سناریوسازی و دروغ پردازی های متنوع رسانه های باکو برای بدبین کردن مردم مسلمان جمهوری آذربایجان به ایران، در سایه تداوم سکوت و انفعال مقامات و ارگان های مسئول ایرانی در زمینه اطلاع رسانی درست و به موقع یا تکذیب به موقع دروغ های طرف باکویی ادامه دارد.

رسانه های باکو در سناریویی جدید، دروغ دیگری را برای بدبین کردن مردم مسلمان جمهوری آذربایجان به ایران در سطح گسترده به نقل از کانال یوتیوبی “کالیبر” که ابزار غیررسمی، اما موثر مراکز ایران ستیز در باکوست، منتشر کردند.

از قرار شنیده ها، کانال یوتیوبی “کالیبر” تحت نظارت و مشورت مستقیم مستشاران رسانه ای اسراییلی و ترکیه ای و با بکارگیری گویندگان و تدوین گران مسلط به زبان های آذری و روسی فعالیت می کند.

ینی مساوات به نقل از “کالیبر” که موج اخیر ایران ستیزی باکو نیز با ویدئوهای این کانال شروع شده است، نوشت : « در روزهای اخیر، دسیسه دیگری از سوی ایران ضد آذربایجان فاش شد که به یاد ماندنی است. این اتفاق در طول جنگ بزرگ میهنی رخ داد. ارتش ایران در جنگ بزرگ میهنی، وارد خاک آذربایجان مستقل شد.

در مورد چگونگی وقوع این اتفاق ، ارتش آذربایجان هنگام حرکت به سمت آزادسازی زنگیلان با واحدهای نظامی ایران روبرو شد. ثابت شده است که همسایه جنوبی ما بطور فاحشی وارد قلمرو مستقل کشور ما شده است و تمامیت ارضی آذربایجان را نادیده گرفته است.

بر اساس این گزارش ، نظامیان ایران که به اسلحه سبک مسلح بودند و با چند ماشین پیکاپ وارد شده بودند، با قرار دادن موانع بتنی ، راه ارتش آذربایجان را مسدود کردند. ایرانیان توضیح دادند که ظاهراً از دیوار بتنی محافظت می کنند. همه اینها در قلمرو مستقل آذربایجان اتفاق افتاد! در آن زمان مذاکرات فرماندهان آذربایجان و ایران بی نتیجه ماند و اوضاع وخیم شد. به همین دلیل ، ارتش آذربایجان چند روز دیرتر به زنگیلان اعزام شد ، نیروهای ما ۱۴ کیلومتر به روستای سلطانلی عقب نشستند تا از درگیری با نیروهای ایرانی جلوگیری کنند و پس از طی ۲۰ کیلومتر اضافی ، به مقصد رسیدند. پس از مذاکرات دشوار، ارتش ایران خاک آذربایجان را ترک کرد.»

گفتنی است طی روزهای اخیر رسانه های باکو برای بدبین کردن مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و بخصوص دینداران این کشور به ایران ، داستان سرایی های زیادی را نیز درباره به اصلاح فرار حجت الاسلام اجاق نژاد، نماینده ولی فقیه در منطقه قفقاز منتشر کردند که در سایه انفعال مقامات ذیربط ایرانی، این دروغ پردازی ها همچنان در رسانه های باکو در حال بازنشر است.

جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف و بخصوص بخاطر ملاحظه کار بودن رویکردها در قبال جمهوری آذربایجان، حتی از امکانات خود در شبکه های اجتماعی برای افشای بدکرداری مراکز ایران ستیز باکو استفاده نمی کند. به عنوان نمونه، هنوز اکثریت کاربران شبکه های اجتماعی ایران، حتی از نام و نام خانوادگی رانندگانی ایرانی که مقامات باکو آنها را از جاده منتهی به ارمنستان ربوده و به باکو منتقل کردند، بی خبرند. حال آنکه، اگر چنین اتفاقی برای یک راننده شهروند جمهوری آذربایجان می افتاد، تمامی رسانه های باکو بسیج می شدند که با اعضای خانواده و فامیل و دوستان و آشنایان و هم کلاسی های قدیم وی نیز مصاحبه منتشر کنند و مساله را در صدر اخبار خود نگه دارند.

در خصوص وقایع پیش آمده برای نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان در زنگیلان نیز کم کاری رسانه ها و مقامات ذیربط ایرانی در اطلاع رسانی در خصوص یاری ایران به نظامیان جمهوری آذربایجان برای خلاصی از محاصره در زنگیلان در آن زمان، موجب شده است که رسانه های باکویی سناریونویسی کاملا برعکسی را برای بدنام کردن ایران ارایه کنند.

 

  • نویسنده : برهان حشمتی
  • منبع خبر : شرح آنلاین