وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید اظهارات رسانه‌ها فضای روابط تهران باکو را تحت تاثیر قرار دهد،‌ گفت: همانطور که وزیر خارجه ارمنستان به تهران سفر کرد، این فرصت وجود دارد که وزیر خارجه جمهوری آذربایجان هم به تهران سفر کند.

حسین امیرعبداللهیان در گفت وگو با تلویزیون دولتی روسیه درباره مذاکرات خود با سرگی لاوروف همتای روسی خود در مسکو گفت: گفت وگوی خوبی داشتیم، تمام مسائل و موضوعاتی را که لازم بود صحبت کنیم مرور کردیم و همه پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دادیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این گفت وگو تایید کردیم روابط دو کشور در سطح سیاسی در سطح ممتاز است و روابط دو کشور در تراز استراتژیک قرار دارد و توافق داشتیم که رهبران دو کشور اراده جدی بر تقویت و گسترش روابط دارند؛ در همین رابطه از یکدیگر انتقاد کردیم که تا کنون نتوانستیم نیت خوب رهبران را به طور کامل اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه کارهای بسیاری به ویژه در بخش اقتصادی وجود دارد که باید آنها را انجام دهیم، افزود: تاجرین این دو کشور زمینه‌ها و پروژه‌های بسیاری برای همکاری دارند. من امروز با همکاری روسیه خود موانع اجرای اقدامات را بررسی کردیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: پاندمی کرونا بدون تردید این تدابیر را با مانع مواجه کرد اما توافق کردیم کارهای عقب مانده را جبران کرده و با سرعت به پیش رویم.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: درباره قفقاز جنوبی، افغانستان، یمن، بحرین، سوریه و در موضوعات بین‌المللی موضوع هسته‌ای و مذاکرات وین گفت وگوها و مشورت‌های سازنده‌ای داشتیم.

وی با اشاره به اینکه آقای لاوروف دیپلمات با تجربه و نقش ایشان در توسعه همکاری ها نقش مهمی است، گفت: از دیدگاه مثبت ایشان نسبت به آینده روابط بسیار خرسندم؛ ما نیز به نوبه خود تلاش خواهیم کرد در تمامی عرصه‌هایی که بررسی کردیم به پیشرفت دست یابیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما در وزارت خارجه دو کشور تلاش می‌کنیم همه وزارتخانه‌های خود را فعال کرده، همچنین کمیسیون‌های دو کشور و بخش های گردشگری و فرهنگی را فعال کنیم. ما در این سفر توافق کردیم یک جهش در روابط دو کشور ایجاد شود، جهشی که یک تحول در روابط ایجاد کند، نگاه بلند مدت به روابط داشته باشد تا بتوانیم بگوییم دو وزیر خارجه و دو دولت در مسیر درست نیت و اراده رهبران دو کشور در حال حرکت هستند.

وزیر امور خارجه درباره وضعیت فعلی جنوب قفقاز و درگیری‌ها در جمهوری آذربایجان و ارمنستان و صلح و ثبات در این منطقه گفت: از اولویت‌های سیاست خارجی دولت ایران، تمرکز بر همسایگان از جمله همسایگان شمالی است، آذربایجان و ارمنستان دو همسایه خوب جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی ادامه داد: ما اولا نمی‌توانیم با یکی علیه دیگری کار کنیم، عنوان سیاست خارجی دولت، سیاست خارجه متوازن است یعنی ما در راستای منافع مشترک جمهوری اسلامی ایران با آذربایجان و منافع مشترک جمهوری اسلامی ایران با ارمنستان مناسبات دو کشور را تنظیم می‌کنیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: همانطور که همکار من وزیر خارجه ارمنستان به تهران سفر کرد، این فرصت وجود دارد که وزیر خارجه آذربایجان هم به تهران سفر کند، البته من به پایتخت‌های هر دو کشور در زمان مناسب خودش سفر خواهم کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به دیدار خود با همتای آذربایجان در نیویورک، یادآور شد: گفت و گوی دوستانه و صریحی را با همکاران وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان داشتم، ما در ارتباط با منطقه قفقاز جنوبی چند نگرانی داریم، نگرانی اول اینکه برخی از مداخلات خارجی منطقه را به سمتی می‌برد که ژئوپلیتیک منطقه و مرزها تغییر کند، گذرگاه‌های مرزی بسته و یا جابجا شود.

وی با بیان این که از زمانی که جنگ در قره‌باغ شروع شد تروریست وارد منطقه شدند، عنوان کرد: این موضوعی است که در ملاقات‌های دیپلماتیک بین ما و مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شده و هفته‌ها قبل به ما قول دادند که اقدامات لازم جهت پاکسازی منطقه از تروریست‌ها را به عمل آورند؛ همچنین اقدامات تحریک آمیز را رژیم صهیونیستی در منطقه ما از طریق خاک جمهوری آذربایجان شروع کرده است.

نباید اظهارات رسانه‌ها فضای روابط تهران-باکو را تحت تاثیر قرار دهد

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه مسائل منطقه را باید کشورهای منطقه حل کنند گفت: مداخلات خارجی نباید در منطقه وجود داشته باشد و ما بایستی بر مبنای دوستی و همسایگی روابط مان را تنظیم کنیم. دو ملت ایران و آذربایجان پیشینه و عمق روابط دیرینه فرهنگی و دینی دارند و این یک سرمایه بزرگ در روابط دو کشور است و بنابراین در سطح سیاسی باید مسائل را هرچه زودتر مدیریت کنیم و نباید برخی اظهارات رسانه‌ها فضای روابط را تحت تأثیر قرار بدهد.

وزیر امور خارجه درباره طرح سرگی لاورف وزیر خارجه روسیه با عنوان ۳+۳ برای حل مناقشه در قفقاز گفت: طرح‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح است، یکی از آنها ۳+۳ است که از زمان اوج گیری بحران قره‌باغ مطرح شد، ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد.

وی ادامه داد: در این گفت وگوها تمامیت ارضی کشورها می‌تواند مورد تاکید قرار بگیرد و نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم؛ اما یک فرمت دیگر از گذشته بین ایران و روسیه و آذربایجان وجود داشته است این هدف این شکل توسعه همکاری‌ها در ابعاد سه جانبه بوده است. به هرحال این طرح‌ها تقویت کننده رایزنی‌ها، گفت و گوهای سیاسی و همکاری‌های مشترک و چند جانبه است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: معتقدیم زیادی خواهی‌های جدید، شرایط را پیچیده‌تر می‌کند و نتیجه آن جز بی‌ثباتی نخواهد بود و به نفع هیچ طرفی نیست.

وزیر امور خارجه با تاکید بر این که تمام طرف‌ها باید تلاش کنند فضای متشنج در منطقه اشاعه نشود، اظهار داشت: منطقه در این چند ماه گذشته به اندازه کافی تنش را دیده است و در این شرایط همه تلاش کنند منطقه به آرامش برگردد.

وی با بیان اینکه گفت وگوها باید متناسب با ادبیاتی باشد که از همسایه‌ها انتظار می‌رود؛گفت: برخی اظهارات تندی که این روزها از مقامات آذربایجانی مطرح می‌شود را غیرسازنده می‌دانیم و فکر می‌کنم اگر با حکمت با این مسائل برخورد شود می‌توانیم با دو همسایه خوب آذربایجان و ارمنستان مانند سایر همسایگان مسیر رو به جلویی را تجربه کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: امیدوار هستیم همه طرف‌ها به حقوق بین‌الملل احترام بگذارند و محور اصلی گفت وگوها و تمرکز ما بر همکاری‌های سازنده باشد؛ آنچه در حال حاضر در بخش‌هایی از منطقه شاهد هستیم نگران کننده است، در منطقه قفقاز تحریک رژیم‌صهیونیستی، مداخلات خارجی و حضورت تروریست ها که فضا را تشدید کرده است.

وزیر امور خارجه درباره درخواست سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه از ایران در خصوص تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط ایران و ارتباط آن با حل وضعیت منطقه گفت: یکی از محورهایی که در کمیسیون ذکر شده غیرنظامی ماندن حوزه دریای خزر است؛ ما این موضوع را در دستور کار دولت و پارلمان داریم؛ آقای لاوروف از من درخواست کرده حل این مسئله را سرعت ببخشیم و من پس از بازگشت به تهران بر روی مسئله کار خواهم کرد و سپس همکار روسی خود را مطلع خواهم کرد.

وی درباره پاسخ به سوالی در خصوص گام‌های ایران برای بازگشت به مذاکرات وین اظهار داشت: ما بررسی‌ها و مطالعات خود بر روی گفت وگوهای اخیر وین به طور فشرده انجام دادیم و به جمع بندی نهایی خیلی نزدیک شدیم؛ امیدواریم بتوانیم تاریخی را برای بازگشت به مذاکرات وین تعیین کنیم.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: در عین حال طرف‌های مقابل وقت دارند با برخی اقدامات عملی، نیت و اراده برای بازگشت به تعهدات خود را به ما نشان دهند؛ در هر صورت چنانچه تمامی طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند و پایبندی خود را نشان دهند، ما نیز سریعا این کار را انجام خواهیم داد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره بحران انرژی جهانی و ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه در این زمینه گفت: تمامی کشورها می‌توانند بر اساس حقوق بین الملل در حوزه انرژی همکاری‌های خود را با ایران آغاز کرده و آن را توسعه دهند؛ این کار در گذشته انجام می‌گرفت؛ اقدامات یکجانبه آمریکا در چارچوب حقوق بین‌الملل عملاً نباید تاثیری بر این همکاری بگذارد، ما همیشه خواهان همکاری انرژی بودیم. امروز نیز در مورد همکاری ایران و روسیه در این خصوص گفت وگو کردیم و با خوش بینی زیاد با آینده به آن نگاه می‌کنیم.

وی درباره قیمت افزایش قیمت نفت و گاز و نادیده گرفتن ظرفیت ایران و روسیه توسط طرف های اروپایی اظهار داشت: معتقدم در سال‌های گذشته به طور تصنعی حامل های انرژی به ویژه نفت و گاز در سطح پایین نگه داشته شده که بخشی از آن به رفتار آمریکا و بخشی به توافقات آمریکا با برخی تولیدکنندگان نفت و گاز باز می‌گردد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: به نظرم قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به نرخ واقعی و تعادلی هستند که خبر خوبی برای دارندگان منابع نفت و گاز است زیرا در طول چند سال به طور مصنوعی قیمت‌ آنها پایین نگه داشته می‌شد؛ البته طبیعی است که عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ واقعی باشد ولی در چند سال اخیر تصمیمات سیاسی باعث شد قیمت انرژی به طور تصنعی پایین نگه داشته شود و در این رابطه هم ما و هم روسیه ضرر کردیم.

وزیر امور خارجه درباره روند واکسیناسیون مردم ایران و تولید واکسن کووید ۱۹ بصورت مشترک با روسیه، گفت: خیلی خوشحال هستیم که توانستیم تلاش‌های دولت قبلی برای تولید واکسن را شتاب بیشتری دهیم؛ در حوزه تولید در داخل به مرحله خوبی رسیدیم و از ماه آینده تا به تولید انبوه خواهیم رسید.

وی با بیان این که تلاش زیادی کردیم واکسن از خارج وارد کنیم و بیش از ۷۰ درصد از مردم واکسن زدند، ادامه داد: ما همکاری خود برای ادامه واردات اسپوتنیک وی از روسیه را ادامه می‌دهیم و شرکت مشترکی ساخت اسپوتنیک لایت در داخل را در حال اجرا دارد.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: از همکاری‌هایی که در این زمینه با روسیه داریم خرسندیم؛ ما این مسئله را نیز با آقای لاوروف بررسی کردیم، مشخص نیست کرونا چه وقت خاتمه می‌یابد به همین خاطر باید برنامه‌های دراز مدت برای مبارزه با آن را تدوین کرد؛ من برای مردم روسیه آرزو دارم هر چه سریعتر پاندمی را پشت سر بگذارند.

وزیر امور خارجه همچنین درباره موضوع توسعه جهانگردی میان دو کشور گفت: دو ملت به این امر علاقه‌مند هستند؛ می‌خواهم از اتباع روسیه دعوت کنم به ایران سفر کنند؛ هرچه بیشتر به دو کشور سفر کنیم، سریع تر می‌توانیم برنامه رهبران دو کشور برای تقویت روابط دوجانبه را اجرایی کنیم.

  • منبع خبر : ایرنا