نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی گفت: گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه می‌تواند با تسهیل قوانین به افزایش سه برابری تراز تجاری دو کشور تا ۳۰ میلیارد دلار در سال کمک کند.

به گزارش شرح آنلاین از آذربایجان غربی، عادل نجف‌زاده در گفت‌و‌گو با خبرنگاران، روابط تاریخی ایران و ترکیه را در طول تاریخ راهبردی وموثر عنوان کرده و افزود: قرابت های دینی، تاریخی و فرهنگی و اقتصادی این دوکشور مسلمان سبب نزدیکی های بسیاری در تمامی حوزه ها مخصوصا در حوزه تجارت و اقتصاد شده است.

وی با اشاره به تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی ایران وترکیه اضافه کرد: این گروه دوستی در شرایط کنونی نقش مهمی داراست و انتخاب بنده به عنوان ریاست این گروه وحسن توجه همکاران در مجلس، بر نقش خوی در نزدیکی باترکیه و نقش ویژه مرزرازی به عنوان پیشراه اقتصادی منطقه را نشان می دهد.

عضوکمیسیون عمران مجلس به تراز تجاری ۹ میلیارد دلاری ایران و ترکیه نیز اشاره کرده وگفت: در نشست‌های مشترک دو کشور مقرر شده تا سه برابر یعنی ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد و این قابلیت هم وجود دارد.

نجف زاده اظهارکرد: یکی از محوری‌ترین حرکت‌ها برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران و ترکیه، تشکیل گروه دوستی پارلمانی دو کشور در تسهیل قوانین و روابط گمرکی و تعرفه‌های ترجیحی مؤثر واقع شود و تراز تجاری را افزایش دهد.

نماینده مردم خوی چایپاره درمجلس با تأکید بر نقش محوری شهرستان خوی در تجارت ۳۰ میلیاردی دو کشور گفت: خوی محور اصلی این حرکت و پیشران تحولات اقتصادی بین دو کشور بوده و از این‌ جهت، برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

وی به علاقه دولت و ملت و تجار تُرک به خوی و جایگاه اقتصادی آن اشاره کرده و افزود: طرف ترکیه‌ای علاقه وافری به شهر خوی نسبت به سایر شهرهای مرزی ایران نشان می‌دهند چراکه تجار ترکیه‌ای شهر خوی را پایگاه بزرگ منطقه‌ای برای افزایش تراز تجاری و گسترش ارتباطات گردشگری قلمداد می‌کنند.

  • نویسنده : سعید فرجی
  • منبع خبر : شرح آنلاین