آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر با رکوردداری «یدو» و «بی همه چیز» در ۵ بخش در فضایی آرام و بی‌حاشیه برگزار شد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا، داوران جشنواره فجر امسال از میان نامزدهای این دوره، در چند بخش دیپلم افتخار اهدا کردند و جوایز اصلی هم میان فیلم‌های مختلف تقسیم شد و مثل برخی سال‌های قبل شاهد نبودیم که یک فیلم تعداد زیادی از سیمرغ‌های جشنواره را درو کند.

دو فیلم «بی‌همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی و «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری با کسب پنج سیمرغ بلورین رکورددار شدند.

«ابلق» با حساب سیمرغ مردمی، چهار جایزه گرفت و در رده دوم ایستاد و فیلم «زالاوا» هم با کسب سه سیمرغ بلورین در جایگاه سوم رکوردداران جشنواره قرار گرفت.

در مراسم پایانی جشنواره سی‌ونهم برخی برنده‌ها صحبت کردند که البته با توجه به زمان محدود مراسم بیشتر به تشکر ختم شد.

اما حامد ثابت جایزه خود را در بخش موسیقی به همکارانش در ارکستر سمفونیک تهران و ملی اهدا کرد.

مرتضی نجفی (فیلمبردار) پس از دریافت جایزه خود ضمن تشکر از مهدی جعفری و روح اله حجازی (سازندگان فیلم‌های یدو و روشن) از اینکه برای دومین سال پیاپی جایزه می گیرد، ابراز خوشحالی کرد.

پوریا رحیمی سام (بازیگر) با بیان اینکه به نمایندگی از هدی زین‌العابدین و نوید پورفرج از کردستان در مراسم و این جایگاه است، گفت: سال‌ها قبل در چنین روزی وقتی روی صحنه تئاتر بودم پدرم را از دست دادم و حتی نتوانستم در مراسم خاک‌سپاری‌اش حضور پیدا کنم. ۱۴ سال است که منتظر این صحنه‌ام. سلام بابا. اونی که ۱۴ سال پیش برایم کنار گذاشتی را گرفتم و دارم می‌برم پیش مامان.

گلاره عباسی هم که برای فیلم «ابلق» جایزه بهترین نقش مکمل را گرفت، از نرگس آبیار برای تمام نقش‌هایی که در فیلم‌های او داشته تشکر کرد و جایزه‌اش را به خانواده‌اش تقدیم کرد.

رضا عطاران پس از دریافت جایزه خود برای فیلم «روشن» از روح الله حجازی و همکارانش در این فیلم و از مهدویان (کارگردان شیشلیک) هم قدردانی کرد و گفت: فیلم شیشلیک را هم مردم حتما در سینماها می‌بینند.

او افزود: امیدوارم حالا که واکسیناسیون شروع شده زودتر این کار انجام شود و در هر شهر یک آمپول زن نگذارند که سریعتر از این ماجرا خلاص شویم.

ستاره پسیانی پس از گرفتن دیپلم افتخار نقش اول زن از همکارانش در فیلم« یدو» که به او تجربه آبادانی بودن را دادند، تشکر کرد ‌و گفت: از پدر و مادرم آتیلا پسیانی و فاطمه نقوی که مرا با دنیای هنر و زندگی در این قاب جادویی آشنا کردند ،قدردانی می‌کنم.

رویا افشار نیز پس از دریافت سیمرغ بهترین نقش اول زن خطاب به داورها گفت: مطمئنم انتخاب سختی بوده است. ما ناگزیریم از انتخاب و من افتخار می‌کنم که در این سال‌ها در کنار مردم بودم؛ مردمی که روزهای سختی را می‌گذرانند.

ارسلان امیری کارگردان فیلم« زالاوا » پس از دریافت جایزه خود برای سینمای ایران و کادر درمان آرزوی سلامتی کرد.

تهمینه بهرام پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای «زاوالا» به آیدا پناهنده برای فیلم« تی‌تی» و خلق یک شخصیت ماندگار در سینما تبریک گفت.

مهدی جعفری هم پس از دریافت جایزه خود با یادی از مردم جنوب بویژه آبادان گفت: درباره نسبتی که به کانونی بودن فیلم می‌دهند، باید بگویم که یدو، به پای فیلم‌های باشو غریبه کوچک، دونده و خانه دوست کجاست نمی‌رسد.

محمدرضا مصباح، تهیه کننده فیلم یدو پس از دریافت جایزه بهترین فیلم بیان کرد: از کانون پرورش فکری و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم که همراهی کردند آن هم در این پروژه‌ای که در شرایط سخت کرونا و گرمای بالای ۵۰ درجه ساخته شد و جایزه را به مردم خوزستان که هنوز با حداقل امکانات زندگی می‌کنند، تقدیم می‌کنم.

در پایان جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به« ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار تعلق گرفت و اگرچه این جایزه به تهیه‌کننده اهدا می‌شود، آبیار هم به همراه محمدحسین قاسمی روی سن آمد.

او گفت:‌ «ابلق» صدای فروخورده همه آدم‌ها و بویژه زنان در شرایط پیچیده‌ای است که جامعه به آن‌ها تحمیل می‌کند. کار ما نشان دادن این ضعف و ناهنجاری است و امیدوارم روزی برسد که فریاد عدالت خواهی کتمان نشود و شنیده شود.

سپس جایزه با حضور منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سنیما) در حالی اهدا شد که در رأی‌گیری مردمی این دوره خانه سینما نقشی نداشت.

قاسمی‌ تهیه‌کننده ابلق با اشاره به انتقادی که از سیستم رأی گیری داشت، گفت: بعد از انتقاد ما به این مسئله رسیدگی شد ، ولی حالا که جایزه به فیلم ابلق تعلق گرفته، این سیمرغ نزد ما امانت خواهد بود تا اگر نیاز بود رصد دوباره‌ای صورت گیرد.

از نکات جالب اختتامیه این بود که از میان ۱۶ فیلم جشنواره که همگی نامزد دریافت جایزه در بخش‌های مختلف بودند، فیلم‌های خط فرضی، شیشلیک، ستاره بازی،‌رمانتیسم عماد و طوبا، تی تی، گیجگاه و منصور هیچ جایزه‌ای نگرفتند و جالب‌تر اینکه براساس اطلاعات سامانه سمفا، شیشلیک مهدویان پرفروش ترین فیلم جشنواره در بخش سینماهای مردمی با فروش ۱۷ هزار و ۹۵۹ بلیت بوده است.