مانور نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان با حضور ۶۰۰ نیروی نظامی در باکو آغاز شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد که در چارچوب توافق همکاری های نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان، مانور نظامی مشترک دو کشور به نام”مصطفی کمال ‌آتاتورک ۲۰۲۱″ در باکو آغاز شد.

در این مانور تجربیات نظامی دو کشور به اشتراک گذاشته خواهد شد، همچنین هماهنگی علیه دشمن تمرین می شود. افزایش تجربه واحدهای نظامی نیز مورد مورد توجه است.

در این مانور نظامی، حدود ۶۰۰ نیروی نظامی، ۴۰ تانک و زره پوش، ۲۰ توپ، خمپاره انداز، ۷ هلی کوپتر نظامی، ۳ پهپاد و حدود ۵۰ وسیله نقلیه نظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

این عملیات تا ۳ روز آینده ادامه خواهد داشت.

روابط ترکیه و جمهوری آذربایجان طی چند سال گذشته به سرعت رو به توسعه نهاده است و این روند، پس از جنگ اخیر قره باغ افزایش چشم گیری یافت. طی ماههای اخیر مانورهای مشترک زیادی بین نیروهای نظامی ترکیه و آذربایجان انجام گرفته است.

همچنین ترکیه محصولات نظامی زیادی از جمله پهپادهای بایراقدار را به جمهوری آذربایجان صادر کرده است.

همچنین تمرینات مشترک تاکتیکی ویژه نیروی نظامی ترکیه و واحد های ارتش جمهوری آذربایجان مستقر در نخجوان در روزهای ۲۱ الی ۲۳  ژوئن ( ۳۱ خرداد و ۲ تیر ماه) جاری برگزار شده است.

“واصف طالب اف ” رییس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان در آغاز این برنامه نظامی، از محل برگزاری تمرینات مشترک و نیز از پهپاد مسلح “Bayraktar-TB۲”  ساخت ترکیه بازدید کرد.

رییس مجلس عالی نخجوان همچنین با جمعی از افسران و درجه داران ارتش جمهوری اذربایجان که دوره های آموزشی  استفاده از پهپادها در ترکیه را سپری کردند، دیدار کرد.

” کرم مصطفی اف ” فرمانده نیروی نظامی جمهوری اذربایجان در نخجوان گزارشی در باره  آمادگی برای اجرای فعالیتهای عملی این تمرینات  مشترک و نیز در مورد فعالیت مرکز کنترل عملیات نظامی ارایه کرد.

همچنین اعلام شد، هدف از برگزاری این تمرینات مشترک، ایجاد تعامل میان نهادهای فرماندهی در چارچوب سیستم ارتباط واحد، استفاده از ابزارهای مختلف تامین مبادله اطلاعات میان ستاد های سطوح مختلف، انتقال تصاویر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین و نیز وسایل نقلیه شناسایی فنی به یک شبکه اطلاعاتی واحد، بهبود روشهای تعامل بین سیستمهای کنترل و تسلیحاتی می باشد.

این تمرینات مشترک در میدان اموزش نظامی ” قره باغلار داغ ” نخجوان با  استفاده از توپخانه ها و پهپادها ادامه داشته است.

  • منبع خبر : تسنیم - ایرنا