کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟ کولر آبی برای کدام مناطق آب و هوایی مناسب است؟ در این مطلب که توسط سایت خریدیار نگارش شده است، به بررسی انواع کولر آبی و همچنین راهنمای خرید کولر آبی می پردازیم و در ادامه بهترین برندهای کولر آبی ر ابه شما معرفی می کنیم. کولر آبی نوعی […]

کولر آبی بهتر است یا کولر گازی؟

کولر آبی برای کدام مناطق آب و هوایی مناسب است؟

در این مطلب که توسط سایت خریدیار نگارش شده است، به بررسی انواع کولر آبی و همچنین راهنمای خرید کولر آبی می پردازیم و در ادامه بهترین برندهای کولر آبی ر ابه شما معرفی می کنیم.

کولر آبی نوعی کولر است که با تبخیر آب هوا را خنک می‌کند و کولرهای آبی با فرآیند سرمایش تبخیری کار می‌کنند. کولر آبی معمولا از جنس ورق گالوانیزه به شکل مکعب ساخته می شود و جهت جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی تمام بدنه را ضد زنگ و رنگ مقاوم در برابر رطوبت زده می شود.

امروزه کولر آبی پر کاربرد ترین دستگاه جهت خنک کردن محیط مورد نظر است. کولرهای آبی برای مناطق دارای آب و هوای خشک بسیار مناسب هستند زیرا عملکرد این کولرها بدین صورت است که با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا می‌شوند و از این رو باعث لطافت هوا نیز می‌گردند.

کولرهای آبی در ایران توسط شرکت‌های زیادی تولید می‌شوند. تعداد این شرکت‌ها امروزه آنقدر زیاد است که به راحتی نمی‌توان آمار و نام همه آنها را عنوان کرد.

بررسی بهترین نوع کولر آبی باید با دیدگاه‌های متفاوت انجام داد.

 

بهترین مدل کولر آبی

کولرهای آبی در دو نوع در بازار وجود دارند. نوع پوشال‌دار و نوع سلولزی. البته این معیار به دلیل نوع دریچه‌های کولر‌ها در نظر گرفته شده است و برخی از این کولرها را راحت می‌توان تنها با تعویض دریچه به نوع دیگر تبدیل کرد.

 

انواع کولرهای آبی موجود در بازار:

 کولرهای آبی ثابت:

این نوع کولرها از آن دسته از وسایل خنک کننده هستند که امروزه بسیار مورد استفاده عموم قرار گرفته اند. معمولا در پشت بام خانه ها، پشت پنجره و یا حیاط نصب می‌شوند و عملکردشان بدین صورت است که برای انتقال هوا نیاز به کانال کشی دارند و نسبت به سایر کولرها ابعاد بزرگتری نیز دارند.

کولر های قابل حمل و یا پرتابل:

این کولرها نسبت به کولرهای آبی ظرفیت کمتری دارند. تنها مزیت این نوع کولرها این است که به راحتی می‌توان در هر جایی نصب کرد و نیازی به کانال کشی در خانه ندارند و بیشتر در مغازه و فروشگاه ها کاربرد دارند، این کولرها برای راه اندازی تنها به اتصال برق و آّب نیاز دارند. مخزن این کولرها یا به صورت دستی پر می شود و یا قابلیت اتصال مستقیم به شلنگ و شیر آب را دارد.

 

نکات قبل از خرید کولر آبی:

۱- ظرفیت کولرهای آبی:

قبل از خرید کولر بهتر است ابعاد و متراژ مورد نظر بررسی گردد بدین صورت که ظرفیت هوادهی کولرهای آبی باید متناسب با متراژ و سطح مفید زیربنای محل مورد استفاده و شرایط آب و هوایی از لحاظ دما، رطوبت، گرم و خشک بودن محیط انتخاب گردد.

۲- ابعاد و قدرت کولرهای آبی:

امروزه کولر ها در ابعاد مختلفی ساخته می شوند و اکثر مدلهایی که در بازار رایج ترند شامل مدل های ۲۳۰۰، ۳۵۰۰، ۴۹۰۰ و ۷۰۰۰ هستند این اعداد ذکر شده در اصل میزان هوادهی کولر و بازده سرمایشی مورد نظر را نشان می دهد. نکته قابل ذکر در مورد ابعاد و قدرت کولرهای آّبی این است که اگر در طبقات پایین تر آپارتمان هستید از کولرهایی با هوادهی بالاتر استفاده کنید.

۳- مصرف انرژی کولرهای آبی:

نکته بسیار مهم در مورد کولرهای آبی که حتما باید مورد توجه قرار گیرد سایبان است. در زمان خرید حتما سعی کنید سایبان مناسبی برای کولر انتخاب کنید تا از تبخیر بیش از حد آب و هدر رفت آب و برق در روزهای گرم و داغ تابستان جلوگیری شود.

۴- گارانتی و خدمات پس از فروش کولر های آبی:

اکثر کولرهای آبی همانند دیگر کالاها و محصولات دارای گارانتی و خدمات پس از فروش هستند بنابراین در زمان خرید حتما به گارانتی و خدمات پس از فروش محصول توجه نمایید تا در زمان بروز خرابی به راحتی بتوانید به راحتی قطعات مورد نظر را تعویض نمایید.

بهترین برندهای کولر آبی در ایران کدامند؟

دقت کنید که کولر آبی برای مناطق خیلی گرم و همچنین مناطق مرطوب کشور مناسب نیستند، اما اگر در مناطق گرم و خشک که بیش از حد گرم نیستند زندگی می‌کنید، استفاده از کولر آبی می‌تواند مناسب باشد.

کولرهای آبی های ایرانی با برندهای مختلفی مانند آبسال، سپهر الکتریک، جنرال، آزمایش، ارج و جنرال پویال در حال فروش در کشور هستند که در ادامه مختصری در مورد هر یک از این برندها توضیحاتی ارایه می‌شود.

 

کولر آبی ایرانی آبسال

بدون شک آبسال یکی از بهترین برندهای کولر آبی در ایران است که سهم زیادی از بازار را گرفته است و علت اصلی آن کیفیت و قیمت قابل قبول این کولر است که البته بدون ایراد نیست اما خب در برابر قیمت آن، کیفیت قابل قبولی هم دارد، مثلا جنس بدنه آن از ورق گالوانیزه است که قابلیت ماندگاری در زیر آفتاب به مدت طولانی را دارد.

این شرکت تا حدی از کیفیت محصولات خود اطمینان دارد که برای محصولاتش ۵ سال گارانتی در نظر گرفته است که مدت زمان زیادی محسوب می شود و همین موجب اطمینان خیلی از خریداران و در نتیجه فروش زیاد این کولر آبی شده است.

 

کولر آبی سپهر الکتریک

کولر آبی سپهر الکتریک هم از برندهای خوب کولر آبی در ایران است که به تکنولوژی شهرت دارند، در این کولرهای به جای پوشال از پد سلولزی استفاده شده است که راندمان خنکایی کولر را افزایش داده است.

همچنین این کولرهای علی رغم قدرت بالا در پرتاب باد، صدای بسیار کمتری را تولید می کنند و همچنین پوشش بدنه این کولر آبی هم مقاوم در برابر نور خورشید است که همین موجب ماندگاری بالای آن شده است.

 

کولر آبی جنرال

این کولر آبی هم در رده کولرهای آبی پرفروش ایرانی قرار دارد و از برندهای مورد اطمینان است که با خیال راحت می‌توانید محصولاتش را تهیه کنید، این کولر آبی با تکنولوژی جدیدش مانع ورود ریزگردها می‌شود که برای افراد دارای حساسیت گزینه بسیار مناسبی است.

منبع: سایت خریدیار