مهیمان علی اف، رییس خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان گفت:« بر هیچ کس پوشیده نیست که در جمهوری آذربایجان، "مرکز افسران عالی رتبه اسراییل" فعالیت دارد. این، را رسما آنها اعلام کرده اند. این همکاری وجود دارد و به عنوان مثال، این همکاری، خود را در جنگ قراباغ نیز نشان داد. ما از سلاح ها و فناوری اسراییل استفاده کرده ایم.

مهیمان علی اف، رییس خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان گفت:« بر هیچ کس پوشیده نیست که در جمهوری آذربایجان، “مرکز افسران عالی رتبه اسراییل” فعالیت دارد. این، را رسما آنها اعلام کرده اند. این همکاری وجود دارد و به عنوان مثال، این همکاری، خود را در جنگ قراباغ نیز نشان داد. ما از سلاح ها و فناوری اسراییل استفاده کرده ایم.
میهمان علی اف افزود : « در حالی که جمهوری آذربایجان، هدف همکاری نظامی با اسراییل را تامین امنیت خود می داند، ایرانی ها اینطور فکر می کنند که اسراییل دشمن ایران است و دشمن جهان اسلام است و جمهوری آذربایجان نباید با اسراییل هیچ همکاری بکند.»
میهمان علی اف گفت : « واقعیت عبارت از این است که جمهوری آذربایجان در حوزه امنیتی با آمریکا و اسراییل و ترکیه همکاری فعالی دارد. نمایندگان آنها در اینجا حضور دارند و کارهای اطلاعاتی در اینجا انجام می دهند. تمامی کارها انجام می شود که هر تهدیدی برای جمهوری آذربایجان باشد، از آن تهدیدها جلوگیری شود. آنها برای استراحت به اینجا نیامده اند که! در اینجا فعالیت و همکاری وجود دارد. وقتی آمریکا اعلام می کند که اگر ایران از طرق صلح آمیز و گفتگو و دیپلماتیک ، از تهیه سلاح هسته ای خودداری نکند، در آن صورت ما از ابزارهای دیگری استفاده خواهیم کرد و اسراییل نیز اعلام می کند که ما باید از ابزارهای نظامی استفاده کنیم که جلوی این فرایند را بگیریم. در این شرایط، ببینید که در اطراف ایران، در کشورهای هم مرز یعنی عراق و افغانستان و ترکمنستان و کشورهای خلیج ( خلیج فارس)، در کدام یک اسراییل نمایندگی می شود؟ جواب آذربایجان است. در جمهوری آذربایجان همکاری وجود دارد. در عراق و سایر کشورها این همکاری نیست. بنابراین، ایرانی ها فکر می کنند که از این ناحیه خطر علیه ایران می تواند وجود داشته باشد و اسراییل می تواند از این اراضی ضد ایران استفاده کند. به همین علت، ایران در مقابل مرزهای جمهوری آذربایجان مانور برگزار می کند و بیانیه هایی صادر می کند و این نشان می دهد که ایران از احتمال اقدام نظامی آمریکا و اسراییل ضد ایران ناراحت است.»
میهمان علی اف در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری آذربایجان اجازه می دهد که اراضی اش مورد استفاده نظامی سایر کشورها قرار گیرد؟، گفت : « مساله در اینجاست که به عنوان مثال در زمان جنگ ( جنگ ۲۰۲۰ قراباغ)، به آذربایجان ایراد گرفته می شد که هواپیماهای نظامی ترکیه در خاک جمهوری آذربایجان در نزدیکی گنجه مستقر است و الهام علی اف نیز تاکید کرد که بله، آن هواپیماها در اینجا هستند و اگر هر تجاوزی علیه آذربایجان از طرف کشور ثالث بشود، آن هواپیماها و سایرها (!) به کار گرفته خواهد شد. »
میهمان علی اف افزود : « طرف ایرانی اعلام می کند که اراضی جمهوری آذربایجان در گذشته علیه ایران استفاده شده است و اکنون نیز فکر می کنند که استفاده می شود. این، موضع آنهاست. اینکه در واقعیت هم استفاده می شود یا نه؟، مساله دیگری است!!»
مدیر خبرگزاری توران در پاسخ به این سوال که “اگر دخالت نظامی آمریکا و اسراییل ضد ایران شروع شود، جمهوری آذربایجان پایگاهی برای دخالت نظامی اسراییل و آمریکا در ایران خواهد شد یانه؟”، گفت : « جمهوری آذربایجان بطور رسمی اعلام کرده است که ما هیچ قصدی برای اقدام علیه هیچ کس نداریم و اراضی آذربایجان استفاده نمی شود. این مناسبات و همکاری ها نیز صرفا برای دفاع از امنیت خود آذربایجان استفاده می شود. موضع رسمی جمهوری آذربایجان این است. اگر فرض کنیم که مناقشه نظامی نیز شروع شود، اصلا امکانات لازم در جمهوری آذربایجان برای استفاده نیز وجود ندارد و به آن، احتیاج نیز وجود ندارد! آمریکا و اسراییل به قدر کافی امکانات حمل سلاح در دریا دارند و از پایگاه های خود در سایر جاها می توانند برای پرتاب سلاح دوربرد استفاده کنند. در جمهوری آذربایجان این امکانات وجود ندارد. آنها خودشان امکانات لازم را برای برای از کار انداختن ارتش ایران در کوتاه مدت در اختیار دارند. ایران نیز به خوبی از این آگاه است. من اطلاعاتی ندارم که اراضی جمهوری آذربایجان توسط نیروی خارجی ضد ایران استفاده می شود. »

مدیر خبرگزاری توران فاش کرد: ایران نیروهای ارمنی را از حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مربع از اراضی اطراف سد خداآفرین دور کرده بود و این کار، پیشروی نیروهای جمهوری آذربایجان در این اراضی را خیلی تسریع کرد.
مهیمان علی اف، رییس خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان در گفتگو با بی بی سی آذری گفت:« همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه ساخت سد خداآفرین، فایده خیلی زیادی برای جمهوری آذربایجان داشت. زیرا، نیروهای اشغالگر ارمنی در آن منطقه حضور نداشتند و ایران در آن زمان آنها را از آنجا دور کرد. این نیز شرطی بود که حیدر علی اف گذاشته بود. به همین علت، در آنجا دستکم ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مربع اراضی خالی از نیروهای ارمنی بود. ایران آنها را از آنجا دور کرده بود. به همین علت، نیروهای جمهوری آذربایجان خیلی راحت تر توانستند از آنجا عبور کنند. زیرا، در آن اراضی میادین مین گذاری شده نیز نبود. این نیز در نتیجه همکاری با ایران حاصل شده بود. این طرح هنوز تمام نشده است و ادامه دارد. در سال ۲۰۱۶ مجددا توافق نامه برای آن امضاء شده است و کارها ادامه خواهد یافت و در منطقه مرزی با ایران، کارها انجام خواهد شد.»
میهمان علی اف پیش بینی کرد : «برای مشارکت شرکت های ایرانی در بازسازی قراباغ نیز شرایط فراهم خواهد شد و در منطقه اقتصادی ارس که دایر شده است، ایران در آن منطقه مشارکت خواهد داشت و فعال خواهد بود.»
مدیر خبرگزاری توران تصریح کرد: « این وضعیتی که امروز در مناسبات دو کشور ایجاد شده است، ابدی نیست. این یک مساله کوتاه مدت مرتبط با مسایل ژئوپلتیک است و جمهوری آذربایجان در آنجا تعیین کننده نیست. »

این سخنان میهمان علی اف در اصل ادعای رسانه های نمک به حرام باکو را که مدعی شده بودند نیروهای ایرانی مانع پیشروی آنها در زنگیلان شدند، کاملا رد می کند. میهمان علی اف به صراحت بیان کرده که اقدام ایران در دور کردن نیروهای ارمنی از ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر مربع از اطراف سد خدآفرین ، پیشروی نیروهای آذربایجان در زنگیلان را خیلی تسریع هم کرده است.

  • منبع خبر : یوتیوب