وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد: «ادوراد اسنودن» به خاطر انتشار کتاب حاوی اطلاعات محرمانه به پرداخت ۵.۲ میلیون دلار جریمه،محکوم شده است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از رویترز، دادگاه فدرال آمریکا حکم کرد که درآمد کتاب افشاگر «ادوارد اسنودن» باید به دولت ایالات متحده تعلق بگیرد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد «ادوراد اسنودن» به خاطر انتشار کتاب حاوی اطلاعات محرمانه به پرداخت ۵.۲ میلیون دلار جریمه، محکوم شده است.

طبق دستور دادگستری ایالات متحده، آمریکا بیش از ۵.۲ میلیون دلار از حق امتیاز کتاب افشاگرانه «ادوارد اسنودن»، پیمانکار آژانس امنیت ملی سابق، برخوردار خواهد بود.

 روز سه شنبه دادگاه حوزه ایالت ویرجینیا همچنین به ایجاد اطمینان برای دولت جهت هرگونه درآمد آینده از کتاب اسنودن، که موضوع یک پرونده قضایی فدرال است، رای مثبت داد.

وکیل اسنودن هنوز در مورد این خبر اظهار نظر نکرده است.

در سپتامبر ۲۰۱۹، دولت ایالات متحده از اسنودن، که در روسیه اقامت دارد، به دلیل انتشار کتابی با عنوان «بایگانی همیشگی» که به گفته ایالات متحده نقض توافق نامه های عدم افشاگری است که وی هنگام کار در NSA و آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا «سیا» امضا کرده است، شکایت کرد.

ایالات متحده ادعا می کند که اسنودن این کتاب را بدون ارسال آن به آژانس های آمریکایی برای بررسی قبل از انتشار، بر خلاف توافق نامه هایی که هنگام کار در آژانس ها امضا کرده، منتشر کرده است. مقامات ایالات متحده به دنبال جلوگیری از انتشار کتاب اسنودن نبودند بلکه به دنبال توقیف کلیه عواید و درآمد آن بودند.

دسامبر گذشته، دادگاه فدرال در ویرجینیا دریافت که اسنودن تعهدات خود را در قبال CIA و NSA را نقض کرده اما قضاوت را به بعد از جبران احتمالی اسنودن موکول کرد. حالا اما در حکمی که روز سه شنبه صادر شد، دادگاه با بیش از ۵.۲ میلیون دلار، رای را به نفع دولت ایالات متحده صادر کرد.

لازم به ذکر است که دعاوی مدنی درباره این کتاب جدا از اتهامات کیفری است که دادستان بر اساس قانون جاسوسی ایالات متحده مصوب سال ۱۹۱۷، علیه اسنودن تشکیل داده است.

  • منبع خبر : رویترز