از جمله خبر هایی که رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با خانه های خالی موجود در کشور ایران گفته شده است مالیات‌ هایی است که از دی‌ ماه به کسانی که دارای خانه ی خالی هستند ملزم می شود. آقای امیدعلی پارسا در جواب کسانی که به اجرا نکردن طرح مالیات برای […]

از جمله خبر هایی که رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در رابطه با خانه های خالی موجود در کشور ایران گفته شده است مالیات‌ هایی است که از دی‌ ماه به کسانی که دارای خانه ی خالی هستند ملزم می شود. آقای امیدعلی پارسا در جواب کسانی که به اجرا نکردن طرح مالیات برای کسانی که خانه های خالی دارند اعتراض و انتقاد کرده‌اند گفته است ” تشخیص خانه های خالی برای اخذ مالیات وزارت راه و شهرسازی است و آنها این اطلاعات را در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می دهند تا مالیات لازم دریافت شود.”
همچنین آقای علی پارسا توضیح بیشتری بر رابطه با قانون مالیات بر خانه های خالی داده است و گفته است که ” طبق قانون مالیات بر خانه‌های خالی باید ۱۲۰ روز یا ۴ ماه یک خانه خالی مانده باشد، بنابراین خانه هایی که از ابتدای سال جاری تا مرداد ماه خالی مانده باشد مشمول این قانون می‌ شوند و اطلاعات آنها را به وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد و ما در دی ماه امسال اولین سری برگه تشخیص مالیاتی را برای مالکان خانه‌های خالی ارسال خواهیم کرد.” با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با خانه های خالی در کلانشهرها و استان های ایران به دست آورید.

تعداد خانه های خالی ایران ده برابر انگلیس است

طبق خبری که خبرنگاری ایسنا داده است تعداد خانه‌های خالی ایران ۱۰ برابر انگلیس است معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با تعداد خوانی خانه‌های خالی ایران گفته است که حدود دو و نیم میلیون واحد خانه خالی از سکنه است و تعداد بسیار زیادی از خانه هایی که برای عموم مردم ساخته می شوند با هزینه موضوعاتی از منابع عمومی اجرا می‌شود بنابراین وجود قانون مالیات برای خانه های خالی از سکنه بسیار مهم و اجباری است.
محمود محمودزاده گفته است “اگر خانه ها خالی بمانند حاکمیت باید شهرها را توسعه دهد و محل جدید برای ساخت و ساز نیازهای جدید ایجاد کند که هزینه مضاعفی از منابع عمومی می‌ طلبد. بنابراین منطق اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم این است که واحدهای مسکونی را خالی نگه داریم تا کسانی که متقاضی مسکن هستند بتوانند استفاده کنند.” معاون وزیر راه و شهرسازی گفت “اینکه هزار واحد مسکونی در اختیار یک نفر باشد به هیچ کسی ربطی ندارد اگر خانه خالی نماند مشمول مالیات نمی شود. بنابراین هموطنان دغدغه ثبت املاک خود را نداشته باشند. در واقع فقط واحدهای اجاری با متراژ بیش از ۱۵۰ متر در تهران و بیش از ۲۰۰ متر در شهرستان ها مشمول مالیات اجاره است که رقم آن کمتر از مالیات واحدهای خالی است.

درصد خانه های خالی هر استان 

پس از به دست آوردن نرخ خانه‌های خالی در استانهای مختلف متوجه شدیم که بعضی از استان های دارای کلانشهر بیش از ۱۵ درصد خانه های خالی از سکنه اند و این موضوع بعد از اینکه آمارهای طبیعی خانه های خالی را محاسبه کردند غیرطبیعی نیز شد لازم به ذکر است که درصد طبیعی نرخ خانه‌های خالی در کشور باید برابر ۴ درصد باشد ولیکن وجود نرخ ۱۱.۳ درصد ای کشور شرایط نابسامان وضعیت خانه‌های خالی را نشان می‌دهد.از استان هایی که شرایط بسیار نابسامان ای دارند و درصد خانه‌های خالی آنها بیش از ۱۰ درصد است، می توان به خانه‌های خالی استان هرمزگان با ۱۳.۲ درصد، استان البرز با ۱۶.۲ دهم درصد استان اصفهان با ۱۴.۶ دهم درصد استان تهران ۱۱.۶ با شرایط بحرانی هستند.
جالب است بدانید که این مالیات در استانبول ترکیه اجرا نمی‌شود و افرادی که خانه هایی خالی از سکنه دارند شامل مالیات نخواهند شد، برای سفر و بازدید از این شهر زیبا برای آشنایی و بررسی شرایط سرمایه گذاری می‌توانید از تور لحظه اخری استانبول استفاده کنید.