رئیس‌ جمهور گفت: آمریکایی‌ها فهمیدند در تحریم ملت ایران اشتباه تاریخی مرتکب شدند و ما امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از  خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه) در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف-هرات که با حضور رئیس‌جمهور افغانستان برگزار شد، اظهار کرد: امروز روز سلام، روز رحمت، روز گشایش برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران است. دو ملتی که از یک ریشه، تاریخ، فرهنگ و از یک منطقه در طول تاریخ برادری و همسایگی خود را به عنوان بهترین یاران یکدیگر حفظ کردند.

روحانی گفت: امروز به عنوان یکی از روزهای تاریخی در روابط دو ملت افغانستان و ایران است. روابط ما از طریق دل‌ها، اندیشه، فرهنگ‌ها و رفتارها و تلاش‌ها بوده است و امروز ریل راه آهن این پیوند را مستحکم‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: امروز، روزی توام با شادمانی برای دو دولت افغانستان و ایران است و من به سهم خودم بسیار خوشحالم که گرچه نشد به خاطر شرایط بهداشتی و کرونایی در کنار همدیگر و حضور فیزیکی این افتتاح را انجام دهیم ولی از طریق فضای مجازی این افتتاح بزرگ را با فرمان دو رئیس‌جمهور شاهد خواهیم بود و مطمئناً این روز به عنوان یک روز تاریخی برای ما فراموش ناشدنی است.

روحانی گفت: امروز یک روز تاریخی و به یاد ماندنی برای تاریخ دو کشور بزرگ ایران و افغانستان است. ۲۰ آذر سال ۹۹ یاد ما خواهد ماند. این تاریخ، تاریخ اتصال دو سرزمین دوست از طریق راه آهن با اعدادی است که برای ما ایرانیان با میمنت و مبارکی توام است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما عدد ۲۰ را به عنوان نمره عالی و خوب و به کسی که می خواهیم بگوییم کار بسیار خوبی انجام داده است، می دهیم و امروز شاهد روزی هستیم که مقارن با ۲۰ آذر و همچنین دسامبر سال ۲۰۲۰ است. بنابراین این خط تاریخی ما با سه ۲۰ آغاز شده است.

وی خطاب به رئیس‌جمهور افغانستان گفت: روابط دو کشور ایران و افغانستان به عنوان دو کشور برادر، مسلمان، دوست و همسایه تنها از طریق همزبانی نیست. بلکه از طریق همدلی هم است. به گونه ای که در شعری آمده است که همدلی از همزبانی خوش‌تر است.

روحانی اظهار داشت: ایران و افغانستان امروز دارای هم سرنوشتی هستند و سرنوشت هر دو کشور یکی است. ثبات، امنیت و توسعه منطقه در سایه ثبات، امنیت و توسعه هر دو کشور است. توسعه افغانستان توسعه ماست و امنیت افغانستان امنیت ماست و ثبات در افغانستان به معنای ثبات ما و همه کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ریشه روابط ایران و افغانستان در فرهنگ، تاریخ و زبان است و این موضوع مربوط به امروز نیست بلکه مربوط به هزاران سال پیش است و البته همسایگی ما یک انتخاب نیست بلکه تقدیر و سرنوشت تاریخی است. اما بهره مندی ما از سایه یکدیگر  به اراده ما بستگی دارد.

وی تاکید کرد: اراده دولت و ملت ایران این است که دو کشور از همه نعمت هایی که امکان پذیر است به نفع همدیگر بهره برداری و استفاده کنند. زمانی که از مرزها و بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز ایران و افغانستان سخن می گوییم، معمولا در مغز نوعی از فاصله سخن گفتن است اما زمانی که از راه، پل و رودخانه سخن می گوییم، اینجا از یگانگی و همبستگی حرف می زنیم.

روحانی اظهار داشت: این همبستگی باعث رونق بیشتر در زندگی مردم افغانستان می شود و ما همیشه در کنار تاریخ و ملت افغانستان بودیم. روزی که کشور افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، همان روز امام خمینی (ره) سفیر شوروی را احضار کردند و با این سفیر سخن گفتند و فرمودند که کار شما غلط و اشتباه است و ملت افغانستان روزی شما را از سرزمین خود بیرون می رانند.

رئیس جمهور متذکر شد: همچنین در طول جهاد مردم افغانستان، ملت ایران در کنار ملت افغانستان بود و پیروزی و شادی شما، پیروزی و شادی ما بود.

وی تاکید کرد: ما افتخار داریم که در طول این چهل و چند سال، میزبان میلیون ها نفر مردم افغانستان در این سرزمین بودیم. میزبانی ایران برای همسایه گرامی و دوست خود یعنی افغانستان توام با آموزش رایگان  برای فرزندان ملت افغانستان بوده است که بیش از ۴۰۰ هزار نفر دانش آموز افغانی در کلاس های درس ما آموزش می بینند و از بهداشت و درمان رایگان ما استفاده می کنند و در ماجرای کرونا به همان نسبت که به مردم ایران خدمت دادیم، بدون هیچ فاصله و امتیازی به مردم افغانستان هم خدمت دادیم.

روحانی افزود: ما امروز معتقدیم که فرهنگ و تاریخ ایران و افغانستان در هم تنیده است و به همان نسبت باید بازار و اقتصاد ما هم در هم تنیده باشد. برای اینکه اقتصاد دو کشور را در کنار یکدیگر و ارتباطات تجاری و اقتصادی مان را در حد مطلوب برسانیم، اولین قدم زیرساخت هاست.

رئیس جمهور خطاب به رئیس جمهور افغانستان گفت: با حضور شما و آقای مودی، ما راه آهن چابهار را افتتاح کردیم که آن روز، روز تاریخی سه ملت بود و امروز با حضور ویدیو کنفرانسی جنابعالی، راه آهن ایران به افغانستان را افتتاح کردیم که دومین راه آهن در شرق ایران است.

وی ادامه داد: راه آهن میرجاوه، راه آهن اول ما بود که ما را به پاکستان متصل می‌کند و امروز راه آهن خواف-هرات، راه آهن دوم شرقی ماست که ما را به افغانستان متصل می کند و از شمال، ما در سرخس، اینچه برون و جلفا و رازی و در آینده نه چندان دور اتصال ما از کرمانشاه به خانقین و از خرمشهر به بصره راه های ارتباطی دیگری است که ما را به شرق و غرب متصل می کند.

روحانی گفت: افتتاح راه آهن خواف-هرات می تواند مورد استفاده و بهره برداری مردم افغانستان قرار گیرد. درآینده نزدیک امیدواریم که روزنک به هرات متصل شود و درهمین جا اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران و شرکت های ایرانی آمادگی دارند که راه آهن روزنک را در زمانی کوتاه به هرات متصل کنند و امیدواریم هرات به مزارشریف متصل شود و سیر این راه آهن در منطقه بتواند به اقتصاد کل منطقه کمک کند.

رئیس جمهور بیان کرد: با این اتصال، مردم افغانستان ها میلیون ها تن کالا را از این ریل می توانند جابجا کنند و همچنین صدها هزار مسافر می توانند از این ریل استفاده کنند و با اجرا و افتتاح بخش چهارم، مردم هرات می توانند به آرزوی دیرینه خودشان برسند و از این طریق یعنی راه آهن به مشهد الرضا متصل شوند و بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را زیارت کنند.

وی افزود: با این راه آهن، ما رونق ایران و افغانستان را  می بینیم و همچنین کالای تجار به راحتی به اروپا متصل می شود. علاوه بر این شما می‌توانید به بنادر مهم جنوب و بندر امام و بندر عباس متصل شوید و در آینده نه چندان دور هم به چابهار متصل خواهید شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما با تلاش جدی به دنبال آن هستیم که راه آهن چابهار-زاهدان را راه‌اندازی کنیم و تا چند ماه دیگر، دو بخش مهم این راه آهن را افتتاح خواهیم کرد و در سال ۲۰۲۱ این راه آهن متصل خواهد شد و بنابراین افغانستان می تواند در آینده نزدیک به چابهار هم متصل شود.

وی اظهار داشت: با اتصالی که در آینده شما به ازبکستان پیدا می کنید، می توانید از همه امکانات ترانزیتی و فواید ترانزیتی در این منطقه بهره مند شوید. این راه آهن می تواند حتی در آینده مسیر اتصال به ریل چین، قرقیزستان، تاجیکستان و بعد افغانستان و ایران باشد و شرایط را برای توسعه منطقه بیشتر آماده کند.

روحانی خطاب به رئیس جمهور افغانستان گفت: ما این راه آهن را به عنوان یکی از تعهدات توسعه‌ای‌مان امروز به ثمر رساندیم و به این تعهد خود در زمانی عمل کردیم که در شرایط تحریم ظالمانه آمریکا بودیم و آنها می‌خواستند به عنوان تروریست اقتصادی تمام مسیرهای حرکت اقتصادی را روی مردم ایران ببندند که البته شکست خوردند.

وی یادآور شد: طراح این طرح غلط هم سرنگون شد و همه کسانی که در این مسیر، راه غلط را انتخاب کردند، فهمیدند اشتباه تاریخی مرتکب شدند و ما امیدواریم در آینده این اشتباه توسط حاکمان بعدی در کاخ سفید جبران شود اما در عین حال ما همه طرح های توسعه ای خود را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم.

روحانی تاکید کرد: ما هر پنجشنبه افتتاح های بزرگ و تاریخی در ایران داشتیم و امروز سی و ششمین هفته ای است که ما افتتاح داریم و البته افتتاح امروز ویژگی خاصی برای ملت ایران و افغانستان دارد.

رئیس جمهور گفت: راه آهن خواف-هرات مسیر ترانزیت را برای مردم افغانستان هموار می کند، کاهش هزینه حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت، ترافیک مرز دوغارون را کاهش می دهد که امروز مسیر پرترافیکی است و همچنین کالای افغانستان به راحتی به اروپا، ایران و سایر کشورها صادر می‌شود.

روحانی اظهار داشت: ما همچنان متعهد هستیم دوره آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت را برای عزیزان‌مان در وزارت فواید عامه افغانستان انجام دهیم تا آنان به خوبی بتوانند از راه آهن استفاده و بهره برداری کنند. همچنین لازم می‌دانم از همه مقامات و مسئولانی که در اجرای این کار تلاش کردند تشکر و قدردانی کنم و لازم است از تمام کسانی که برای اجرای این پروژه شهید و یا مجروح شدند، یاد کنم و برای شهدا اجر و مقام بلند اخروی و شفای عاجل برای مجروحان از خداوند منان آرزو کنم.

روحانی پس از پایان سخنان رئیس‌جمهور افغانستان خطاب به او گفت: روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور همیشه برقرار خواهد بود و امیدواریم با تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور بتوانیم طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی‌مان را ادامه بدهیم.

رئیس‌جمهور افغانستان نیز گفت: آقای رئیس‌جمهور! کمیسیون مشترک بزودی جلسات خود را دایر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: از هدیه گرانبهای ملت ایران به ملت و دولت افغانستان سپاسگزاری کرده و همچنین از حمایت‌های جمهوری سلامی ایران برای یک افغانستان آزاد و دموکراتیک قدردانی می‌کنم.

  • منبع خبر : مهر