سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: میزان آمار سرقت ثبت شده در استان طی هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش داشته است.

 به گزارش شرح آنلاین به نقل از روابط عمومی دادگستری آذربایجان شرقی، احمد موقری در نشست پیشگیری از سرقت‌های تعزیری با بیان اینکه موضوع سرقت جزو جرایم اولویت دار در استان و کشور بوده اظهار داشت: قطعاً مسائل بسیاری همچون مشکلات اقتصادی که در سایه بحران کرونا ایجاد شده در افزایش حجم جرایم مؤثر است.

وی افزود: با توجه به بحران کرونا، نوع رفتارهای فیزیکی مردم نیز در این مساله قطعاً مؤثر بوده و همچنین مسائل اقتصادی ارتباط مستقیمی با معیشت مردم داشته بطوری که برخی افراد با سو استفاده از موقعیت پیش آمده مرتکب جرم می‌شوند.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش آمار سرقت، اضافه کرد: هرچند به دلیل بحران کرونا مردم خانه نشین شدند و این امر تأثیر خود را در موضوع سرقت از منازل داشته، اما با این حال آمار سرقت بویژه سرقت از داخل خودرو و قطعات و لوازم خودرو در حال افزایش است.

موقری ادامه داد: علیرغم کاهش آمار در برخی از موارد سرقت، میزان آمار سرقت ثبت شده در استان طی هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد با توجه به این مساله باید راهکارهای لازم در خصوص فرهنگ سازی و تدابیر پیشگیرانه از سرقت پیش بینی شود.

وی ادامه داد: در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه می‌توان از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های تصویری و مکتوب و مجازی بهره مند شد، همچنین می‌توان از طرح نگهبان محله و امنیت محله محور و نیز خدمات نیروهای مقاومت بسیج شهری در تمام محلات حضور دارند برای تأمین امنیت و ایجاد گشت‌های شبانه بهره جست.

موقری با اشاره به سرقت‌های اخیر از ۲ طلا فروشی در تبریز خاطرنشان کرد: بنا بر دستور قضائی به منظور تأمین امنیت در جامعه، فعالیت صنف طلافروشان باید با رعایت دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی صورت پذیرفته و از فعالیت در خارج از ساعات مشخص شده و همچنین در خارج از شهر و در حاشیه شهرها بپرهیزند و با متخلفین برخورد جدی به عمل آید.

وی تاکید کرد: مردم در این رابطه باید با پلیس همکاری کرده و با بالابردن ضریب امنیت منازل، خودروهای خود و استفاده از لایه‌های امنیتی بیشتر در کاهش وقوع سرقت و تأمین امنیت مشارکت داشته باشند.