در محرم امسال برای حفظ سلامت خود و عزاداران حسینی لازم است آداب تازه‌ای را در دادن و گرفتن نذری رعایت کنیم.

به گزارش شرح آنلاین، روزنامه جام جم نوشت: «محرم امسال هم با همه اما و اگرهای کرونایی آمد و کوی و برزن را سیاهپوش سوگ سرور و سالار شهیدان کربلا کرد. ماهی که بیش از هر زمان دیگری، شاهد تجمع‌ مردم در نقاط مختلف شهر از اماکن متبرکه تا تکیه‌ها هستیم. نذری دادن و نذری گرفتن از سنت‌های دیرین و ریشه‌دار شیعیان در این ماه است. هر سال اگر با خیال راحت نذری می‌دادیم و می‌گرفتیم، با توجه به شیوع بیماری کووید – ۱۹ امسال باید به شکل ویژه، نکته‌هایی را برای حفظ سلامتی خودمان و آنهایی که از ما نذری می‌گیرند، رعایت کنیم. فراموش نکنیم به خطر نینداختن سلامت خودمان و اطرافیان‌مان به‌ عنوان عزاداران سیدالشهدا(ع) در هیات‌های عزاداری و هم در زمان پخت، توزیع و دریافت نذری بر همه واجب است.

در ادامه به بررسی نکته‌های بهداشتی در دو بخش، آداب نذری‌دادن و نذری‌گرفتن می‌پردازیم.

برای آنهایی که نذری می‌گیرند

شرایط امسال متفاوت از محرم‌ سال‌های پیش است. به این دلیل که تجمع و صف، صحبت از فاصله نزدیک و خوردن نذری‌ که سالم نیست، می‌تواند روند شیوع بیماری را شعله‌ور کند. بنابراین به این موارد دقت کنید:

صف نبندید: بهتر است وارد تجمع یا صف نشوید. اگر هم ناگزیر از ایستادن در صف نذری شدید، حتما از ماسک استفاده و فاصله ایمنی را رعایت کنید.

همان‌ جا نخورید: درست است که لذت نذری به خوردنش در همان لحظه است اما بهتر است امسال این کار را نکنید. علاوه بر این‌ که با برداشتن ماسک احتمال انتقال ویروس را چند برابر خواهید کرد. ‌بنابراین بهتر است غذا را به منزل ببرید، دست‌ها را بشویید، غذا را گرم و سپس میل کنید.

غیربسته‌بندی مناسب نیست: این رسم رایجی است که در طول دهه اول محرم، هر جای شهر که بروی، سینی شربت، شیر یا آبمیوه به‌عنوان نذری تعارفتان می‌کنند. در این هوای گرم هم این نوشیدنی‌ها می‌چسبد. اما برای حفظ سلامت خود و دیگر عزاداران حسینی امسال از این سینی‌ها، چیزی برندارید. به نذری‌دهندگان هم دوستانه یادآور شوید امکان انتقال ویروس کووید – ۱۹ از این طریق بسیار بالاست و بهتر است از شیوه سالم‌تری برای توزیع نذری خود استفاده کنند. احتمال انتقال ویروس از طریق خوردن شیرینی‌ها، حلوا، شله‌زرد یا لقمه‌های دست‌پیچ هم بالاست. به این دلیل که نمی‌دانید چند لحظه قبل چه اتفاقی برای سطح در تماس این خوراکی‌ها با هوای آزاد، افتاده است.

نکته: این نوع نذری‌ها اگر از نظر شرعی قابل تبدیل به خوراک بسته‌بندی شده نیست بهتر است با هماهنگی مراکز بهزیستی در شرایط بسیار ایمن و ایزوله‌ای آماده شوند و در اختیار نیازمندان قرار گیرند.

بسته‌بندی در اولویت: به این دلایل بهتر است نذری‌هایی را انتخاب کنید که به شکل بسته‌بندی ارائه شده‌اند:

تماس نداشته‌اند: بسته‌بندی مانع از تماس مستقیم ویروس با موادغذایی می‌شود.

ضدعفونی کردن: به‌ راحتی می‌توانید بسته کیک، آبمیوه و … را ضدعفونی کرده و بعد آن را بخورید.

نگهداری خوب: اگر همان لحظه هم میل به خوردن خوراکی‌ نداشته باشید، به‌راحتی می‌توانید آن را به منزل ببرید، بشویید یا ضدعفونی و نگهداری کنید و بعد آن را میل کنید.

صف نیست: معمولا این‌طور نذری‌ها به‌سرعت ارائه و دریافت می‌شوند. بنابراین صف یا تجمع برای آنها ایجاد نمی‌شود و خطر انتقال ویروس بالا نمی‌رود.

برای آنهایی که نذری می‌دهند

درست است که ویروس کووید – ۱۹ از راه خوردن غذای پخته یا نوشیدنی گرم، منتقل نمی‌شود. این هم درست است که حرارت، باعث از بین رفتن ویروس می‌شود. به همین دلیل هم توصیه بر این است که حتی اگر غذایی را از رستوران می‌خرید، حتما آن را کاملا گرم کنید و بعد بخورید. اما آن چه باعث انتقال ویروس می‌شود، رعایت نکردن نکته‌های بهداشتی در حین توزیع غذا یا نذری است. بنابراین به این نکته‌ها به‌خوبی دقت کنید.

پوشش کامل: در حین آماده کردن مواد اولیه نذری، نکته‌های بهداشتی را رعایت کنید. به این معنی که از ماسک و دستکش در حین تمیزکردن و خردکردن مواد اولیه استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا اگر فرضا شخصی ناقل باشد هم ویروس را به مواد غذایی  منتقل نکند.

خوب بشویید: مواد اولیه را با آبگرم و در صورت نیاز (مانند شستن سبزی) با استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده تمیز کرده و در حین شستن و آماده‌سازی نیز از ماسک و دستکش استفاده کنید.

بسته‌های سالم: غذای نذری یا نوشیدنی باید داخل ظرف تمیز و سالم ارائه شود. برای این منظور به این موارد توجه کنید:

از ظروف یک‌ بار مصرف باز استفاده نکنید.

پیش از باز کردن بسته، روی بسته را با الکل یا دستمال ضدعفونی‌کننده، کاملا تمیز و ضدعفونی کنید.

اگر نذری غذاست، از ظرف‌های یک‌ بار مصرفی استفاده کنید که در دارند. این نکته به حفظ بهداشت نذری، کمک بسیاری می‌کند.

تا لحظه ریختن نذری در ظرف، آنها را از بسته اصلی بیرون نیاورید، چون عطسه یا سرفه یا دست‌زدن بیمار یا فرد ناقل می‌تواند باعث آلودگی ظرف شود.

با دستکش ظرف‌ها را بیرون آورده و نذری را داخل آن بریزید و سریعا در آن را ببندید.

قاشق ندهید: از ارائه قاشق همراه با غذا، خودداری کنید. به این دلیل که تکرار دست‌زدن به قاشق از آنجا که معمولا داخل بسته نیز قرار نمی‌گیرد، می‌تواند باعث انتقال ویروس کووید- ۱۹ شود.

با بهداشت ارائه کنید: در حین توزیع نذری حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. با وجود رعایت فاصله، ممکن است تجمع افراد در منزل یا بیرون آن، باعث انتقال ویروس شود.

سرد مناسب نیست: از دادن نذری‌هایی که قابل گرم‌ کردن مجدد نبوده و پیش از توزیع هم باید سرد شوند مانند شله‌زرد، شیربرنج، فرنی و… خودداری کنید.

نکته: غذا، عامل انتقال ویروس نیست اما عطسه و سرفه یا تماس بیمار با غذا می‌تواند آن را آلوده کرده و باعث انتقال بیماری شود، بنابراین حتما باید غذایی که از بیرون گرفته می‌شود، کاملا گرم شود.

«بسته‌بندی» بهترین است: امسال، از ارائه شربت، شیر، آبمیوه و … باز خودداری کنید. بهتر است تعداد را کم کنید (زیرا هزینه انواع بسته‌بندی بیشتر است) و از نذری‌های بسته‌بندی شده مانند کیک، شیر، آبمیوه، شربت و… استفاده کنید. به این ترتیب تاحد زیادی مانع دریافت یا انتقال ویروس کووید- ۱۹ خواهید شد.

نکات ساده، اما مهم

بعضی نکته‌ها شاید پیش‌پا افتاده و ساده به نظر برسند اما رعایت‌شان بسیار مهم است؛ به‌ویژه در شرایط خاصی مانند وضع فعلی شیوع کووید – ۱۹ به این نکته‌ها دقت کنید:

بچه‌ها را نبرید: اگر برای گرفتن یا دادن نذری و حضور در مراسم، بیرون از منزل می‌روید، بچه‌ها را همراه نبرید. آنها ممکن است به ظاهر از ابتلا مصون باشند اما به‌راحتی می‌توانند ناقل باشند. بنابراین امسال آنها را همراه خودتان در هیچ مراسمی نبرید. در عوض از طریق تلویزیون و فضای مجازی شرایط عزاداری و آشنایی با درس‌های واقعه عاشورا را در خانه برایشان مهیا کنید.

سالمندان نیایند: بهتر است در این شرایط، سالمندان برای حضور در هیچ مراسمی از منزل بیرون نیایند. خوشبختانه مراسم هیات‌های پرشور کشور از طریق تلویزیون قابل تماشا و پیگری است. شرایط شیوع کرونا را امسال لازم است درک کنیم. بهتر است سالمندان به غیر از خوراکی‌های بسته‌بندی ارائه شده به عنوان نذری، غذاهای دیگر را نخورند.

حفظ فاصله اجتماعی را رعایت کنید: اگر مسجد یا تکیه می‌روید یا در نذری دادن کمک می‌کنید، حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید. به محض خیس و مرطوب‌شدن ماسک، آن را از صورت بردارید، دست و صورت را بشویید و ماسک جدید بزنید.

در یک ظرف شریکی غذا نخورید: از گذشته‌های دور گاهی غذا یا نوشیدنی‌ها در هیات‌ها، به شکل روباز و گاهی حتی در یک سینی چند نفره ارائه می‌شود. این کار گرچه رسمی سنتی و رایج است اما امسال به این شکل نذری ارائه نکنید. اگر هم به این شکل برای شما نذری آوردند، محترمانه نپذیرید. به‌هیچ عنوان در ظرف غذای مشترک، حتی اگر این ظرف سینی بزرگی باشد، شریک نشوید.

استراحت کنید: اگر به‌تازگی بیماری کرونای شما درمان شده است، در تجمع‌ها حضور نیابید و تحرک بدنی زیاد هم نداشته باشد؛ به دو دلیل. نخست این‌که می‌توانید ناقل باشید. دوم این‌که ضعف بدنی می‌تواند بدن شما را مستعد ابتلا به بیماری‌های دیگر حتی کرونا کند.

  • منبع خبر : جام جم