ترامپ در ۱۲ روز اخیر دست کم سه بار درباره توافق با ایران صحبت کرده و در هر نوبت یک فاصله زمانی را برای این توافق ذکر کرده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، که نیاز زیادی به یک موفقیت در کارنامه سیاست خارجی خود دارد تا در انتخابات پیش رو در خصوص آن مانور رسانه‌ای گسترده‌ای را انجام دهد چند روزی است که مجدداً به سراغ ایران آمده و به صورت مرتب درباره رسیدن به توافق با تهران در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر صحبت می‌کند.

نکته جالب در این رابطه آن است که ترامپ در هر نوبت یک زمان را برای انجام توافق اعلام می‌کند بطوری که یک بار صحبت از توافق در چهار هفته و بار دیگر توافق تنها در یک هفته و بار دیگر توافق تنها در سه هفته را به میان می‌آورد.

برای مثال در تاریخ ۱۹ مرداد رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خصوصی حامیان خود در شهر «لانگ برنچ» ایالت نیوجرسی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، ظرف چهار هفته به توافقی با ایران دست می‌یابد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه ۳۱ مرداد نیز در سخنانی در شورای نشست سیاست ملی ۲۰۲۰ بار دیگر به تکرار ادعای پیشین خود درباره توافق با ایران پرداخت و ادعا کرد: ایران پس از پیروزی من در انتخابات، طی یک هفته تا یک ماه با آمریکا توافقی منعقد خواهد کرد.

در تاریخ ۱۹ مرداد رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خصوصی حامیان خود در شهر «لانگ برنچ» ایالت نیوجرسی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آتی، ظرف چهار هفته به توافقی با ایران دست می‌یابد

اما این بار ترامپ در گفتگو با فاکس نیوز گفته که ظرف سه هفته با ایران به توافق می‌رسد.

ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز ضمن تاختن به مواضع «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مدعی شد که چین و ایران به شدت خواهان شکست او و پیروزی بایدن در انتخابات هستند.

وی به خبرنگار شبکه فاکس نیوز گفت: «شاید فقط ایران باشد که بیشتر از چین ترجیح می‌دهد که من در انتخابات شکست بخورم. من ظرف سه هفته اول [بعد از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا با ایران] به یک توافق خواهم رسید. آنها فقط منتظر هستند و برای رسیدن به یک توافق مستاصل هستند اما آنها می‌خواهند صبر کنند [منتظر نتیجه انتخابات شوند] و می‌خواهند ببینند که چه می‌شود».

رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «اگر بایدن پیروز شود، آنها (ایران) توافق دیگری شبیه به همان توافقی که جان کریِ نالایق با آنها داشت، انجام خواهند داد و صادقانه بگویم، باراک اوباما هم یک معامله‌گر (توافق کننده) نالایق است. به خاورمیانه نگاه کنید، فقط به توافقی (توافق عادی سازی روابط) که من به تازگی بین امارات عربی متحده و اسرائیل ایجاد کردم و حالا دیگر کشورهای (عربی) خواهان آن هستند که بخشی از این توافق شوند، با این اتفاق‌ها در خاورمیانه صلح محقق خواهد شد. هیچ کسی فکر نمی‌کرد ما در چنین موقعیتی قرار بگیریم».

توافق با چاشنی مکانیسم ماشه

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آمریکا به شدت در تلاش است تا با فعال کردن مکانیسم ماشه، تحریم‌های لغو شده سازمان ملل علیه ایران را مجدداً بازگرداند.

آمریکا پیش از این سعی داشت تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که در مهر ماه سال جاری به پایان می‌رسد مجدداً تمدید نماید اما با شکست در این جبهه به سراغ مکانیسم ماشه رفته است.

در حال حاضر کشمکشی میان آمریکا و کشورهای باقی مانده در برجام بر سر اینکه ترامپ می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند یا خیر، در جریان است و هر چند تا کنون ۱۳ عضو از مجموع ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل مخالفت خود را با خواست آمریکا اعلام کرده‌اند اما هنوز شورای امنیت رسماً واکنشی را به این خواسته کاخ سفید نشان نداده است.

کد خبر ۵۰۰۷۰۱۳
  • منبع خبر : مهر