الکسی سیتنیکوف در روزنامه روسی سفوبودنایا بریسا پیرامون دلایل نهفته در ورای موج استعفای گسترده افسران عالی رتبه در ارتش ترکیه پرداخته است.

در این یادداشت که در خبرگزاری عربی راشاتودی منتشر شده  آمده است ژنرالهای ارشد و مسئول عملیات نظامی ترکیه در سوریه در حالی اقدام به استعفا کرده اند که تنش ها در ادلب در حال افزایش است موضوعی که پرسشهایی را در خصوص سیاست های انکارا در سوریه برانگیخته است.

این‌نتیجه ای است که متین غورکان در مجله نبض ترکیه المانیتور به آن رسیده است. غورکان کسی است که آرا و نظراتش شایسته توجه است چراکه وی از موسسان حزب سیاسی جدید ترکیه با نام حزب دمکراتیک ترقی خواه است و پیش از این در سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ در افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان و عراق به عنوان مستشار نظامی ترکیه فعالیت کرده است. باختصاررباید گفت او فردی مطلع بود و مهمتر از همه مستقل از رییس جمهور ترکیه است.

در وهله اول این استعفاها به نظر میرسد شبیه پاکسازی است که در پی کودتا در ترکیه صورت گرفت و متعاقب ان صدها افسر بازداشت و بیش از ۱۲۰ خلبان جنگنده استعفا کردند. اما استعفای دسته جنعی کنونی افسران عالیرتبه هیچ ارتباطی به تلاشها برای کسب قدرت ندارد بلکه براساس تحلیل غورکان استعفاهای ناگهانی ژنرالهای دارای خبرگی زیاد و دارای سابقه حرفه ای و شایسته ترفیع به درجات بالاتر در ارتش ترکیه امر غیرعادی محسوب می شود بویژه اینکه در آستانه یک ماموریت سرنوشت ساز باشند.

بنابر گزارش المانیتور مثل اینکه پوتین از اردوغان خواسته است ۶ موقعیت نظامیان ترک را از بین ببرد وگرنه مرگ آنان در این موقعیت ها حتمی است. ماجرا مربوط به منطقه ای واقع بین ادلب و سراقب شرقی است امری که راه را برای نیروهای اسد برای حمله به ادلب باز می کند و تبعا به آزادی آن ختم خواهد شد.

این اقدام به معنای آن است که مسکو هیچ نیازی به همکاری با ترکیه در خصوص آینده ادلب ندیده است.

بعد بازگشت اردوغان به ترکیه، وضعیت در مورد استعفای دسته جمعی افسران ارشد ترکیه تغییری نکرد، امری که بطور غیر مستقیم نشان می دهد که دو طرف با یکدیگر به توافق نرسیده اند.

حمله سوریه به ادلب در بهترین حالت با شکست ارتش ترکیه در سوریه به تاخیر می افتد. به نظر می رسد این درست است ، زیرا استعفای ژنرال ها و سرهنگ ها را می توان به عنوان تلاشی برای محافظت از خود در برابر تعقیب و گریز برای شکست آینده تفسیر کرد.

  • منبع خبر : راشاتودی