" الهام علی اف " رییس جمهوری آذربایجان امروز ( یکشنبه ) آزادسازی شهرستان " جبرایل " این کشور که ۲۷ سال تحت کنترل نیروهای ارمنستانی قرار گرفته بود، اعلام کرد .

علی اف در صفحه تویتری خود نوشت که مرکز شهرستان جبرایل و چند روستای در حومه آن از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان آزاد شده است .

شهرستان جبرایل در ۳۳۶ کیلومتری جنوب غرب باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در جنوب منطقه «قره باغ کوهستانی» و در مرز با جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد .

کنترل نیروهای جمهوری آذربایجان بر شهرستان جبرایل به قطع ارتباط با مرکز شهرستان ” فضولی ” جمهوری آذربایجان که از سال ۱۹۹۳ میلادی تحت کنترل نیروهای ارمنی قرار می‌گیرد، خاتمه می‌دهد.

بامداد ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سرگرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه‌ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده درگیری و نخست‌وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغاز کننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیر) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زده و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری‌های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت‌های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری «گروه مینسک» سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

  • منبع خبر : ایرنا