شهردار تبریز از خانه‌های قدیمی و ابنیه‌های تاریخی تحت تملک شهرداری بازدید و از نزدیک در جریان روند مرمت این بناها قرار گرفت.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از شهریار، ایرج‌شهین باهر شامگاه دیروز به همراه جمعی از مدیران شهرداری، مسئولین سازمان میراث فرهنگی و کارشناسان مرمت آثار تاریخی، از چندین بنای قدیمی تحت تملک شهرداری بازدید و از نزدیک در جریان وضعیت مرمت و احیای این آثار تاریخی، فرهنگی شهر قرار گرفت.

خانه علی مسیو اولین مقصد بازدید شهردار تبریز و همراهان او بود که وضعیت فعلی و فضای مجاور آن، در حضور شهردار مورد بررسی قرار گرفت.
این خانه تاریخی که به قولی خانه اصلی علی موسیو بوده، احیا شده و با مالکیت شهرداری تبریز به عنوان موزه‌ای قاجاری، اسناد و آثار باقی‌ مانده از دوران مشروطه همچون سلاح، عکس و اسناد تاریخی متعلق به رهبر فکری مشروطه‌خواهان تبریز را در معرض دید عموم قرار داده است.
خانه‌ای قدیمی و پر رمز و راز، با مکان‌هایی مخفی همانند زیرزمین، راه‌های دررو که به خانه‌های مجاور بخصوص خانه ختایی راه دارد.
در این بازدید شهردار تبریز بر ضرورت احیای تمام بخش‌های خانه علی موسیو و استفاده از مصالح قدیمی در مرمت آن خانه تأکید کرد.
در ادامه این بازدید، شهردار تبریز از خانه هنرمندان یا همان خانه ختایی بازدید کرد. خانه‌ی ختایی‌ها از خانه‌های قدیمی تبریز، از دوران قاجار (حدود ۱۵۰ سال قبل) به یادگار مانده است. این خانه در حوالی چهارراه باغ شمال، کوچه‌ی «صدر» قرار گرفته است. ختایی‌ها در تبریز بازرگان بودند و از ثروتمندترین خانواده‌های دوران خود محسوب می‌شدند.
مساحت خانه ختایی حدود ۷۰۰ متر مربع و زیر بنای آن ۸۰۰ متر مربع است. هنگامی که از یک در چوبی کوچک وارد حیاط می‌شوید حوض آبی زیبایی را می‌بینید که در وسط حیاط خودنمایی می‌کند. پنجره‌های ارسی قاجاری آن نیز مشرف به ایوان است که ابتدا ستون‌های سرستون‌دار زیبای آن به چشم می‌خورد. ارتفاع هر یک از این ستون‌ها حدود ۷/۸ متر است. عمارت در ۲ طبقه ساخته شده و زیرزمین بسیار زیبایی دارد.

ایرج شهین‌باهر در این بازدید نیز در جریان مرمت زیرزمین خانه ختایی قرار گرفت و بر تسریع در روند اجرای آن  تأکید کرد.

بازار قدیمی تبریز مقصد بعدی شهردار تبریز و همراهان او بود. اجرای سردر باشماق چی بازار و بازدید از حمامی تاریخی و ۱۵۰ ساله در دل بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و مسجد تاریخی آیت‌الله خلخالی، در نزدیکی مسجد جامع از دیگر برنامه‌های بازدید شهردار تبریز و همراهان او بود.

آخرین مقصد بازدید شهردار تبریز، خانه کلکته‌چی بود که به همراه مسئولین میراث فرهنگی و کارشناسان مرمت آن خانه صورت گرفت.
خانه‌ کلکته‌ چی از جمله خانه‌های قدیمی شهر تبریز است که گفته می‌شود قدمت آن به دوران اواخر حکومت قاجاری و حکومت پهلوی اول باز می‌گردد و در مرکز تبریز، محله‌ راسته کوچه، بن بست کلکته‌چی قرار دارد. این خانه متعلق به خانواده‌ کلکته‌ چی، از تاجران شهر تبریز بود و یکی از یادگارهای آن، کتابخانه‌ کلکته‌ چی است.
خانه کلکته‌چی در سال‌های گذشته به خرابه‌ ای تبدیل شده بود که با تملک به موقع شهرداری،  بقایای خانه همانند ستون‌ها و گل‌های گچی و سنگی آن حفظ شده و هم اکنون طبقه اول و دوم در دست مرمت است که به همت شهرداری تبریز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.