رئیس جمهور آمریکا به حامیان مالی حزب جمهوریخواه هشدار داد که حفظ کرسی‌های مجلس سنا برای این حزب کار دشواری خواهد بود.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از گاردین، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به رغم پافشاری بر این موضوع که در انتخابات سوم نوامبر موج قرمز (پیروزی قاطع وی به عنوان نامزد جمهوریخواه) به راه خواهد افتاد، روز شنبه خطاب به حامیان مالی حزب جمهوریخواه تأکید کرد که حفظ کرسی‌های مجلس سنا برای حزب متبوع او «کاری دشوار» خواهد بود.

در عرصه رقابت‌های ریاست جمهوری، ترامپ که در اکثر نظرسنجی‌های سراسری و همچنین نظرسنجی در ایالات مهم و سرنوشت ساز از رقیب دموکرات خود عقب است، حال نسبت به حفظ اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا نگران است. از سوی دیگر، پیش بینی می‌شود که دمکرات‌ها همچنان اکثریت خود را در مجلس نمایندگان آمریکا را حفظ کنند. با این حال بسیاری از تحلیل گران پیش بینی می‌کنند که دمکرات‌ها از فرصت خوبی برای کسب اکثریت در مجلس سنا برخوردارند؛ مجلسی که هم اکنون ترکیب کرسی‌های آن ۵۳ به ۴۷ به سود جمهوری‌خواهان است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که ترامپ روز پنج شنبه در شهر نشویل ایالت تنسی و پیش از دومین و آخرین مناظره خود با «جو بایدن»، خطاب به حامیان مالی حزب جمهوریخواه گفت: «فکر می‌کنم که [برای جمهوری‌خواهان حفظ اکثریت در] سنا واقعاً دشوار باشد».

واشنگتن پست در گزارش خود افزود که ترامپ بر این نکته تأکید می‌کند که جمهوری‌خواهان درصدد کسب اکثریت در مجلس نمایندگان هستند. این در حالی است که دمکرات‌ها با در دست داشتن ۲۳۲ کرسی در برابر ۱۹۷ کرسی جمهوری‌خواهان از شانس بیشتری برای کسب مجدد اکثریت در مجلس نمایندگان برخوردارند.

در رقابت‌های مجلس سنا، جمهوری‌خواهان در کسب کرسی ایالت‌های کلرادو، ماین، آریزونا و احتمالاً کارولینای شمالی شکست خواهند خورد. حفظ کرسی‌های ایالات جورجیا، آیووا و مونتانا در سنا برای جمهوری‌خواهان همچون گذشته به راحتی امکانپذیر نخواهد بود.

  • منبع خبر : گاردین