کاستی های آزادراه تبریز– زنجان به عنوان تنها شاهراه ترانزیتی کشور به اروپا داد مردم منطقه را درآورده و عدم رسیدگی به آن طی سال های اخیر باعث بروز نارضایتی هایی شده به طوری که پیمودن این مسیر که دست اندازهای مختلف و متعددی نیز دارد بیشتر به موج سواری شباهت دارد تا رانندگی!

به گزارش شرح آنلاین به نقل از بازار، آزاد راه تبریز زنجان از همان روز های ابتدایی افتتاح و بهره برداری، درگیر حواشی و مشکلات خاصی بوده است و رفته رفته با با تامین امنیت آن و افزایش رفت و آمد ها در مسیر، طی سال های اخیر نوع دیگری از حواشی و مشکلات را تجربه می کند، عدم رسیدگی و رها شدن به حال خود!

اوضاع راهداری در استان آذربایجان شرقی چندان تعریفی نداشته و رانندگان و مردم همیشه نسبت به عدم توازن عوارض پرداختی و از آن طرف، خدمات دریافتی معترض بوده اند، حال چه مسیر تبریز – زنجان – تهران باشد که به دلیل عدم تامین روشنایی و کیفیت بسیار پایین آسفالت، بار ها  و بار ها باعث بروز خسارت شده است و چه مسیری مثل تبریز – ارومیه باشد که در کنار تمام مشکلات زیست محیطی این پروژه، عدم ایمنی و نیز مشکلات روشنایی و ایمنی جاده، یکی از گرانترین عوارضی های کل کشور را در خود جای داده است.

اخیرا برنامه هایی برای بهبود کیفیت و تامین روشنایی و تکمیل سایر نواقص موجود در مسیر آزاد راه تبریز – زنجان تدوین و تصویب شده اند که البته تا امروز همچون برنامه های گفته و شنیده شده قبلی، به آن ها جامه عمل پوشانده نشده است

اخیرا برنامه هایی برای بهبود کیفیت و تامین روشنایی و تکمیل سایر نواقص موجود در مسیر آزاد راه تبریز – زنجان تدوین و تصویب شده اند که البته تا امروز همچون برنامه های گفته و شنیده شده قبلی، به آن ها جامه عمل پوشانده نشده است و باید منتظر ماند و دید در نهایت تکلیف این آزاد راه چه زمانی مشخص شده و مشکلات آن برطرف خواهد شد.

هر چه به تبریز نزدیک تر می شویم، مشکلات جاده بیشتر می شود!
یکی از رانندگان تبریزی به که علت شغل خاص خود نیاز به رفت و آمد متناوب بین شهر های تبریز و زنجان دارد، در خصوص وضعیت آزاد راه بین دو شهر و مشکلات آن به خبرنگار بازار گفت: مجریان و پیمانکاران مسئول این آزاد راه متاسفانه کوتاهی های فراوانی در این مدت داشته اند که این کوتاهی ها باعث بروز خسارات و مشکلات فراوان برای مردم شده است. بی کیفیت بودن آسفالت، نبود علائم و تقاطع های غیر همسطح، نشست های غیر فنی عقبه های پل ها، فقدان سیستم روشنایی و نیز کمبود مجموعه های خدماتی و رفاهی در این مسیر همیشه در طول این سال ها مشکل آفرین بوده است.

تفاوت های فاحشی بین کیفیت و میزان مشکلات در بخش های دیگر این آزاد راه و بخش نزدیک به تبریز وجود دارد که باعث تاسف است

وی ادامه داد: نکته عجیب و ناراحت کننده این است که در این مسیر حیاتی و ترانزیتی که به نوعی دروازه اروپا برای ایران است، هر چه به تبریز نزدیک تر می شویم، مشکلات بیشتر و کیفیت جاده کمتر می شود. تفاوت های فاحشی بین کیفیت و میزان مشکلات در بخش های دیگر این آزاد راه و بخش نزدیک به تبریز وجود دارد که باعث تاسف است.

این راننده در ادامه اضافه کرد: مبلغی که به عنوان عوارض در این آزاد راه پرداخت می شود یکی از بیشترین میزان عوارض است و ما رانندگان با پرداخت این عوارض انتظار داریم تا به مرور زمان مشکلات و تفاوت ها کاهش یابد، نه این که روز به روز از کیفیت مسیر کاسته شده و تقریبا به حال خود رها شود. نبود گاردریل در برخی قسمت های مسیر، مشکلات روشنایی و همچنین کیفیت بسیار پایین آسفالت ما را به سطوح رسانده و برای جان مردم خطرآفرین شده است.

مشکلات آزادراه تاسف بار است
امین امینیان، فرماندار هشترود در خصوص مشکلات آزاد راه تبریز- زنجان به خبرنگار بازار گفت: مشکلات عدیده ای که در این آزاد راه وجود دارد بسیار تاسف بار است و پس از گذشت چند سال هنوز اقدام موثری برای حل آن ها در نظر گرفته نشده است. به طوری که در زمان احداث این پروژه، برخی راه های روستایی به ناچار قطع شدند و وعده داده شده تا بعدا مسیر دسترسی برای آن در نظر گرفته شود. امروز پس از گذشت چندین سال از افتتاح و بهره برداری کامل این آزاد راه، هنوز روستاییان نتواسته اند از آن استفاده کنند یا اینکه به طور غیر قانونی و خطرآفرین به آن دسترسی پیدا می کنند.

برخی نقاط این آزاد راه مشکلات روشنایی واضحی در برخی نقاط حساس دارد که امنیت و سلامت رانندگان و مسافران را به طور جدی تهدید می کند

وی افزود: همچنین متاسفانه برخی نقاط این آزاد راه مشکلات روشنایی واضحی در برخی نقاط حساس دارد که امنیت و سلامت رانندگان و مسافران را به طور جدی تهدید می کند. امروز شاهد هستیم که در نقاط مه گیر، پارکینگ ها، گردنه های نصیر آباد و موسی بلاغی به طور کامل ظلمانی و تاریک است.

فرماندار هشترود در ادامه افزود: خلا وجود یک ایستگاه و مرکز آتش نشانی در نزدیکی های هشترود نیز یک نیاز حیاتی به شمار می رود، چرا که در صورت بروز یک حادثه یا تصادف در این ناحیه و بروز افنجار و آتش سوزی، تا وقتی که نیروهای مورد نیاز به منطقه برسند، دیگر کار از کار گذشته است.

وی افزود: نکته دیگری که وجود دارد این است که آسفالت آزاد راه در برخی مناطق به طور کامل تخریب شده است و یا دست انداز های بسیار نامناسبی ایجاد شده که باعث بروز خسارت برای خودروهای رانندگان می شود. همچنین نیاز است تا در برخی مناطق نسبت به روکشی و خط کشی دوباره آسفالت جاده اقدام شود. احداث مجتمع های بین راهی در بین هشترود به میانه و بستان آباد به هشترود نیز جز ضروریات به شمار می رود.

عملیات بهسازی و روکش آسفالت تسریع شود
خداد مقبلی، معاون فنی و اجرایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نیز طی بازدیدی که از وضعیت آزاد راه تبریز – زنجان به عمل آورد، با تاکید بر لزوم تسریع عملیات بهسازی این مسیر گفت: باید هر چه سریعتر اقدامات لازم برای تکمیل رمپ های پل اول ورودی این آزاد راه از سمت تبریز و تونل های شیبلی توسط شرکت آزاد راه تبریز- زنجان انجام شود و عملیات بهسازی و روکش آسفالت این مسیر نیز با سرعت ادامه یابد.

با تمام این اوصاف امیدواریم هرچه زودتر شاهد بهسازی از این پروژه مهم آزادراهی کشور باشیم که نقش مهمی در ترانزیت جاده ای و حمل و نقل مسافران دارد.

  • منبع خبر : بازار