عضو جنبش سیاسی اویان در جمهوری اذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان نیاز به تراشیدن دشمن بزرگی مثل ایران برای خود ندارد و اسرائیل در حال سوء استفاده از کشورمان است.

ناهید جعفراف در ویدیویی که در فیس بوک منتشر کرده خطاب به شهروندان جمهوری آذربایجان در تبیین تنش های اخیر بین ایران و آذربایجان با با بیان این مطلب گفت: اگر تنش های بهوجود امده بین ایران و جمهوری اذربایجان ناشی از ارتباط ما با دولت اسرائیل یا حتی شرکت های اسرائیلی باشد باید از ایجاد این روابط امتناع کنیم.

وی افزود: برخی معتقدند این سیاست داخلی و شخصی کشورمان بوده و به کسی ربط ندارد اما این امر کاملا اشتباه است. مناسبات سیاسی خارجی امری مستقل از منافع همسایگان نیست و با منافع دیگران گره خورده است.

این کنسول پیشین وزارت امورخارجه جمهوری آذربایجان ادامه داد: شما در هم تنیدگی این روابط را در بین کشورهای قدرتمند جهان و منطقه نظیر آمریکا، روسیه، چین و ایران مشاهده می کنید. در نظر گرفتن علاقمندی های ایران در سیاست خارجی مان به معنی دخالت ایران در امور کشورمان نیست چرا که در مناسبات بین دولت ها روابط بر اساس منافع همسو شکل می گیرد.

ناهید جعفراف ابراز داشت: برخی معتقدند اسرائیل فلان کمک ها را به ما کرده است اما توجه داشته باشید اسرائیل در بین این کمک ها سیاست های شخصی خود را دنبال می کند و به دنبال منافع خود است. بزرگترین کمک اسرائیل به الهام علی اف و تقویت حکومت غیر قانونی وی است نه مردم جمهوری آذربایجان.

وی در تشریح دلیل این سخنان خود گفت: اسرائیل همه نوع کمک تکنولوژیک و رسانه ای در اختیار علی اف قرار داده است و همه باید بدانند الهام علی اف مظهر مردم و ملت جمهوری آذربایجان نیست چون او رئیس جمهور منتخب مردم ما نیست و حاکمیت را دزدیده است و اسرادیل نیز با استفاده از این شرایط در حال سوء استفاده از ما علیه ایران است.

این کارشناس سیاسی آذربایجانی ادامه داد: اکنون که به کمک سلحشوری سربازان جمهوری آذربایجان غرور از دست رفته مان در مقابل ارمنستان به ملتمان بازگردانده شده استپس چرا باید کاری کنیم که ایران اجازه خرد کردن این غرور ملی را به دست آورد.

جعفراف در توضیح این مطلب اظهار داشت: تصور کنید در جنگ نظامی ما با ارمنستان کوچکی که همه زیر ساخت هایش به هم ریخته بودو ما نیز همراهی افکار جهانی و همسایگان خود را داشتیم ۳هزار شهید دادیم، حال اگر این تنش ها بین و ایران به برخورد نظامی بینجامد منجر به چه اتفاقی خواهد شد؟

وی اضافه کرد: ما نباید به دست ایران بهانه بدهیم تا این پیروزی را به کام ما تلخ کند و اینکه ایران نمی تواند چنین کاری بکندباید بدانیم ایران به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. در جنگ متوسل شدن به رابطه برادری دو ملت و شیعه بودن دو کشور هیچ تاثیری در عدم مقابله ایران با ما نخواهد داشت چرا که ایران به دنبال منافع ملی و امنیت ملی خود است نه چیز دیگر و اگر به مرحله عمل برسد هر کاری که از دستش بر بیاید خواهد کرد.

این دیپلمات سابق آذری در پایان گفت: ما با نداشتن عقبه های لازم در حال دشمن تراشی از ایران برای خود هستیم، مانیازی به دشمن بزرگی مثل ایران یا روسیه نداریم. جمهوری آذربایجان اگر به فکر پیشرفت و توسعه و تامین رفاه اجتماعی مردمش است باید روابطش را با همسایگانش بهبود ببخشد.

جعفراف افزود: ما نباید مثل اسرائیلی که حتی در داخل مرزهای خود مشکل امنیتی دارد و مردمش از آسایش برخوردار نیستند با همسایگان دچار مشکل شویم. جمهوری آذربایجان با ایجاد تهدیدات امنیتی برای همسایه ایرانی اش امنیت خود را به اسرائیل و ترکیه می فروشد تا آنها برای طالع (آینده) آن تصمیم گیری کنند که در این صورت منافع ملتمان قربانی خواهد شد.

 

  • منبع خبر : شرح آنلاین