رئیس‌جمهور گفت: یکی از افتخارات دولت دوازدهم این است که کشور را بدون نفت اداره کردیم و بودجه را بدون نفت بستیم.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جریان مراسم بهره‌برداری و افتتاح طرح‌های صنعتی و معدنی پس از استماع گزارش مدیر عامل مجتمع گندله‌سازی مادکوش بندرعباس اظهار کرد: امیدواریم همه طرح‌های صنعتی که در استان هرمزگان در حال فعالیت است، به ثمر بنشیند زیرا برای اشتغال مردم و رشد اقتصادی استان و کشور بسیار مهم است.

باید پشتیبان بخش خصوصی باشیم

روحانی تاکید کرد: ما به بخش خصوصی اعتماد داریم و معتقدیم کار اقتصادی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با بیان اینکه این اصرار و شعار من از روز اول دولت یازدهم تا امروز بوده است، گفت: امروز هم اصرار می‌کنم بخش‌هایی که به دولت تعلق دارد باید به مردم واگذار شود زیرا مردم بهتر می‌توانند تولید و اقتصاد را اداره کنند.

رئیس‌جمهور افزود: ما باید پشتیبان بخش خصوصی باشیم و برنامه‌های آینده کشور را به خوبی ارائه کنیم تا آنها بتوانند فعالیت خودشان را انجام دهند.

احیای شرق کشور برای امنیت ملی کشور مهم است

روحانی همچنین پس از استماع گزارشی در خصوص اسکله شماره ۵ بندر منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان جنوب، اظهار کرد: به همه حضار محترم در آن مراسم بخصوص آقای نعمت‌زاده [وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت] که مدتی است خدمت ایشان نرسیدیم سلام عرض می‌کنم. آقای نعمت‌زاده جزو مدیرانی هستند که از آغاز انقلاب همواره در همه شرایط برای صنعت کشور فعال بودند و حق بزرگی به گردن صنعت کشور دارند.

وی پس از استماع گزارشی در خصوص افتتاح واحد گندله‌سازی شماره یک شرکت گوهرزمین سیرجان، گفت: امروز شاهد تولید ۵ میلیون تن گندله آهن هستیم که بخاطر تحریم ۴۷ درصد قطعات این مجتمع توسط ایرانیان و مهندسین داخلی طراحی شده است.

رئیس‌جمهور به مساله تأمین آب برای این مجتمع اشاره کرد و گفت: انتقال آب از منطقه جنوب و خلیج فارس به سیرجان تحول بسیار بزرگی بود که این انتقال به مس سرچشمه و اصفهان ادامه پیدا می‌کند.

روحانی گفت: خط انتقال دوم به اصفهان و خط انتقال سوم به بیرجند و مشهد خواهد رسید و مجموعاً یک تحول بسیار بزرگ در شرق کشور ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کل این طرح جزو طرح‌های بی نظیر تاریخ ایران است، گفت: از گذشته تاریخ وقتی نگاه کنیم، منطقه شرق همیشه در مساله آب فقیر بوده و یکی از راه حل‌ها همین بوده که آب را از جنوب شیرین‌سازی و منتقل کنیم. بخشی از این کار بزرگ افتتاح شده و بخشی از آن نیز در دست اجرا است و امیدواریم آغاز عملیات اجرایی خط دوم و سوم در همین دولت آغاز شود.

رئیس‌جمهور گفت: مردم بدانند که شرق کشور باید احیا شود و این برای امنیت ملی، توازن جمعیت، اجرای عدالت و تحول در رشد شرق کشور بسیار مهم است. یکی از کمبودهای مهم در این زمینه آب بوده که با این طرح، مشکل مرتفع خواهد شد.

خوزستان به لحاظ کرونایی شرایط خوبی ندارد

روحانی پس از استماع گزارشی در خصوص افتتاح پایانه صادراتی محصولات کشاورزی روماک گستر پارس جویبار در استان مازندران، گفت: این اقدام ارزشمند برای تجارت، کشاورزی و معرفی بهتر ایران و جهان بسیار حائز اهمیت است و وقتی نام ایران بر روی یک محصول صنعتی، کشاورزی و خدماتی هک شده و آن محصول با کیفیت خوب ارائه می‌شود، موجب تبلیغ فرهنگ ایران می‌شود و جایگاه کشور در منطقه و جهان را رشد می‌دهد.

وی افزود: یک بخش از قدرت ملی، مربوط به جایگاه ایران در اذهان مردم در سراسر دنیا است. مردمی که مصرف کننده هستند وقتی نام ایران را می‌بینند، به کیفیت، بهداشت، سلامت و تداوم آن اعتماد می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در نقاط دیگر کشور هم باید چنین پایانه‌هایی تأسیس کنیم تا به کشاورزی کمک شود و دولت هم از این اقدامات حمایت می‌کند.

روحانی با اشاره به آمار مبتلایان کرونا در مازندران، گفت: دیشب آمارهایی که با وزارت بهداشت و ستاد کرونا مرور می‌کردیم، دیدیم وضع مازندران به یک نقطه تعادلی رسیده است.

وی تاکید کرد: جایگاه مازندران در این زمینه خوب شده بود اما متأسفانه شرایط خوزستان در کرونا، شرایط خوبی نیست.

در شرایط تحریم توانستیم ۷۰ تا ۸۰ درصد زنجیره فولاد را توسعه دهیم

روحانی در بخشی پایانی این مراسم با بیان اینکه از آغاز سال با توجه به شرایط کرونا همراه با جنگ اقتصادی که شرایط بسیار سختی برای ما بود، نمی‌دانستیم آیا در همه هفته‌ها می‌توانیم این افتتاح‌ها را داشته باشیم یا خیر، اظهار داشت: الحمدلله همه پنجشنبه‌ها توانستیم افتتاح داشته باشیم و در برخی مناسبت‌های دیگر هم افتتاح‌های بزرگی داشتیم.

وی عنوان کرد: شما می‌بینید امروز با سرمایه گذاری بیش از ۸ هزار و پانصد میلیارد تومان، طرح‌ها و پروژه‌ها افتتاح می شود. در آمار و ارقامی که در همین سال جدید فقط در تحولات بخش صنایع معدنی داشتیم، ۷ و نیم میلیون تن تولید گندله آهن را به این صورت که ۵ میلیون تن در سیرجان، دو و نیم میلیون در هرمزگان افتتاح کردیم، نشان دهنده زنده بودن و فعال بودن کشور و جهش تولید در کشور است.

رئیس جمهور افزود: به هر حال امسال شاهد حرکت در تولید، رونق تولید و حتی جهش در تولید بودیم. در زنجیره فولاد در بخش‌های مختلف موفقیت داریم و در حال کامل کردن این زنجیره هستیم. کل این زنجیره، زنجیره کاملی است و تقریبا هم تعادل دارد.

روحانی بیان کرد: همانطور که اعلام شد ما در طول این دولت، توانستیم در بخشی از این زنجیره‌ها بیش از ۷۰ و ۸۰ درصد رشد و توسعه داشته باشیم آن هم در شرایط تحریم، جنگ اقتصادی و کرونا. این یکی از معجزات قدرت ملت بزرگ ایران است. ملت بزرگ ایران در همه شرایط از پا ننشسته است و شرایط سیاسی و اقتصادی را کاملا احساس می‌کند. البته که مردم در سختی، رنج و مشکلات هستند اما ما چیزهای دیگری دلمان می‌خواست.

فکر نمی‌کردیم دیوانه‌ای در آمریکا جنگی علیه ملت ایران آغاز کند

وی اضافه کرد: ما در دولت دوازدهم وقتی کار را شروع می‌کردیم، تداوم راه دولت یازدهم در ذهن‌مان بود. ما فکر نمی‌کردیم دیوانه‌ای در آمریکا سر کار می‌آید و این دیوانه، جنگی بی‌نظیر در تاریخ علیه ملت بزرگ ایران آغاز می‌کند. او با نادانی فکر می‌کرد اگر فشار را بر ملت ایران وارد کند، مردم زانو می‌زنند و در برابر او تسلیم می‌شوند. ملت آمریکا فهمید که او اشتباه کرده، دولت فعلی نیز فهمیده است که او اشتباه کرده است.

دولت آمریکا اشتباهات گذشته را جبران کند؛ تسلیم قانون بودن عیب نیست

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه ما امیدوار هستیم هرچه سریعتر این اشتباهات جبران شود و دولت جدید آمریکا در برابر قانون، مقررات و قطعنامه ۲۲۳۱ تسلیم شود، گفت: تسلیم در برابر قانون عیب نیست، خجالت نکشند، تسلیم در برابر زور بد است. آدم همیشه باید در برابر قانون تسلیم باشد. اینکه در تبلیغات گفته می‌شود اخیراً ایران اقداماتی انجام داده است تا آمریکا را تحت فشار قرار دهد حرف نادرستی است. زیرا ما نمی‌خواهیم به آمریکا بگوییم در برابر فشار ما غیرقانونی عمل کنید. آنچه ما می‌خواهیم قانون است. بنابراین اجرا و احترام به مقررات، تعهدات و پیمان‌های بین‌المللی جزء وظایف انسانی و سیاسی همه دولت‌ها است.

روحانی ادامه داد: بنابراین امیدواریم بتوانند به قانون برگردند و ما بتوانیم در شرایط بهتری در جهان، مراودات و تعاملات خود را مخصوصا در بخش تجاری انجام دهیم. ما امروز در چهار طرحی که افتتاح کردیم از یک طرف دیدیم مردم ما در زمینه صنایع معدنی کاملا فعال هستند. دو طرح افتتاحی ما مربوط به بخش فولاد و گندله‌سازی بود. یک بخش ما مربوط می‌شد به پایانه های صادراتی. اسکله هایی که بتواند پتروشیمی و فولاد و آلومینیوم ما را به خوبی صادر کند. در جنوب نیز در یک منطقه بسیار خوب و در مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس یک طرح بزرگ افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد: این افتتاح می‌تواند یک مرکز صادراتی بسیار مهمی در منطقه بسیار استراتژیک پارسیان برای کشور ما باشد. همچنین در شمال شاهد یک پایانه بسیار خوب برای محصولات کشاورزی و مرکبات و سایر محصولات بودیم. این پایانه‌ها بسیار مهم است زیرا اولا محصول کشاورز ما سریع خریداری می‌شود و از بین نمی‌رود به دلیل اینکه سردخانه‌ها، انبارها و بسته بندی های لازم وجود دارد و انجام می شود که می تواند هم ذخیره خوب برای داخل باشد و هم مرکزی برای صادرات محصولات ما باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: یکی از توفیقات ما در دولت تدبیر و امید ورود در اتحادیه اوراسیا بود که در صادرات خیلی به ما کمک کرده است. البته موقت وارد این اتحادیه شدیم و داریم آن را ادامه می‌دهیم و دائمی می‌کنیم. ورود در اینگونه اتحادیه‌ها بسیار مهم است. همین که اقتصاد مقاومتی می گوید درون زا باشد و برون گرا، یکی از راه های برون گرا بودن این است که وارد این اتحادیه ها شویم و بتوانیم در جمع کشورهایی که در منطقه هستند حضور فعال داشته باشیم و با تعرفه و شرایط مناسب بتوانیم صادرات و واردات و مناطق آزاد تجاری داشته باشیم.

روحانی افزود: همه اینها به ما کمک می‌کند. تولید خودش یک بخش است. اینکه چطور بازار تهیه کنیم، بسته بندی کنیم، بازاریابی کنیم و… همه باید کنار هم قرار گیرند تا ما بتوانیم در یک نقطه مطلوب در صادرات باشیم. الحمدلله شاهد یک پایانه بسیار خوب در جویبار مازندران بودیم.

افتخار ما اداره کشور بدون نفت است

وی گفت: در مجموع می‌خواهم خدمت مردم عزیز ایران اعلام کنم در صادرات غیر نفتی با توجه به اینکه دشمن همه فشار خود را آورد تا نفت ما را متوقف کند، یکی از افتخارات دولت دوازدهم این است که کشور را بدون نفت اداره کردیم و بودجه را بدون نفت بستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمانی در بودجه، نفت ۴۳ یا ۴۴ درصد نقش داشت و زمانی اثر نفت در بودجه ۲۰ درصد بود، تاکید کرد: در واقع ما بودجه بدون نفت و اداره کشور بدون نفت را تجربه کردیم. جای نفت را صادرات غیرنفتی گرفت و به حمدالله صادرات غیر نفتی ما در آغاز دولت یازدهم حدود ۳۱ میلیارد و پارسال یعنی در سال ۹۸ صادرات ما ۴۳ میلیارد دلار بود. اینجا می‌بینیم حرکت بسیار خوبی در صادرات غیر نفتی شده است. امسال کرونا و تحریم برای ما مشکل درست کرد اما در عین حال امیدواریم صادرات غیرنفتی ما در شرایط مطلوب باشد و مردم بتوانند در سایه تولید و صادرات غیرنفتی شاهد توسعه کشور و رفاه باشند.