشته های کشور با تمام نداشته های آن است. با این توصیفات تنها پادزهر سمپاشی ها علیه دولت و کشور آگاهی دادن مردم درباره اقدامات، دستاوردها، تصمیمات و حتی ناکامی ها و ناکارآمدی های مجموعه مسوولان و دولت است.

  • منبع خبر : ایرنا